شناسهٔ خبر: 25742187 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

گفتگوی 18:30

رسیدگی عاجل به مشکلات کامیون داران

تا دو ماه دیگر با راه اندازی سامانه اطلاع رسانی، اطلاعات صنفی مربوط به میزان حقوق و دستمزد رانندگان و چگونگی قراردادهایی که بین صاحب کالا و شرکت ها بسته می شود به شماره های رانندگان ارسال می شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
معاون حمل‌و نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با حضور در برنامه 18:30 به بررسی مشکلات رانندگان کامیون پرداخت و گفت: برخی از مشکلات کامیون داران ناشی از مبالغ پایین درآمدها و عدم اطلاع از میزان قرارداد حمل بار بین شرکت های حمل و نقل با صاحبان کالاست که این موضوع با راه اندازی سامانه اطلاع رسانی برطرف خواهد شد.
 
داریوش امانی تهرانی با بیان اینکه شغل رانندگی و کامیون داری از جمله مشاغل سخت محسوب می شود افزود: میزان افزایش درآمد کامیون داران با افزایش هزینه ها متناسب نیست.
 
امانی تهرانی گفت: بیش از 90 درصد حمل و نقل بار و مسافر توسط رانندگان جاده ها صورت می گیرد در صورتیکه کرایه بار و مسافر توافقی است و در سه سال گذشته افزایشی نداشته است.
 
کامیون داران و مشکلات صنفی
 
وی با اشاره به افزایش 15 درصدی حقوق کامیون داران تا سقف20 درصد افزود: پس از افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه ها، قرار بود تا قبل از ماه مبارک رمضان به اطلاع کامیون دارن برسد و افزایش نرخ حقوق کامیون دارن اعمال شود.
او گفت: اکثر استان ها و مراکز شهرستان ها نرخ توافقی را اعمال کرده اند یعنی میانگین افزایش حقوق و کرایه های بطور 15 درصد و سقف آن تا 20 در صد افزایش یابد.
 
وی بحث بیمه رانندگان را مطرح کرد و افزود: بیمه درمانی بر اساس قانون سال 79 قرار شده بود 50 درصد بیمه رانندگان بصورت یارانه از طریق دولت تامین اعتبار شود در حالی که در هفته گذشته در برخی شهرستان ها سازمان تامین اجتماعی بطور یکطرفه و بدون محاسبه یارانه کل مبلغ را از رانندگان کسر کرده است که با پیگیری های انجام شده اکنون این مشکل برطرف شده است.
معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مورد چگونگس بازشستگی رانندگان اضافه کرد: بیمه بازنشستگی با حداقل دستمزد و پس از سی سال بازنشست می شوند و اغلب  رانندگان تمایل دارند با پرداخت مازاد پرداختی بیمه  رقم بیشتری را برای دوران بازنشستگی بدست بیاورند و بازنشست شوند. سهم پرداختی آنان و درصد کمک دولت بصورت یارانه نیز تا یکی دو ماه آینده مشخص می شود.
 
 او گفت: سازمان راهداری بحث تخلفات شرکت ها را به طور جد در خصوص حق و حقوق رانندگان پیگیری می کند.
وی گفت: بر اساس قانون مشاغل سخت، رانندگان باید 6 ساعت در روز فعالیت داشته باشد و ضریب بیشتری از مزایا برخوردارشوند.
امانی تهرانی گفت: 600 هزاز نفر راننده کامیون در کشور داریم که از طریق صنوف مختلف با آنها در ارتباط هستیم.
داریوش امانی تهرانی از راه اندازی سیستم اطلاع رسانی پیامکی به رانندگاه خبر داد و افزود تا دو ماه دیگری و آماده شده سامانه اطلاع رسانی کامیون داران از چگونگی قرارداد ها و حقوق در نظر گرفته شده شرکت ها برای آنها و توافق انجام شده در بارنامه ها به شماره تلفن های رانندگان، راه اندازی می شود.
 
کامیون داران و مشکلات صنفی 
 
 احمد کریمی دبیر کانون کامیون‌داران کشور در ارتباط تلفنی به بررسی مشکلات صنفی رانندگان کامیون پرداخت و گفت: نزدیک به 90 درصد کامیون داران مالکان خودرو ها هستند اما دستمزد ها متفاوت است.
کریمی به حقوق ماهانه برخی کامیون داران تا سقف 1 میلیون تومان اشاره کرد و گفت: استفاده از حق بیمه و مزایای بازنشستگی بسیار پایین است.
دبیر کانون کامیون‌داران کشور افزود: در پایان سال 95 با توجه به نوع شغل رانندگی، مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که رانندگان می توانند با 25 سال سابقه بیمه و 55 سال سن بازنشست شوند در صورتیکه سازمان تامین اجتماعی نسبت به این مصوبه کم کاری و کوتاهی کرده است.
 
کریمی گفت بیمه رانندگان بیمه خاص است مانند بیمه خادمین مساجد و قالیبافان بنابر این می توان شرایط خاص نیز برای آنان در نظر گرفت.
وی گفت: سازمان تامین اجتماعی در کمیسیون های پزشکی تصمیم می گیرد که راننده ای که از کارافتاده است باید تعداد سال های باقیمانده را به شغل دیگری بپردازد در صورتیکه در برخی موارد این راننده از کار افتاده توان کارکردن در شغل دیگری را ندارد.
 
تاکنون کارمزد های واقعی بین شرکت های حمل و نقل و صاحب بار به رانندگان تعلق نمی گرفت و رانندگان به دسمزد واقعی متناسب با بارنامه دریافت حقوق ندارند و حق و حقوق آنها از بین می رود.
 
وی گفت به هر شکل کامیون داران باید از مبلغ توافقی کارمزد خود بین شرکت های حمل و نقل با صاحب مال مطلع شوند.
 
وی در مورد اینکه برخی هزینه ها که به کامیون دارن ارتباطی ندارد متوجه آنان دانست و گفت: چنانچه کالایی قاچاق عنوان شود این کامیون داران هستند که متضرر می شود و ممکن است ماهها کامیون آنها توقیف شود در صورتیکه ضرورزیان آنها جبران نمی شود.
وی تاکید کرد کامیون دار حامل بار است صاحب بار نیست.
 

نظر شما