شناسهٔ خبر: 25742944 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

وزیر خارجه انگلیس از اردوگاه مهاجران روهینگیا بازدید کرد

ایرنا : 'بوریس جانسون' وزیر امور خارجه انگلیس روز شنبه در ادامه سفرش به بنگلادش از اردوگاه‌های مهاجران روهینگیا در منطقه 'کاگس بازار' در نزدیکی مرز بنگلادش و میانمار بازدید کرد

صاحب‌خبر -

جانسون امروز (شنبه) با شماری از خانواده‌های مستقر در این منطقه گفت‌وگو کرد و از نزدیک با مشکلات و چالش‌هایی که با آن مواجه هستند ، آشنا شد.

وی پس از انجام این دیدار اظهار داشت: از نزدیک وضعیت وحشتناکی را که مردم روهینگیا تحمل می‌کنند مشاهده کردم و این مساله هرچه بیشتر تعهد ما را به همکاری با شرکای بین‌المللی در راستای بهبود وضعیت آن‌ها در سال ۲۰۱۸ تقویت می‌کند.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین از گام‌های برداشته‌ شده توسط بنگلادش و میانمار برای اطمینان از بازگشت مهاجران به خانه‌هایشان استقبال کرد و افزود: اما این مهم است که به مهاجران اجازه داده شود به‌صورت داوطلبانه، امن، با احترام و تحت نظارت بین‌المللی، زمانی که اوضاع در میانمار مناسب است به موطن خود بازگردند.

براساس گزارش وزارت خارجه انگلیس، جانسون در ادامه سفرش به آسیا قرار است فردا (یکشنبه) با «آنگ سان سوچی» رهبر میانمار درباره بحران روهینگیا گفت‌وگو و بر لزوم بازگشت هرچه سریع‌تر مهاجران روهینگیا به موطن خود تأکید کند.

وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته (جمعه) برای دیدار با سران بنگلادش، میانمار و تایلند با هدف گفت‌وگو درباره بحران اقلیت مسلمان روهینگیا راهی آسیا شد.

وی در آستانه سفرش اظهار داشت: شرایط بسیار بدی که در روهینگیا رخ‌ داده یکی از تکان‌دهنده‌ترین فجایع انسانی زمان ما به شمار می‌رود. این فاجعه به دست بشر به وجود آمده که از طریق اراده سیاسی، شکیبایی و همکاری از سوی تمام طرف‌ها قابل‌حل است.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون بیش از ۹۰۰ هزار مسلمان روهینگیا در اردوگاه‌های مهاجران در منطقه &#۳۹;کاگس بازار&#۳۹; بنگلادش حضور دارند. نزدیک به ۶۸۸ هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت‌ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش رفته‌اند.

بیش از ۶۵۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز ۲۵ اوت (سوم شهریور) به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودائی افراط‌گرای میانمار و قتل و کشتار و سوزاندن خانه‌هایشان، وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و رفتن به‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.

دور جدید خشونت‌ها در میانمار پس از حمله شبه‌نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا (ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخین آغاز شد. ارتش و گروه‌های بودائی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.

به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در جریان این حملات بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ مسلمان روهینگیایی کشته‌ شده‌اند.

 

نظر شما