شناسهٔ خبر: 25742214 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کوچک‌ترین مسجد ایران را بشناسید

تاجری از شاهرود به علت مرگ شترش مدتی در اردکان ساکن می‌شود و مردم ساخت مسجدی را در محل فرود آمدن کاروانش به وی پیشنهاد می‌‌‌کنند که او اعلام می‎‎کند پولی برای این کار ندارد، اما حاضر است به جای دستمزد کارگران به آن‌ها آرد و خرما بدهد. این داستان احتمالی ساختن کوچک‌ترین مسجد ایران است که هم‌اکنون با نام مسجد آرد و خرما هم شناخته می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

تاجری از شاهرود به علت مرگ شترش مدتی در اردکان ساکن می‌شود و مردم ساخت مسجدی را در محل فرود آمدن کاروانش به وی پیشنهاد می‌‌‌کنند که او اعلام می‎‎کند پولی برای این کار ندارد، اما حاضر است به جای دستمزد کارگران به آن‌ها آرد و خرما بدهد. این داستان احتمالی ساختن کوچک‌ترین مسجد ایران است که هم‌اکنون با نام مسجد آرد و خرما هم شناخته می‌شود.

کوچک‌ترین مسجد ایران کجاست؟

 

براساس این گزارش،مسجد آرد و خرما در ابتدای خیابان امام خمینی (ره) شهر اردکان قرار گرفته است. سبک معماری این مسجد تاریخی که در کوچه دروازه میرصالح واقع شده، نزدیک به سبک معماری بنا‌های دوره صفویه است، ولی آثار باقی مانده در آن متعلق به دوره قاجار است.

لازم به ذکر است؛ مسجد آرد و خرما بنابر شواهد، کوچک‌ترین مسجد ایران است، اما سندی برای این امر وجود ندارد.

کوچک‌ترین مسجد ایران کجاست؟


برخی از اهالی محل دروازه میرصالح در خصوص نحوه ساخت و نام‌گذاری مسجد آرد و خرما می‌گویند اگرچه هم‌اکنون نشانی از وجود یک آسیاب قدیمی در اطراف مسجد آرد و خرما دیده نمی‌شود، اما در گذشته، پشت مسجد کنونی، آسیابی وجود داشته که مردم در زمان قحطی برای تهیه آرد، هسته خرما را به این آسیاب می‌آوردند و تبدیل به آرد می‌‌‌کردند بنابراین نام آرد و خرما را روی کوچکترین مسجد ایران گذاشتند.

کوچک‌ترین مسجد ایران کجاست؟


مسجد آرد و خرما یکی از جاذبه‌های گردشگری استان یزد و شهر اردکان محسوب می شود.

 

نظر شما