شناسهٔ خبر: 25743299 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

جزئیات ۶ برنامه دولت برای ریشه ‎کنی فقر مطلق

صاحب‌خبر -
جزئیات ۶برنامه دولت برای ریشه ‎کنی فقر مطلق با منابع ۷۰هزار میلیارد تومانی در بخش های معیشت، اشتغال، مسکن، امنیت غذایی، حمایت تحصیلی و پوشش بیمه اجتماعی منتشر شد.

به گزارش تسنیم ، سازمان برنامه و بودجه کشور با انتشارگزارشی اعلام کرد: رفع فقر مطلق از برنامه‌های مهم دولت در چند سال گذشته بوده است و به گواه بسیاری از کارشناسان، دولت یازدهم و دوازدهم با جهت‌گیری صحیح توانست در این زمینه موفق باشد. افزایش دریافتی مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی، پرداخت وام اشتغال، تامین مسکن‌، حمایت از کشاورزان و اجرای طرح تحول سلامت از مهمترین اقدامات حمایتی دولت در چندسال اخیر در این خصوص بوده است.

برنامه‌های پیش‌بینی‌شده دولت دوازدهم‌ در‌راستای رفع فقر‌مطلق، در بودجه سال ۱۳۹۷ موجب شده تا اکثر کارشناسان این اقدامات دولت دوازدهم را گامی در جهت اصلاح عدالت اجتماعی بدانند.

بنا به‌ این گزارش، در دولت تدبیر و امید مبارزه با فقر مطلق و بهبود معیشت مردم همواره مورد توجه قرار گرفته که در همین راستا در سال ۱۳۹۶ با افزایش مستمری پرداختی به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی گام نخست برداشته شده است و در قانون بودجه امسال هم به عدالت اجتماعی از طریق تلاش برای حذف فقر مطلق و بهبود توزیع درآمد توجه شده است. دولت برای حمایت بیشتر از فقرا در قانون بودجه سال۱۳۹۷ هم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده تا خانوارهایی که دارای درآمد کمتر از زیرخط مستمری پرداختی باشند، دریافت‌کننده میزان کمک نقدی تا سقف مستمری جدید خواهند بود.

بنا به این گزارش، در برنامه‌ریزی به‌عمل آمده برای ایجاد بیش از یک میلیون فرصت شغلی جدید، دولت برنامه‌های خاص برای اشتغال اقشار کم درآمد یا روستاییان طراحی کرده است. برای نمونه، طبق تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شده است از طریق بانک‌های عامل مبلغ ۲۰ ‌هزار میلیارد ریال مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه بانکی را به تفکیک ۱۴ هزار میلیارد ریال از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۶ هزار میلیارد ریال توسط سازمان بهزیستی با معرفی دستگاه‌های ذی‌ربط به مددجویان و کارفرمایان طرح‌های اشتغال مددجویی پرداخت کند.

استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال به استناد قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری و ایجاد ۱۵۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان روستایی و عشایری تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران با متوسط ۲۵ میلیون تومان برای هر فرصت شغلی از جمله برنامه‌های دولت‌ در این خصوص به شمار می‌آید.

با اجرای ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه کشور دولت موظف می‌شود در طول اجرای قانون برنامه علاوه بر پرداخت یارانه فعلی، هر سال حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور را متناسب با سطح محرومیت بر مبنای ۲۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار، در چارچوب بودجه سنواتی و از محل درآمد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با حذف خانوارهای پردرآمد و درج ردیف مستقل در جدول موضوع ماده ۳۹ این قانون از طریق دستگاه‌های یاد شده پرداخت کند.

سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دولت طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۷ درصدد است تا سیاست کاهش فقر مطلق را دنبال کند، ضمن اشاره به به اقدامات و برنامه‌های حمایتی دولت برای کاهش فقر، گزارشی از میزان پرداختی به خانوارهای دارای درآمد کمتر از سقف تعیین شده، سازوکار ایجاد اشتغال برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، طرح های اشتغال مددجویی، تامین مسکن، ارائه بسته حمایت غذایی در جهت کاهش فقر تغذیه، حمایت تحصیلی و پوشش بیمه خانوارهای کم درآمد را ارائه کرده ‌است.

یادآوری می‌شود که این گزارش در آخرین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی ‌از سوی دکتر‌ حمید ‌پوراصغری رئیس‌امورسلامت و رفاه‌اجتماعی سازمان برنامه و بودجه به نمایندگی از سازمان و دبیرخانه شورای اقتصاد ارائه شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما