شناسهٔ خبر: 25731156 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

قاچاق در مصالح ساختمان‌های لوکس/بانک مرکزی واردکنندگان را سردرگم کرده است

متاسفانه شاهد قاچاق مصالح ساختمانی لوکس هستیم که این امر به تولید ملی آسیب جدی وارد می کند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  این روزها روند افزایش قیمت ها به علت نوسانات نرخ ارز، در تمام حوزه ها مشهود است تا جایی که  عموم جامعه و کارشناسان اقتصادی نسبت به وضع حاصل از  سیاست های ارزی دولت گله مندند.

صنعت ساختمانی نیز از این امر مستثنی نیست؛ افزایش قیمت مصالح ساختمانی حاکی از تاثیر نوسانات ارز  بر این حیطه از اقتصاد است.

عمده ترین سوال جامعه این است که  قیمت مصالح ساختمانی شامل بتن، گچ و سیمان که  جزو تولیدات داخلی محسوب می شود  چرا باید تحت تاثیر  نوسانات ارزی افزایش قیمت پیدا کنند؟

مهدی سلطان محمدی،کارشناس  حوزه صنعت ساختمان سازی در گفت وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال می گوید:وارداتی بودن مواد اولیه و ماشین آلات پردازنده موجب دخالت ارز در چرخه تولید این محصولات می شود.

وی افزود:  اما نکته قابل تامل در این زمینه، ورود ارز به بازه تولید مصالح ساختمانی است, باید این سوال را  پرسید که  چرا با وجود توانایی بالای تولید مواد اولیه و ماشین آلات  صنعتی  در داخل کشور،  هنوز  به واردات این قطعات وابسته هستیم؟

کارشناس حوزه صنعت ساختمان سازی در تشریح توان داخلی، جهت قطع واردات مواد اولیه تولید مصالح ساختمانی، می گوید: در حال حاضر کارگاه ها و کارخانه های کوچکی به تولید صددرصد بومی این محصولات با توجه به نیاز جغرافیایی با استانداردهای کشوری مشغول هستند اما میزان واردات مواد اولیه برای سایر کارخانه های تولیدی بر توان و انگیزه این تولیدکنندگان  خدشه وارد کرده است.

سلطان محمدی در تشریح تاثیر افزایش قیمت مصالح  بر صنعت ساختمان سازی اظهار کرد: مصالح ساختمانی با افزایش نرخ ارز دچار نوسانات می شود؛ برای مثال اگر ما در مصالح ساختمانی  40 الی 50 درصد افزایش قیمت داریم در مسکن با یک چهارم این موضوع مواجه هستیم یعنی با 10 الی 20 درصد افزایش قیمت در این بخش روبرو خواهیم بود.

در ادامه این کارشناس حوزه صنعت ساختمان سازی با اشاره به شرایطی که این روزها بر بازار ساخت و ساز حاکم است، گفت: سیاست های دولت باید برای نرخ ارز به طور طولانی مدت مشخص شود زیرا فعالان اقتصادی در تمام زمینه های تولیدی و وارداتی به حالت انتظار درآمدند تا دولت سیاست های مناسب تری را تعبیه کند.

سلطان محمدی با اشاره به مبهم بودن سیاست های دولت در قبال تخصیص ارز به واردکنندگان، گفت: هر چند معتقدم تولیدات داخلی باید تقویت شوند اما بانک مرکزی برای پرداخت ارز دولتی به  اقلام اساسی،  طبقه بندی مشخصی تعریف نکرده است که این امر باعث سردرگمی واردکنندگان می شود.

 کارشناس حوزه صنعت ساختمان سازی بیان کرد: سیاست های هیجانی دولت عامل اصلی افزایش قیمت ها در سطح کلان شده است زیرا زمانی که واردکننده از دریافت ارز دولتی باز می ماند، اقدام به واردات کالای خود با ارز آزاد می کند؛ در واقع دولت به جای حل معضل نوسانات ارزی با ایجاد اختلاف فاحش بین ارز دولتی و آزاد، موجب شیوع تورم  در اقتصاد ایران شد.

سلطان محمدی با اشاره به  واردات مصالح ساختمانی لوکس به صورت قاچاق  به کشور، می گوید: متاسفانه شاهد قاچاق مصالح ساختمانی لوکس  هستیم که این امر به تولید ملی  آسیب جدی  وارد می کند.

وی تصریح کرد:که ساختمان های لوکس نیازمند مصالح خاص تزئیناتی است و با توجه به خودکفایی تولید در این بخش، متاسفاته ما شاهد واردات رسمی و قاچاق در این زمینه هستیم.

کارشناس حوزه صنعت ساختمان سازی بیان کرد:این روزها صنعت ساخت و ساز نیز در رکود قابل توجهی به سر می برد؛ این را می توان از آمارهای رسمی کاهش  تقاضا و  ازدیاد عرضه مصالح ساختمانی و همچنین تعداد ساخت و سازها بین سال های 93 الی 96  فهمید؛ آماری که  تولید سال 93 را  800 هزار دستگاه آپارتمان ، سال 94  را  400 هزار دستگاه و  سال 95 را  300 هزار دستگاه گزارش می دهد،در سال 96 نیز شاهد روند نزولی قابل توجهی در این بخش هستیم.

سلطان محمدی در پایان  با اشاره به تاثیر مستقیم قیمت مصالح ساختمانی بر ساخت و ساز مسکن گفت: ما برای ساخت یک واحد مسکونی در ابتدا کالایی به اسم زمین داریم که شامل نوسانات ارزی نمی شود ؛در مرحله بعدی هزینه های ثبت و  عوارض شهرداری پیش رو داریم که این امر هم با نوسانات ارزی رابطه ای  ندارد ؛ در آخر با دو موضوع تاثیرپذیر از بازار ارز مواجه می شویم؛ مصالح ساختمانی و سود پیمانکار که هر دو تا حدودی تاثیرپذیری قابل توجهی نسبت به ارز را دارند.

گزارش از نرگس معززی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما