شناسهٔ خبر: 25732497 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در نشست «نقد مستندات قرآنی جریان‌های تکفیری» مطرح شد:

جمود تکفیری‌ها بر ظاهر قرآن

گروه سیاسی ــ رحمتی، کارشناس مسائل جهان اسلام اظهار کرد: در اسلام به مسائلی همانند عدم تفتیش عقیده، احترام خون مسلمانان و رجوع جاهل به عالم اشاره شده است، اما هیچکدام از این موارد در اندیشه جریانات تکفیری وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

جمود تکفیری‌ها بر ظاهر قرآن/ اسلام خون مسلمانان را محترم شمرده است

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «نقد و بررسی مستندات قرآنی جریان‌های تکفیری» عصر امروز پنج‌شنبه 3 خرداد 97 در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با سخنرانی سیدمهدی رحمتی، کارشناس مسائل جهان اسلام برگزار شد.
وی در ابتدای سخنان خود گفت: تکفیر، موضوعی مختص شرایط کنونی نیست، بلکه از صدر اسلام وجود داشته است، به عنوان مثال سعد ابن ابی وقاص، عمار را که فردی با ایمان بود تکفیر کرد، اما تکفیر اولین بار به صورت گروهی و جمعی توسط خوارج انجام شد.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی که تکفیری‌ها به تفکرات وی استناد می‌کنند ابن تیمیه است. وی متعلق به قرن هفتم است، اما چون فضای علمی در سوریه آن زمان قوی بود، تفکرات وی چندان امکان ظهور پیدا نکرد، اما متأسفانه چهار قرن بعد یعنی در زمان محمد ابن عبدالوهاب این تفکر قوت می‌گیرد.
رحمتی عنوان کرد: شرایط با عبدالوهاب همراه بود و وی جریانی راه انداخت که از سال 1950 تا الان جنایات بسیاری را رقم زده است که محدود به شیعیان نیز نبوده است. آنان عموم مسلمانان را به دلیل مباحثی همانند توسل، شفاعت، نذر و ... تکفیر می‌کنند.
وی ادامه داد: جریانات تکفیری حاضر، تلفیقی از تفکرات ابن تیمیه و عبد الوهاب هستند. در مصر و در قرن نوزهم میلادی در زمان جمال عبدالناصر و انورسادات، اخوان المسلمین سیاست تکفیر نداشت؛ گرچه بعد از فشار از سوی عبدالناصر و انورسادات به آنان، به ترور هم روی آوردند و در نهایت جریانی همانند جریان سلفیه جهادی به وجود آمد که خود را وامدار سید قطب می‌دانست.
رحمتی افزود: اتفاق دیگری که ایام نزدیک به انقلاب اسلامی در ایران رخ داد، حمله شوروی به افغانستان و اشغال این کشور بود. بعد از این حادثه، علمای برخی از کشورها از جمله مصر فتوا دادند که باید به افغانستان هجرت کرد و در نتیجه تعداد زیادی از مسلمانان که به عرب‌های افغان شهرت یافتند به این کشور سرازیر شدند و بعدها مقدمات شکل‌گیری القاعده را فراهم کردند.
این کارشناس اندیشه سیاسی عنوان کرد: بعد از حوادث 11 سپتامبر و حمله آمریکا به عراق، القاعده شاخه این کشور تشکیل شد و در نهایت بعد از کشته شدن زرقاوی و چند نفر دیگر، در نهایت نوبت به ابوبکر بغدادی رسید که وی در سال 2014 اعلام خلافت کرد و خود را امیرالمؤمنین نامید و گفت که مسلمانان باید با وی بیعت کنند.
وی افزود: اعتقاد داعش بر این است که سرزمین جوامع اسلامی و غیراسلامی کنونی دارالکفر هستند. آنان بر توحید در عبادت متمرکز هستند و حتی اگر افراد اعمال واجب و مستحب خود را انجام دهند، چون از توحید عبادی خارج شده‌اند، بنابراین مسلمان نیستند.
رحمتی عنوان کرد: مواردی که بیان شد مربوط به دیدگاه آنان نسبت به همه جهان اسلام بود، اما بخشی از دیدگاه آنان هم مختص شیعه است. آنان مواردی همانند زیارت قبور، نذر، تبرک و .... را کفر می‌دانند و در این زمینه به تعدادی از آیات قرآن کریم استناد می‌کنند.
وی اظهار کرد: از نظر آنان ترک جهاد قابل پذیرش نیست. آنان در بسیاری از مواقع، روایت را بر قرآن ارجح می‌دانند و عده‌ای را تکفیر می‌کنند اما باید گفت که در اندیشه اسلامی، کسی‌که شهادتین را بر زبان جاری کند مسلمان است و از فسق و کفر مبراست و این همان اصل عدالت مسلمان است.
رحمتی گفت: اگر تکفیری‌ها بسیاری از اندیشه‌های متضاد با اسلام ارائه می‌دهند به دلیل بستری است که در آن رشد کرده‌اند که همان بستر سلفی با تعریفی است که ابن تیمیه ارائه داده است. منابع شناخت آنان هم شامل قرآن، سنت، اجماع و قیاس است. آنان معتقدند که شیعیان، قرآن را تحریف کرده‌اند و آنچه ما درباره قرآن می‌گوئیم، صحت دارد. همچنین به جاری سیره پیامبر(ص) به سیره برخی صحابه که مسلمانان فاطمی مصر را مورد حمله قرار دادند، استناد می‌کنند.
وی عنوان کرد: تکفیری‌ها، از عقل بهره نمی‌برند و عقل را به عنوان یک منبع دین‌شناختی انکار می‌کنند و بیشتر به نقل گرایش دارند. همچنین ما معتقدیم که ظاهر قرآن کریم، حجت و معتبر است اما اعتقاد داریم که در بسیاری از مواقع باید در آیه تأویل صورت گیرد اما آنان از تأویل روی‌ گردان هستند و بر ظواهر جمود دارند.
رحمتی در پایان گفت: در اسلام به مسائلی همانند عدم تفتیش عقیده، احترام خون مسلمانان و رجوع جاهل به عالم اشاره شده است اما هیچکدام از این موارد در اندیشه جریانات تکفیری وجود ندارد. همچنین آنان برداشتی انحرافی از مفهوم جهاد دارند.
یادآور می‌شود، بیست‌ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا تاریخ ۱۴ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. غرفه خبرگزاری ایکنا در شبستان اصلی، بخش رسم آیینگی(پاویون رسانه‌ها) قرار دارد.
انتهای پیام

نظر شما