شناسهٔ خبر: 25735352 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

تلاش داعش، اسرائیل و آمریکا برای تعویق عملیات سوریه

پس از اینکه ارتش سوریه موفق شد جنوب شهر دمشق را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کند و خطر آنان را از پایتخت از بین ببرد، گمانه زنی‌ها درباره مقصد بعدی عملیات نیرو‌های سوری بیشتر شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: در حالی که ارتش سوریه برای آغاز بزرگترین عملیات خود در جنوب این کشور آماده می‌شود، آمریکا، اسرائیل و داعش دست به دست هم داده‌اند تا به هر نحوی این عملیات به تعویق بیافتد.

 پس از اینکه ارتش سوریه موفق شد جنوب شهر دمشق را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کند و خطر آنان را از پایتخت از بین ببرد، گمانه زنی‌ها درباره مقصد بعدی عملیات نیرو‌های سوری بیشتر شده است.

منابع میدانی به پایگاه خبری «مراسلون» اعلام کردند که یگان‌های ارتش سوریه این روز‌ها در حال فراهم کردن مقدمات نظامی لازم برای آغاز بزرگترین عملیات علیه گروه‌های تروریستی حاضر در منطقه جنوب سوریه هستند.

این منابع با بیان اینکه عملیات «درعا» بزرگترین عملیات ارتش سوریه خواهد بود، تأکید کردند که عملیات آتی شامل استان درعا و باقی مانده ریف «السویداء» خواهد بود که چسبیده به ریف درعاست؛ منطقه‌ای که تروریست‌های جبهه النصره در آن حضور دارند.

به گفته منابع مذکور، همه یگان‌های ارتش سوریه در این عملیات حضور خواهند داشت؛ به ویژه نیرو‌های ضربتی و نیرو‌های ویژه یورش.

عملیات در جنوب سوریه از نظر نوع سلاح مانند عملیات غوطه شرقی خواهد بود و در آن از انواع موشک انداز و تانک «تی ۹۰» استفاده خواهد شد. کما اینکه جنگنده‌های روس و بالگرد‌های سوریه نیز در عملیات شرکت خواهند داشت.

در ریف درعا ده‌ها گروه تروریستی حضور دارند از جمله النصره، «جیش خالد بین ولید (وابسته به داعش)، گروه‌های حوران، گردان‌های لواء المقدس» و چند گروه تروریستی دیگر. النصره همه مناطق درعا به جز ریف جنوب غربی آن را در اشغال خود دارد و این منطقه نیز توسط داعش اشغال شده است.

در ماه میلادی جاری، جنگنده‌های روسیه و سوریه چندین بار مواضع تروریست‌ها را در ارتفاعات راهبردی «تل الحاره» هدف قرار داده اند؛ منطقه‌ای که در ۲۰ کیلومتری ارتفاعات جولان اشغالی قرار دارد.

نیرو‌های سوری اخیرا ۱۰۰ جنگ افزار از جمله ۷۵ تانک و خودروی زرهی، شمار زیادی موشک تاو آمریکایی و انبار مهمات تروریست‌ها را در قلمون شرقی مصادره کردند که از این سلاح‌ها در نبرد درعا استفاده خواهد شد.

به گفته مراسلون، هدف از این عملیات تسلط کامل بر استان درعا و مرز‌های سوریه و اردن و بازگشایی گذرگاه تجاری «نصیب» بین دو کشور است.

بالگرد‌های سوری نیز طی روز‌های گذشته با پرتاب کردن برگه بر فراز درعا از تروریست‌ها خواستند که تسلیم شده و با دولت سوریه مصالحه کنند.

انتظار میرود که نبرد درعا به ریف قنیطره نیز کشیده شود که در مجاورت ارتفاعات جولان اشغالی قرار دارد و در نتیجه نیرو‌های سوری بتوانند کنترل مرز‌های این کشور در جنوب را به دست گرفته و به حضور تروریست‌ها در این منطقه پایان دهند.

تلاش آمریکا، اسرائیل و داعش برای تعویق عملیات ارتش در جنوب سوریه

در این میان، برای اینکه آغاز این عملیات به تعویق بیفتد، عناصر داعش و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیز دست به کار شده اند و حملاتی را به مواضع ارتش سوریه در مرکز و شرق این کشور ترتیب داده اند.

«علی مقصود» کارشناس نظامی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک تأکید کرد که افزایش حملات داعش در مناطق «حمیمه، پایگاه‌های تی-۲ و تی-۳» در صحرای سوریه که همجوار مرز‌های عراق و در جنوب شرق حمص تا حمله امروز به فرودگاه نظامی «الضبعه» به منزله «پیام‌های آمریکا از طریق صندوق‌های پستی داعش و اسرائیل است».

مقصود بر این باور است که هدف از چنین حملاتی توسط داعش و صهیونیستها، فقط از بین بردن نگرانی اسرائیل در خصوص عملیات ارتش سوریه در جنوب و به تأخیر انداختن این عملیات است.

علاوه بر داعش و رژیم صهیونیستی، جنگنده‌های آمریکا نیز دست به کار شدند و روز گذشته در استان دیرالزور به مواضع ارتش سوریه و نیرو‌های وابسته به آن حمله کردند (جزئیات بیششتر).

درباره حمله به فرودگاه «الضبعه» باید گفت: یک فروند جنگنده صهیونیستی شامگاه گذشته ۲ موشک به فرودگاه مذکور شلیک کرد که تیپ ۷۲ ارتش سوریه موفق به راهگیری و انهدام یکی از موشکی‌ها قبل از اصابت به هدف خود شد.

نظر شما