شناسهٔ خبر: 25741629 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کشورهای در حال توسعه بازار بکری برای فروش دخانیات هستند/ قوانین کشور در کنترل مصرف دخانیات بازدارنده نیست

ولی زاده گفت: قوانین کنترل دخانیات و عرضه آن در کشور بازدارنده نیست.

صاحب‌خبر -

ولی زاده گفت: قوانین کنترل دخانیات و عرضه آن در کشور بازدارنده نیست.

کشورهای در حال توسعه بازار بکری برای فروش دخانیات هستند/ قوانین کشور در کنترل مصرف دخانیات بازدارنده نیستبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهزاد ولی زاده مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت در نخستین همایش ملی پاد که در دانشگاه آزاد ورامین برگزار شد، اظهار کرد: وزارت بهداشت عرضه قلیان جیبی و را مواد جویدنی ممنوع اعلام کرده است و وزارت صنعت نیز از این مواد به عنوان محصولات نو پدید دخانی ذکر کرده است.

وی ادامه داد: در ماده ۳ قانون جامع کنترل دخانیات تبلیغ سیگار و قلیان ممنوع است و بازرسان ما در هر حوزه با عرضه قلیان های جیبی و سیگار های الکترونیکی برخورد می کنند.

ولی زاده با اشاره به اینکه ۱۱ سال از تصویب قانون جامع کنترل دخانیات و ۱۲ سال از تصویب آن در معاهده بین المللی می گذرد و دستاورد های خوبی داشته است، افزود: کشورهای در حال توسعه بازار بکری برای فروش دخانیات هستند و تولید کنندگان تمام تلاش خود را کرده اند تا موانع قانونی عرضه دخانیات را تضعیف کنند .

مالیات ترفندی برای کاهش مصرف دخانیات

وی ادامه داد: وزارت بهداشت اقدامات پیشگیرانه خوبی در زمینه کاهش مصرف دخانیات انجام داده است، یکی از راهکارهای کاهش مصرف دخانیات افزایش مالیات و قیمت آن است ولی وزارت صنعت معتقد است که با افزایش مالیات قاچاق این کالا افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه ما باید عرضه و تقاضای دخانیات را کنترل کنیم، تاکید کرد: در سال گذشته تبصره ای به تصویب رسید که قیمت دخانیات بر مبنای خرده فروشی کاهش پیدا کند که امسال با افزایش مالیات این کمبود جبران شد.

وی با اشاره به اینکه بازرسان وزارت بهداشت بر اصناف نظارت دارند، اظهار کرد: یکی از اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل دخانیات پروانه دار شدن فروش محصولات دخانیات است به طوری که طی سه سال گذشته ۳۵ هزار واحد صنفی پروانه فروش دخانیات گرفته اند.

وزارت صنعت برای کنترل دخانیات به مدد وزارت بهداشت بیاد

ولی زاده تاکید کرد: عدم فروش سیگار به صورت نخ ، عدم فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال و عدم فروش سیگار قاچاق از جمله مقررات اعطای پروانه فروش محصولات دخانیات است.

وی با اشاره به اینکه قوانین در کنترل مصرف دخانیات بازدارنده نیست، اظهار کرد: فرایند کارها کمی پیچیده است و وزارت بهداشت همکاری بیشتر وزارت صنعت را در حوزه کنترل دخانیات می طلبد.

ولی زاده یاد آور شد: واحد صنفی دارای پروانه اگر تخلف کند برای همیشه بسته می شود و این مسئله تا حدودی می تواند عامل بازدارنده ای در زمینه کنترل دخانیات باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما