شناسهٔ خبر: 25732907 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام کرد عراقی: ایران دوست ماست

بغداد- ایرنا - 'فاضل میرانی' دبیر دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق (به رهبری مسعود بارزانی) گفت: ایران دوست کردها و همه گروههای عراقی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رییس هیات حزب دموکرات اعزامی به بغداد روز پنجشنبه پس از دیدار با 'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای اثرگذاری در منطقه است و روابط خوبی با اقلیم کردستان و کل عراق دارد.
میرانی گفت: روابط ما به ایران، تاریخی است و حتی به روزهای قبل از پیروزی انقلاب بر می گردد.
وی افزود: ایران همواره پشتیبان کردها و پذیرای آوارگان عراقی بوده است و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روابط ما با ایران قوی تر شد.
این مقام کرد عراقی افزود: در دوران مبارزه با رژیم دیکتاتور صدام ما و برادران ایرانی، مبارزات مشترک داشتیم و در کنار هم خون دادیم و همواره با هم همکاری داشته ایم.
میرانی تاکید کرد: ایران همواره پشتیبان ما و دیگر احزاب کرد و همچنین دیگر احزاب عراقی از طیف های مختلف بوده است.
میرانی گفت: آقای مسجدی از دوستان نزدیک حزب دموکرات کردستان عراق است و رابطه وی با حزب دموکرات و دیگر احزاب کرد و همه گروههای کردستان عراق رابطه ای طولانی مدت است.
میرانی درخصوص مذاکرات خود با سفیر ایران گفت: ملاحظات جناب سفیر را راجع به روند سیاسی که در حال حاضر در بغداد (بعد از انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت ماه) دنبال می شود شنیدیم و در عین حال گزارشی از دیدارهای خود با احزاب مختلف در بغداد به سفیر جمهوری اسلامی ارائه کردیم.
وی گفت: در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد به این جمع بندی رسیدیم که روند گفتگو در راستای منافع عراق و منطقه کردستان عراق ادامه پیدا کند.
دیدار امروز هیات های دو حزب دموکرات کردستان عراق (به سرپرستی فاضل میرانی) و اتحادیه میهنی کردستان عراق (به سرپرستی ملا بختیار) با سفیر ایران در ادامه دیدار گروههای کرد عراقی در بغداد با سران احزاب و شخصیت های سیاسی و در چارچوب تلاش های همه جانبه سیاستمداران این کشور برای تشکیل دولت جدید و با هدف رایزنی با ایرج مسجدی صورت گرفت.
این دو هیات روز چهارشنبه وارد بغداد شدند تا درخصوص شکل ائتلاف بزرگ پارلمانی و ترکیب دولت جدید با ائتلاف های انتخاباتی در پایتخت عراق و نیز شخصیت های سیاسی این کشور دیدار و گفتگو کنند.
گفتنی است دیدارهای مختلف سران ائتلاف های پیروز در انتخابات عراق با یکدیگر طی بیش از یک هفته گذشته در راستای درک شرایط ویژه کشور در دوران پساداعش و با هدف تفاهم هر چه بیشتر و تشکیل یک ائتلاف پارلمانی فراگیر و دولتی کارآمد و قوی جهت مقابله با چالش های مختلف داخلی و خارجی صورت می گیرد.
درهمین چارچوب این روزها دیدارها و تماس های تلفنی پر تعداد و فشرده ای با موضوع گفتگو در خصوص تحولات جاری کشور، نحوه برگزاری انتخابات، نتایج انتخابات، تشکیل یک ائتلاف بزرگ پارلمانی جهت تشکیل دولت جدید و نیز ویژگی های دولت آینده در جریان است.
چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که در 22 اریبهشت ماه گذشته برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.
دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دمکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سید عمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.
در این دوره از انتخابات 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند.
پنچ گروه سیاسی شیعه در این دوره از انتخابات، نیز با پیشتازی در انتخابات مهمترین گروه های مطرح برای تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی و شکل گیری دولت آینده هستند.
انتظار می رود که گروه های دیگری از کردها و اهل سنت، بعد از مشخص شدن چارچوب ائتلاف بزرگ سیاسی جدید، برای مشارکت در تشکیل دولت آینده، به ائتلاف بپیوندند.
طبق قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون پارلمان حق دارد دولت آینده را تشکیل دهد.
خاورم*4*380

نظر شما