شناسهٔ خبر: 25733430 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حدود ۲/۵ میلیون جوان معتاد در کشور داریم/ صنف قهوه‌خانه‌ها به دنبال آزاد کردن استعمال قلیان هستند/ ايران پايين‌ترين ماليات بر مواد دخانی در جهان را دارد

مسجدی با اشاره به آمار مصرف دخانیات در کشور به کارشکنی‌هایی برای ترویج مصرف دخانیات اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

حدود ۲/۵ میلیون جوان معتاد در کشور داریم/ صنف قهوه‌خانه‌ها به دنبال آزاد کردن استعمال قلیان هستندمسجدی با اشاره به آمار مصرف دخانیات در کشور به کارشکنی‌هایی برای ترویج مصرف دخانیات اشاره کرد.

محمد رضا مسجدی دبیر کل جمعیت کنترل استعمال دخانیات در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اظهار کرد: برای اولین بار در سال 76 مجلس شورای اسلامی ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی را تصویب کرد که بر اساس آن استعمال سیگار در  رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها  ممنوع  اعلام شد.

وی ادامه داد: در سال 85 مجلس شورای اسلامی قانون جامع کنترل دخانیات را به تصویب رساند که بر اساس ماده 3 و 13 همین قانون استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع شد.

مسجدی با اشاره به اینکه بر اساس ماده 18 قانون جامع کنترل دخانیات دولت مکلف به منع استعمال دخانیات در رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها شده است، افزود: حدود 20 سال است که تلاش جدی برای کنترل استعمال دخانیات نکرده بودیم ولی خوشبختانه طی چند سال اخیر وزارت بهداشت با جدیت شروع به اجرای قانون جامع کنترل دخانیات کرده است.

تعرض به سلامت مردم در قهوه خانه‌ها

وی ادامه داد: تخلف و تعرض به سلامت مردم در قهوه‌خانه‌ها با استعمال دخانیات اتفاق می‌افتد و باید به عنوان مسئولان حوزه سلامت در مقابل اینگونه تخلفات ایستادگی کنیم.

دبیر کل جمعیت کنترل استعمال دخانیات بیان کرد: در گذشته استعمال دخانیات در قهوه‌خانه‌ها را مجاز اعلام کرده بود که با شکایت جمعیت مبارزه با دخانیات به دیوان عالی کشور این سازمان مجددا قهوه‌خانه‌ها را جزء اماکن عمومی معرفی کرد.

مسجدی با اشاره به اینکه اخیرا صنف قهوه‌خانه‌ها به دنبال آزاد کردن استعمال قلیان  هستند،‌ عنوان کرد: مطمئن هستم نمایندگان مجلس همیشه سلامت مردم را مدنظر قرار می‌دهند  و به دلیل وجود برخی سودجویان  استعمال دخانیات و به تبع آن شیوع بیماری های غیرواگیر  در کشور را  نمی پذیرند.

15 درصد از مردم استعمال دخانیات دارند

وی تاکید کرد: امروزه متاسفانه بین 2 تا 2.5 میلیون جوان معتاد در کشور داریم که منشا 85 درصد از این اعتیاد ها از  استعمال سیگار شروع میَ‌شود.

دبیر کل جمعیت کنترل استعمال دخانیات در خصوص کم بودن مالیات بر سیگار عنوان کرد: امروزه 15 درصد از مردم کشورمان سیگار و قلیان استعمال می‌کنند و متاسفانه  ایران پایین‌ترین میزان مالیات بر مواد دخانی را در منطقه و حتی کشور افغانستان دارد.

مسجدی اظهار کرد: بنا بر قول نمایندگان سازمان جهانی بهداشت پیچیده ترین فرم مالیات بر دخانیات متعلق به ایران بوده و درآمد ناشی از مالیات بر سیگار بین 4 هزار تا 11 هزار میلیارد تومان است  که همین مبلغ می‌تواند طرح تحول حوزه سلامت  را پشتیبانی کند.

وی یادآور شد: به نظر من دولت باید مالیات بر سیگار را از درب کارخانه آغاز کند و همین مسئله می‌تواند باعث افزایش قیمت و کاهش استعمال دخانیات شود.

انتهای پیام/

نظر شما