شناسهٔ خبر: 25737036 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آیت الله کعبی:

قرآن نباید ابزاری برای برتری جویی شود/ تلاوت مقدمه تزکیه و عمل است

خبرگزاری شبستان: عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه قرآن نباید ابزاری تشریفاتی جهت برتری جویی و وسیله ای برای کسب محبوبیت ما شود، اظهار داشت: جامعه ای که بر مدار قرآن است جامعه ای توحیدی، عدالت محور، بصیر و محور تقواست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، آیت الله کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته (3 خرداد) در نشست صمیمانه جامعه قرآنی خوزستان که در مرکز علمی فرهنگی امام حسین (ع) اهواز برگزار شد، گفت: خوزستان در کنار سرمایه ها و منابع طبیعی و انسانی، از گنجینه های گرانسنگ قران و عترت هم برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه به قرآن می توانیم دو رویکرد منفی و مثبت داشته باشیم، افزود: رویکرد منفی به قرآن این است که قرآن تبدیل به ابزاری تزئینی و تشریفاتی جهت برتری جویی در مسابقات و وسیله ای برای کسب محبوبیت و توجیح گر اعمال غیرقرآنی ما شود و نگاه حرفه ای شغلی به آن داشته باشیم.

 

وی به رویکرد مثبت به قرآن اشاره کرد و ادامه داد: قرآن کتاب تقوا، ایمان و بصیرت الهی است و جامعه قرآنی در محضر این کتاب آسمانی باید برای فرهنگ سازی، تصحیح رفتارها، جامعه سازی تلاش کند؛ جامعه ای که بر مدار قرآن است جامعه ای توحیدی، عدالت محور، بصیر و محور تقواست.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خاطر نشان کرد: این جامعه، جامعه ای است که سرشار از کار و تلاش بوده و با فقر، فساد و تبعیض مبارزه و در عرصه مادی و معنوی، تعاون و برادری پیشرفت می کند و به سمت حیات طیبه در حرکت است.

 

وی اضافه کرد: این ها ویژگی‌ هایی است که جامعه قرآنی باید بر اساس آن عمل و احساس مسئولیت و انجام وظیفه کند تا جامعه به سوی ارزش های قرآنی سوق داده شود و مقدمه همه این کارها این است که همه مروجان و تالیان قرآن، از قرآن کریم تاثیر بگیرند.

 

وی با اشاره به اینکه ابلاغ و تبلیغ به معنای گفتن و تلاوت کردن نیست بلکه به معنی رساندن و دگرگونی ایجاد کردن بوده و تلاوت مقدمه تزکیه و عمل است، تصریح کرد: قرآن کریم مراجلی دارد که مرحله اول ان تنظیم است که در مدت 23 سال اتفاق افتاد اما مهم تر از آن تطبیق است که در فرهنگ قرآنی به آن تأویل گفته می شود.

 

آیت الله کعبی، با بیان اینکه حقایق قرآن بدون داشتن یک رهبر و انسان کامل محال است بنابراین قرآن و عترت از هم تفکیک ناپذیرند، اظهار کرد: یکی از کارهایی که برای جلوگیری از سانسور محتوای قرآن انجام شد منع تدوین حدیث برای تفکیک قرآن و عترت بود تا رهبران قرآن حاکم بر خلافت نشوند.

 

وی با اشاره به اینکه محقق محتوای قرآن بدون جهاد، شهادت، ولایت و فداکاری ممکن نیست و اگر بخواهیم قرآن را در صحنه عملیاتی کنیم باید آن را بر پایه امامت الهی تفسیر کرد، اذعان داشت: قرآن را نمی توان بدون دشمن شناسی شناخت و همچنین نمی شود قرآن را چاپ کرد و با یهود پیمان استراتژیک بست.

 

همچنین آیت ‌الله نجم ‌الدین طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بر تمسک جستن به قرآن و اهل بیت (ع) برای رهایی از بدبختی و دوری از دشمنان تاکید کرد و گفت: تمسک به قرآن و اهل‌بیت به معنای حب و دوست داشتن نیست، بلکه به معنای عمل به آن است.

 

وی با بیان اینکه زمانی که امویان به مدینه حمله کردند و 10 هزار نفر را سر بریدند و به نوامیس مردم تعدی کردند، امام زین‌العابدین (ع) به مردم پناه داد، ابراز کرد: در حال حاضر آل ‌سعود با اسرائیل اعلام صلح کرده و در جنگ با یمن و سوریه است و این همان اسلام انحرافی است.

 

نظر شما