شناسهٔ خبر: 25733268 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

اقدام قابل تامل در اسرائیل و آمریکا/ تصویب محدودیت قانونی برای نتانیاهو و ترامپ برای اعلان جنگ/ احتمال اقدام نظامی علیه ایران ضعیف تر از گذشته

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل جهان نيوز: وزیران کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن اختیار اعلان جنگ از شخص نخست وزیر گرفته شده و فقط کابینه، آنهم در صورت اجماع، می‌تواند علیه کشوری اعلان جنگ کند.

بعد از فشار گسترده اعضای کابینه امنیتی به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، او مجبور شد که به همراه «آیلت شاکد» وزیر دادگستری برای لغو طرح مذکور اقدام کند.

بر اساس این اصلاحیه دیگر نتانیاهو و لیبرمن به تنهایی نمی توانند اعلام جنگ کرده و این اختیار به کابینه امنیتی عودت داده شد.

طرح قبلی که به نام «قانون جنگ» در کنست تصویب شده بود به نخست‌وزیر و وزیر جنگ این رژیم اجازه می‌داد بدون رای‌گیری در کابینه، علیه هر کشور یا گروهی که خواست اعلان جنگ کند.

البته «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ این رژیم با لغو قانون مذکور مخالف بوده و ادعا می‌کرد دشمنان تل‌آویو برای شروع جنگ علیه اسرائیل نیازی به مجوز پارلمان خود ندارند پس آنها نیز باید فورا و بدون اجازه گرفتن از کسی،‌ با حملات مقابله کنند.

این در حالیست که نتانیاهو تلاش داشت تا عبارت شرایط خاص را نیز حذف کرده و کاری کند که وی و لیبرمن در هر شرایطی بتوانند اعلام جنگ کنند.

* مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام جنگ علیه ایران بدون مجوز کنگره را ممنوع کرد
در حالی که فشارهای بین‌المللی به آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ادامه دارد، قانونگذاران آمریکایی هرگونه اعلام جنگ احتمالی به ایران را منوط به مجوز کنگره آمریکا کردند.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا متم و اصلاحیه‌ای را به قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا سال ۲۰۱۹ که همان لایحه بودجه دفاعی این کشور است اضافه کردند و در آن اعلام جنگ به ایران بدون مجوز کنگره آمریکا را غیرقانونی اعلام و آن را ممنوع کردند.

این متمم را که مورد حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه قرار گرفت و با اجماع به تصویب رسید، «کیت الیسون»، عضو مجلس نمایندگان آمریکا با حمایت برخی دیگر از نمایندگان پیشنهاد و ارائه داده بود.

الیسون نماینده دموکرات کنگره از ایالت «مینه سوتا» پس از تصویب این متمم اعلام کرد: «تصویب با اجماع آرای این متمم فراحزبی، یک مقابله قوی و زمان‌مند در برابر خروج دولت ترامپ از توافق (هسته‌ای) ایران و لفاظی خصمانه آن است».
 

نظر شما