شناسهٔ خبر: 25733884 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

دومین عامل نابینایی در کشور

این بیماری یک نوع بیماری خود ایمنی است که با گرفتاری مجموعه‌ای از ارگان‌های بدن همراه است

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>یک روماتولوژیست گفت: آفت دهانی، آفت ناحیه تناسلی و ایجاد لخته در عروق از مهم‌ترین علائم ابتلا به بیماری بهجت هستند اما این بیماری می‌تواند سایر نقاط بدن از جمله مغز و اعصاب را نیز درگیر کند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علیرضا رجایی درباره بیماری بهجت گفت: این بیماری یک نوع بیماری خود ایمنی(Autoimmune disease) است که با گرفتاری مجموعه‌ای از ارگان‌های بدن همراه است.

وی ادامه داد: اگر چه ابتلا به این بیمای سن خاصی ندارد اما به صورت معمول در سنین جوانی و بین ۲۰  تا ۵۰ سالگی مشاهده می‌شود.

این متخصص روماتولوژی با بیان اینکه این بیماری در مناطقی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند در کشور ما بیشتر دیده می‌شود، اظهار کرد: در استان‌های اذربایجان شرقی و اذربایجان غربی، زنجان و خراسان شیوع این بیماری بیش از سایر مناطق کشور است.

وی با تاکید براینکه شیوع این بیماری در یک منطقه لزوما به معنای شدت این بیماری نیست، توضیح داد: ممکن است شیوع این بیماری در یک منطقه کم باشد اما انواع شدیدتری از این بیماری در آن منطقه وجود داشته باشد.

رجایی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین علامت ابتلا به این بیماری آفت‌های دهانی است، اظهار کرد: آفت زخمی در دهان است که مرکز سفید و حاشیه قرمز دارد و معمولا بین ۲ تا ۴ هفته بهبود می‌یابد اما ممکن است در نقطه دیگری از دهان دوباره افت ایجاد شود بنابراین این آفت‌ها تکرار شوند‌ه‌ هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۸ درصد بیماران بهجت در ایران آفت‌ دهانی را دارند و تنها ۲ یا ۳ درصد از آنها آفت دهانی ندارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آفت دهانی یک علامت هشداردهنده برای این بیماری است، افزود: اگر فردی بیش از ۳ بار در سال دچار آفت دهانی شود باید از نظر ابتلا به بهجت بررسی شوند، این آفت معمولا در دهان، کام، زبان و لثه‌ها ایجاد می‌شود اما ممکن است که در حلق و بینی نیز ایجاد شود که درمان آن کمی مشکل‌تر است.

وی آفت در ناحیه تناسلی را از دیگر علائم ابتلا به این بیماری خواند و گفت: این نوع آفت از نظر شکل ظاهری شبیه آفت دهانی است و می‌تواند تکرار شونده هم باشد اما بهبود این نوع آفت ممکن است تا ۲ ماه نیز طول بکشد،‌ ۶۰درصد این بیماران دچار آفت تناسلی هستند، این افراد معمولا به پزشک زنان مراجعه می‌کنند که پزشک زنان نیز بعد از تشخیص بیماری فرد را برای درمان به روماتولوژیست ارجاع می‌دهد.

رجایی شدیدترین علامت این بیماری را ضایعات چشم توصیف و اضافه کرد: در کشورهای جهان سوم و کشور ما معمولا اولین عامل نابینایی بیماری دیابت(Diabetes) و دومین عامل بیماری بهجت است، ضایعات این بیماری بسیار خطرناک بوده و به‌ویژه اگر در قسمت شبکیه چشم ایجاد شوند منجر به نابینایی فرد می‌شود،‌لذا تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: اگر فردی علاوه بر آفت دهانی دچار مشکلاتی درناحیه چشم شد باید سریع به چشم پزشک مراجعه کند، متخصص چشم در صورت تشخیص بهجت فرد را برای درمان به روماتولوژیست ارجاع می‌دهد.

این روماتولوژیست با اشاره به اینکه این بیماری می‌تواند باعث ایجاد لخته در وریدها و شریان‌های فرد شود،‌ اضافه کرد: یکی از علل مرگ در این بیماران بعد از مشکلات ناحیه چشم ایجاد لخته در ورید‌هاست،‌لذا اگر فردی به‌خصوص در سنین زیر ۴۰ سالگی دچار لخته شدن خون شود از نظر ابتلا به بیماری بهجت بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه علت این بیماری همچون بسیاری از بیماری‌های دیگر خودایمنی شناخته شده نیست، تاکید کرد: این بیمار بسیار قابل درمان بوده و حتی موارد پیشرفته آن نیز به درمان پاسخ می‌دهند، هرچه شدت بیماری بیشتر باشد روش‌های درمانی آن سنگین‌تر و هرچه بیماری سبک‌تر باشد ابتلا به آن سبک‌تر است.

رجایی عامل ژن و عوامل اکتسابی همچون عفونت‌ها را از دلایل ابتلا به این بیماری توصیف کرد.

نظر شما