شناسهٔ خبر: 25734239 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در تفسیر سوره زمر مطرح شد:

بالا رفتن سن ازدواج از عوامل افزایش طلاق است

گروه فعالیت‌های قرآنی- نماینده ولی‌فقیه در لرستان، مسئله زوجیت را آیتی از جانب خداوند متعال عنوان کرد و با بیان این‌که راه رسیدن به کمال از مسیر زوجیت می‌گذرد، اظهارکرد: ازدواج باید به‌موقع باشد تا غریزه جنسی ارضا شده و محبت انتقال پیدا کند، کمااینکه وقتی سن بالا می‌رود محبت کمتر می‌شود.

صاحب‌خبر -

افزایش جمعیت؛ مهم‌ترین مزیت ازدواج/ زوجیت؛ آیتی از آیات الهی

به گزارش ایکنا از لرستان،  آیت‌الله سیداحمد میرعمادی نماینده ولی‌فقیه در لرستان، شامگاه پنج‌شنبه، سوم خرداد در جلسه تفسیر قرآن‌کریم که درمسجد بعثت خرم‌آباد برگزار شد اظهارکرد: در قرآن‌کریم به دفعات مختلف مسئله ازدواج و زوجیت مطرح شده است به‌طوری‌که آیه ششم سوره زمر با مضمون «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُماتٍ ثَلاثٍ ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ» به این موضوع اشاره شده است.
وی در معنای واژه «ثُمَّ» به معنا کردن تاخیر ترتیبی این کلمه توسط برخی از مفسران اشاره و افزود: برخی از مفسران از «ثُمَّ» به سبب تاخیر ترتیبی یاد می‌کنند.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که در این‌جا مقصود از «ثُمَّ» تاخیر رتبه‌ای و مقامی است، اضافه کرد: از نظر رتبه و مقام، همسر بعد از آدم بوده است، این در حالی‌است که نمی‌شود در تعبیر واژه «ثُمَّ» یک فاصله زمانی را در نظر بگیریم.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان اهمیت مسئله زوجیت را از مهم‌ترین نکات تفاسیری آیه ششم سوره زمر برشمرد و گفت: در قرآن زوجیت دارای تاکید و برای زوجیت آثار و برکات فراوانی ذکر شده است.

ازدواج؛ نیاز فطری انسان

امام‌ جمعه خرم‌آباد، داشتن زوج را نیاز فطری انسان دانست و با بیان این‌که بشر نیاز به زوج دارد، عنوان کرد: زن نیاز به همسر داشته و در مقابل نیز مرد نیاز به زن دارد.
این مفسر قرآن‌کریم به بیان آثار و برکات مسئله زن و مرد و ازدواج در سوره مبارکه «روم» اشاره و با ذکر این مطلب که در سوره روم، خداوند زوجیت را آیتی از آیات الهی می‌داند زیرا بقای نسل به ازدواج است.

آرامش و سکون در سایه ازدواج محقق می‌شود

وی به تشریح آثار و برکات دیگر زوجیت پرداخت و با ذکر این مطلب که احساس آرامش و آسایش در زندگی را در سایه ازدواج است، اضافه کرد: زن مجرد آرامش ندارد آرامش و سکون در سایه ازدواج محقق می‌شود.
آیت‌الله میرعمادی حفظ سلامت و پاکدامنی را از دیگر آثار زوجیت عنوان کرد و با اشاره به وجود غریزه شهوت در وجود انسان، خاطرنشان کرد: اگر این غریزه به‌صورت صحیح ارضا نشود به‌صورت غیرصحیح ارضا می‌شود که نتیجه آن فساد از بین رفتن عفت و پاکدامنی است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان ازدواج را برای سلامت و حفظ پاکدامنی انسان ضروری دانست و ادامه داد: فلسفه دیگر ازدواج رسیدن به کمال و اتمام شخصیت زن و مرد است، کمااینکه زن و مرد در کنار هم می‌توانند به کمال برسند.
امام‌ جمعه خرم‌آباد رسیدن به کمال را مستلزم زوجیت و در کنار هم بودن دانست و افزود: در روایتی نصف دین به ازدواج بستگی دارد زن و مرد مکمل همدیگر برای رسیدن به کمال هستند.

تاخیر ازدواج سبب بیماری‌های روحی و روانی است

این مفسر قرآن کریم ارضای غریزه جنسی را مزیت دیگر ازدواج ذکر کرد و با بیان این‌که اگر غریزه جنسی ارضا نشود موجب بیماری‌های جسمی و روحی به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: تاخیر ازدواج سبب بیماری‌های روحی و روانی است کمااینکه تاخیر در ازدواج یعنی این‌که دختر، مثل میوه‌ای رسیده است ولی چیده نشود.

ارتباط بالا رفتن سن و کاهش محبت

آیت‌الله میرعمادی بالا رفتن سن ازدواج را از مهم‌ترین عوامل افزایش طلاق ذکر کرد و افزود: ازدواج باید به‌موقع باشد تا غریزه جنسی ارضا شده و محبت انتقال پیدا کند، کمااینکه وقتی سن بالا می‌رود محبت کمتر می‌شود.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان مهم‌ترین مزیت ازدواج را افزایش جمعیت ذکر کرد و ادامه داد: رسیدن به کمال از مسیر زوجیت عبور می‌کند.
امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: واژه «الْأَنْعامِ» به‌معنای حیوانات که در آیه ششم سوره زمر مطرح شده است، به حیواناتی از جمله گاو، گوسفند و شتر اشاره دارد بدین معنا که همه این‌ها برای پذیرایی شما از سوی خداوند است.
این مفسر قرآن‌کریم گفت: نظر برخی مفسران در خصوص «الْأَنْعامِ» بر این باورند که چون حیوانات از سوی خدا آفریده شده است لذا عقیده دارند که این‌ها از سوی خدای حکیم نازل شده است.

انتهای پیام

نظر شما