شناسهٔ خبر: 25742885 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

جمع مصرف هر بار قلیان برابر با ۲۰ نخ سیگار است

محمدجواد جمالی نوبندگانیدر انتقاد به افزایش استعمال قلیان در بین جوانان گفت: متاسفانه از قدیم قبح استعمال قلیان در جامعه ایرانی شکسته شده و به گونه‌ای تلقین شده است که مصرف آن با سیگار تفاوت زیادی دارد.

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت>این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: توتون مورد نیاز هر بار مصرف قلیان برابر با ۲۰ نخ سیگار آسیب‌رسان بوده است.

به گزارش شفاآنلاین،محمدجواد جمالی نوبندگانیدر انتقاد به افزایش استعمال قلیان در بین جوانان گفت: متاسفانه از قدیم قبح استعمال قلیان در جامعه ایرانی شکسته شده و به گونه‌ای تلقین شده است که مصرف آن با سیگار تفاوت زیادی دارد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر توتون 20 نخ سیگار را خالی کنیم می‌بینیم که برابر با توتون مصرفی در سر یک قلیان است و اینکه گفته شده عبور دود قلیان از روی آب باعث تصفیه شدن آن می‌شود توجیه غیرعلمی و غیرمنطقی است.

وی یادآورشد: یکی دیگر از مواردی که امروزه به خطرات استعمال قلیان افزوده، استفاده از تنباکوهای صنعتی طعم‌دار بوده که صددرصد شیمیایی است و همچون خوشبوکننده‌های داخل خودروها مضرات زیادی برای سلامتی افراد به همراه دارد، ضمن اینکه این نوع قلیان را در نقاط تفریحی عرضه می‌کنند که جوانان باید از طبیعت آنجا برای حفظ سلامتی خود بهره‌مند شوند.

جمالی نوبندگانی با تاکید بر اینکه استعمال تنباکوی صنعتی مورد استفاده برای قلیان موجب افزایش انواع سرطان‌ها می‌شود تصریح کرد: این نوع تنباکو به دلیل اینکه حاوی ماده بنزن است باعث ابتلا به سرطان‌های ریه و مثانه می‌شود، به ویژه اینکه افرادی که این نوع قلیان را مصرف می‌کنند دود زیادی را ایجاد می‌کنند که موجب آسیب رسیدن به سایر افرادی که اطراف آنها نشسته‌اند و قلیان مصرف نمی‌کنند هم خواهد شد.

وی با اشاره به قهوه‌خانه‌هایی که توتون‌های حاوی مواد مخدر صنعتی هم عرضه می‌کنند خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه نظارت دقیقی بر عملکرد قهوه‌خانه‌ها صورت نمی‌گیرد نه تنها مواد مخدر صنعتی بلکه مشروبات الکلی هم عرضه می‌کنند، بنابراین باید مسئولان به موقع به این موارد رسیدگی کنند و به وظایفی که در این زمینه دارند به خوبی عمل کنند و اجازه ندهند که این امر به بحران تبدیل شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه هیچ خلاء قانونی در رابطه با ممانعت از عرضه قلیان در مراکز عمومی و مبارزه با قهوه‌خانه‌های متخلف وجود ندارد در بیان علل عدم اجرای مصوبات موجود در این حوزه تاکید کرد: در زمینه مبارزه با عرضه این نوع مواد گاهی یک تب ایجاد می‌شود، اما بعد از مدتی فروکش می‌کند و دستگاه‌های ذیربط به دلیل سایر اولویت‌هایی که دارند این موضوع را فراموش می‌کنند

نظر شما