شناسهٔ خبر: 25741744 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

وزیر نیرو: ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار در طرح‌های آب استان بوشهر سرمایه‌گذاری می‌شود ‏

صاحب‌خبر -
 

سرویس شهرستانها: وزیر نیرو با تاکید بر اصلاح بد مصرفی آب گفت: میزان مصرف آب شرب در کشور سالانه ۵ر۷ میلیارد مترمکعب است.

دکتر رضا اردکانیان در نشست بررسی مشکلات حوزه آب و برق شهرستان‌های بوشهر و گناوه و دیلم در فرمانداری بوشهر افزود: بدمصرفی یکی از چالش‌های مهم در بخش آب است که باتوجه به کمبود منابع، این مصرف باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه منابع تجدیدناپذیر آب در کشور به بی‌رحمانه‌ترین شکل در حال مصرف است اضافه کرد: منابع آبی کشور در زمره منابع تجدید ناپذیر قرار دارد و برای حفظ آن ناچار به خروج از بد مصرفی هستیم.

اردکانیان ادامه داد: سالانه ۳ر۴ میلیارد متر مکعب پساب فاضلاب در اختیار بهره‌برداران است که بیش از ۳ میلیارد متر مکعب آن از دسترس خارج می‌شود و کنترل نشدن آن، سبب ایجاد آلودگی منابع آبی می‌شود که باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کنیم.

اردکانیان با تأکید بر این که پساب فاضلاب منبع مهم در تامین آب مورد نیاز صنایع و معادن است که در صورت تصفیه می‌تواند کمکی بزرگ به تامین آب مصرفی بخش صنعت و معدن باشد، افزود: استفاده مناسب از ظرفیت نیروی انسانی و مغتنم شمردن فرصت‌ها، از منابع مهم حفظ آب‌های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر در کشور است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.‏

وزیر نیرو گفت: به دلیل شرایط خشکسالی و کم آبی در کشور، باید به دنبال یافتن راهکارهای مصرف بهینه آب و برق بود و اکنون که جمعیت کشور۸۰ میلیون نفر است و مشکلاتی در حوزه آب وجود دارد، باید برای آن راهکاری اندیشید.‏

‏* ۹ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری

وزیر نیرو با بیان اینکه ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار در ۴ طرح حوزه آب استان بوشهر سرمایه‌گذاری می‌شود گفت: در ارتباط با شیرین کردن آب نیز نیازمند یک سری تغییرات در قانون بودجه هستیم تا اعتبار مورد نیاز آن تامین شود.

اردکانیان افزود: طرح‌های یادشده شامل سدهای خائیز، دشت پلنگ و دالکی و شبکه انتقال آب از سد باغان به «جم» است که سد دالکی در دست ساخت است و عملیات اجرایی مابقی طرح‌ها نیز آغاز شده است.

وی بدون اشاره به متوسط هدررفت آب کشور ادامه داد: میزان هدررفت آب در استان بوشهر ۱۵ درصد فراتر از میانگین کشوری است.

اردکانیان ادامه داد: باتوجه به کاهش چشمگیر منابع آبی، در ارتباط با هدرفت آب باید راه علاج اساسی پیدا کنیم.‏

وزیر نیرو در ارتباط با تملک اراضی بستر رودخانه «مند» شهرستان دشتی گفت: باید در قالب یک دستورالعمل بررسی مجدد صورت گیرد تا حقی از اراضی مسکونی و کشاورزی ساکنان حاشیه این رودخانه تضییع نشود. در چنین مواقعی باید شرایط خاصی را تعریف کرد تا علاوه بر بستر این رودخانه اگر در نقطه دیگری از کشور نیز چنین شرایطی ایجاد شده است، انعطاف لازم صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز گفت: از ۴ سد کشور که اعتبار آن از محل فاینانس تامین می‌شود ۲ سد متعلق به استان بوشهر است که این خود نشان از اهمیت این استان برای وزارت نیرو دارد.‏

محمد حاج رسولی‌ها افزود: در طرح‌های کنونی حوزه آب کشور میانگین اعتبارات تخصیصی ۶۵ درصد است که این شاخص برای استان بوشهرتا سقف ۷۵ درصد حاصل شده است.‏

‏* ۴۸ آب شیرین‌کن درکشور فعال است

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: ۴۸ دستگاه بزرگ آب شیرین‌کن، متوسط و کوچک در مناطق مختلف کشور فعال است.

حمیدرضا جانباز افزود: ۶ آب شیرین‌کن جدید نیز در کشور ساخته می‌شود که اعتبار مورد نیاز آنها درحدود۷۰ هزار میلیارد ریال است. براساس برنامه ششم توسعه و تا پایان آن باید۳۰ درصد آب مناطق ساحلی کشور از راه آب شیرین کن تامین شود.

* اجرای خط انتقال آب سد «باغان» ‏

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: اجرای خط انتقال آب «سد باغان» به شهرستان جم این استان۶۰۰ میلیارد ریال هزینه در بر دارد که کل این مبلغ از سوی شرکت پالایش گاز فجر جم تامین می‌شود.

شاهور رجایی در حاشیه آئین آغاز عملیات اجرایی این طرح با حضور وزیر نیرو افزود: مطالعات خط انتقال آب از سد «باغان» به جم از سال ۱۳۸۸ شروع و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مقرر شد که آب شرب شهرهای ریز و انارستان و روستاهای تابعه تا روستای کوری حیاتی و همچنین آب مورد نیازصنعت نفت و گاز منطقه به خصوص شرکت پالایش گاز فجر جم از طریق این خط انتقال و بخش مرکزی شهرستان نیز از طریق آب شیرین کن و خط سیراف ـ جم تامین شود.

وی یادآورشد: خط انتقال آب از سد باغان با ظرفیت انتقال ۸ میلیون مترمکعب در سال (۲میلیون مترمکعب آشامیدنی وشش میلیون مترمکعب سهم صنعت) خواهد بود، مدت زمان اجرای این طرح ۲ سال است و محدوده آن از محل سد شروع و تا تاسیسات آبرسانی تنگمان و جمال آباد ادامه دارد.

رجایی اظهارداشت: سد باغان با حجم مخزن ۳۲ میلیون مترمکعب و حجم آب تنظیمی۱۶ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از پروژه‌های حیاتی استان بوشهر به خصوص برای تامین آب آشامیدنی شهرستان جم، آب صنایع مستقر در منطقه به ویژه پالایشگاه گاز فجر جم و تامین مطمئن حقابه‌های کشاورزی پائین دست در شهرستان‌های جم و دشتی است. این سد علاوه بر کمک به تعادل بخشی سفره آب‌های زیرزمینی دشت‌های جم، ریز و باغان با جایگزینی برداشت بی‌رویه از سفره آب زیرزمینی با منبع سطحی مطمئن، می‌تواند منجر به توسعه گردشگری و رونق اقتصادی نقاط محروم شهرستان‌های مزبور نیز شود.

ساختگاه سد مخزنی باغان در شهرستان جم، بخش ریز و در نزدیکی روستای سرچشمه است و در سفر وزیر نیرو به استان بوشهر، عملیات اجرایی سدهای خائیز و دشت پلنگ نیز آغاز شده است.

در این سفر اردکانیان از سد در دست ساخت «دالکی» در شهرستان دشتستان، بازدید کرد.‏

نظر شما