شناسهٔ خبر: 25731871 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بگیر و ببند در ترکیه ادامه دارد

نیرو‌های امنیتی ترکیه امروز (پنجشنبه) ۵۰ نفر را به اتهام ارتباط با عاملان کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ بازداشت کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

در ادامه اقدامات پسا کودتای دولت ترکیه و مقابله با اعضای سازمان گولن، پلیس این کشور امروز ۵۰ نفر را به اتهام ارتباط با عاملین کودتای نافرجام ۲۰۱۶ بازداشت کرد.

نیرو‌های امنیتی ترکیه امروز (پنجشنبه) ۵۰ نفر را به اتهام ارتباط با عاملان کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ بازداشت کردند.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» این افراد که در میان آن‌ها نظامیان فعلی و پیشین نیرو‌های مسلح ترکیه نیز دیده می‌شود، به عضویت در سازمان «فتح‌الله گولن» متهم هستند.

این افراد همچنین به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند. مقامات ترکیه می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آن‌ها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار «بای‌لاک» برای هماهنگی استفاده کردند.

آنکارا سازمان گولن (واعظ و اپوزسیون آمریکانشین) را تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند.

در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

دولت ترکیه به دستور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور، ضمن اعمال حالت فوق‌العاده در ترکیه، بیش از۵۰ هزار نفر را بازداشت و حدود ۱۵۰ هزار نفر را از مشاغل دولتی اخراج کرده است. این بازداشت‌ها و اخراج‌ها هنوز هم ادامه دارد. (جزئیات بیشتر)

درپی این اقدامات آنکارا بود که چندین کشور اروپایی با انتقاد شدید از نقض حقوق بشر و آزادی بیان در ترکیه، توقف روند مذاکرات را برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، خواستار شدند. این تصمیم کشور‌های اروپایی باعث بروز تنش‌های دیپلماتیک جدید با ترکیه و آغاز جدال لفظی بین سران این کشور‌ها شد.

 

نظر شما