شناسهٔ خبر: 25732587 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حفظ برجام ارتباطی با برنامه موشکی ایران ندارد

رئیس جمهور روسیه هشدار داد اگر توافق هسته‌ای ایران حفظ نشود عواقب تاسف باری در انتظار است.

صاحب‌خبر -

حفظ برجام ارتباطی با برنامه موشکی و فعالیت‌های ایران نداردبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه الميادين؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی خود در سن پترزبورگ گفت: حفظ توافق هسته ای ايران ارتباطی با برنامه موشکی و فعالیت‌های ایران در منطقه ندارد.

رئیس جمهور روسیه افزود روسیه از تلاش های اروپا برای نجات توافق هسته ای ایران با وجود خروج آمریکا از این توافق قدردانی می کند.

پوتین هشدار داد اگر این توافق حفظ نشود عواقب تاسف باری در انتظار است.

مکرون: امیدوارم تمامی امضاءکنندگان توافق هسته ای، آن را حفظ کنند

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نيز در نشست خبری مشترک با همتای روسی خود گفت: از زمان تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق، سه کشور اروپایی امضاء کننده توافق هسته ای با ایران و همچنین خانم فدریکا موگرینی به طور شفاف و واضح اعلام کرده اند که ما در این توافق باقی می مانیم. چرا که توافق چهاردهم ژوئیه دو هزار و پانزده، توافقی است که ما آن را امضاء کرده ایم و ما می بایست به آن احترام بگذاریم و من امیدوارم که تمامی امضاء کنندگان این توافق در آن باقی بمانند و توافق هسته ای را حفظ کنند.

وي افزود کشورهای اروپایی هفته گذشته در صوفیه پایتخت بلغارستان در سطح اروپا تصمیم گرفتند که برای اطمینان بخشی به کارایی این توافق از جمله ابعاد اقتصادی این توافق، خودشان را به ابزاری مجهز نمایند و در سطح شرکت ها تضمین های لازم را ارائه دهند. ما به دنبال راهکاری هستیم تا شرکت های مان بتوانند ضمن حفظ منافع شان در آمریکا قادر باشند پروژه هایی را که در ایران آغاز کرده اند را ادامه دهند و به ایران نیز این اطمینان را بدهیم که پروژه های آغاز شده در این کشور ادامه خواهد یافت. در این بین من امیدوار هستم که ایران به طور کامل در این توافق هسته ای متعهد باقی بماند و هیچ گونه فعالیت هسته ای را از سر نگیرد و در این راستا و بنا بر اعلام آژانس بین المللی انرژی هسته ای ایران در این مسیر باقی مانده است.

مکرون گفت: من و رئیس جمهور پوتین در این زمینه گفتگو کرده ایم و در راستای اراده مشترک مان در زمینه حفظ این توافق عمل می کنيم؛ توافقی که برای حفظ امنیت منطقه مفید محسوب می شود. من همچنین در خصوص دیگر نگرانی هایم با رئیس جمهور پوتین صحبت کردم از جمله فعالیت های هسته ای ایران پس از سال دو هزار و بیست و پنج میلادی، فعالیت های بالستیکی و فعالیت های منطقه ای ایران و من امیدوارم بتوانیم با ایران در این زمینه مذاکره ای را آغاز کنيم.


­

نظر شما