شناسهٔ خبر: 25730659 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معماری صخره ای در 9 روستای اردبیل شناسایی شد

اردبیل - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از شناسایی و مطالعه معماری صخره ای و دست کن در 9 روستای این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

منصور عالیقدری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون معماری صخره ای و دست کن در روستاهای ویند کلخوران و چله خانه، گلستان، اباذر، لاهرود، اصلاندوز، اسکی شهر، شایق، کنزق و ویله درق شناسایی شده است.
وی معماری صخره ای را از اعجازهای معماری و از جاذبه های گردشگری این منطقه دانست و گفت: بر اساس بررسی ها معماری صخره ای روستای کنزق کامل ترین و دست نخورده ترین نمونه در استان است.
او با اشاره به تخریب طبیعی معماری صخره ای در سایر روستاها اظهار کرد: در مابقی روستاها دهانه غارها و سازه ها با گذر زمان مسدود شده و لازم است با تامین اعتبار مطالعات باستان شناسی انجام شود.
عالیقدری گفت: این در حالی است که در کنزق مطالعات اولیه و مستند نگاری در سال گذشته تکمیل شده و طرح مرمت و احیا نیز در حال انجام و تکمیل است.
وی در زمینه انجام تحقیقات باستان شناسی و خواناسازی فضاهای معماری نیز تشریح کرد: در روستای کنزق می توان نمونه کامل معماری صخره ای را مشاهده کرد.
عالیقدری در خصوص برنامه های احیا و مرمت معماری های صخره ای شناسایی شده به آغاز اقداماتی در روستای کنزق اشاره کرد و گفت: در مرحله اول احیای معماری روستای کنزق در دستور کار است و در این زمینه از مشاور طرحی درخواست شده تا در صورت تایید عملیات اجرایی آغاز شود.
او افزود: بعد از روستای کنزق وضعیت و چگونگی مرمت و احیای معماری صخره ای سایر روستاها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
معماری صخره ای از جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده روستاهای استان اردبیل است و با احیای سازه ها می توان زمینه جذب و بازدید گردشگر را فراهم کرد.
6018/6016

نظر شما