شناسهٔ خبر: 25730133 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دکترین نیروهای مسلح بازدارندگی و دفاعی

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش: ما هیچ‌گاه آغازکننده هیچ جنگی نخواهیم بود و هر جا با تهدید دشمن روبرو شویم با آن مقابله می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان در مراسم شکرگزاری که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در مرقد امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر خاطرنشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی برای آمریکا یک شوک سیاسی بود؛ این پیروزی آن‌ها را گیج کرد و تمام معادلاتشان در منطقه را بر هم زد.
وی با اشاره به اینکه تا پیش از انقلاب اسلامی ایران کشورمان مزیت‌های زیادی برای آمریکا داشت، افزود: اولین مزیت ایران برای آمریکا این بود که ایران در شمال خلیج فارس بود و آمریکایی‌ها می‌توانستند از این طریق بر بازار انرژی کنترل داشته باشند. از سویی ایران همسایه شوروی بود و از طریق ایران فعالیت شوروی را رصد می‌کردند و ایران خط مقدم غرب علیه شوروی بود؛ با پیروزی انقلاب اسلامی همه این مزیت‌ها از آمریکا گرفته شد پس ناراحتی آنها طبیعی است.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا دشمنی با ما را شروع کرد، محاصره اقتصادی اولین گام بود. موج ترور را از طریق منافقین راه انداختند. جنگ داخلی علیه ما به راه افتاد؛ اما مردم انقلابی با صبر این مقاطع را پشت سر گذاشتند؛ انقلاب را تنها نگذاشتند و با سربلندی از آن گذر کردیم.
امیر پوردستان در ادامه با بیان این‌که آمریکا هیچ‌گاه دشمنی با ما را کنار نخواهد گذاشت، گفت: آمریکا پس از توطئه‌های فراوان صدام را که فردی جاه طلب بود ، مامور سرنگونی ایران کرد و پاداش آن را الحاق خوزستان به عراق تعیین کرد.
وی ادامه داد : ما با جنگی نابرابر روبرو بودیم و جنگ بر ما تحمیل شد؛ در آن زمان نیروهای سپاه و ارتش درگیر مقابله با ضدانقلاب در کردستان بود. کشور با تحریم اقتصادی روبرو و سیاست‌های غلط دولت بنی صدر موجب 2 قطبی شدن کشور شد و این در حالی بود که صدام خود را به انواع و اقسام تسلیحات مجهز کرده بود.
امیر پوردستان گفت : پس از جنگ سرد، غرب و شرق روبروی هم بودند؛ اما در جنگ تحمیلی غرب و شرق باهم پشت سر صدام قرار گرفتند. کشورهای مرتجع منطقه از صدام حمایت می‌کردند که این مسائل موجب اشغال بخشی از خاک کشور شد؛ ولی تدابیر امام به ملت روح و جان داد و آن‌ها را بسیج کرد، ارتش و سپاه شکل یافتند؛ راهبرد امام راهبرد دفاع همه جانبه متکی بر مردم بود که بر این اساس، نیروهای مسلح ساماندهی یافتند و نقشه‌های عملیاتی‌شان را طراحی کردند تا دشمن را به خاک مذلت بنشانند؛ اما خرمشهر هنوز در دست دشمن بود.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش تاکید کرد: عزم فرماندهان برای آزادسازی خرمشهر جدی بود و سربازان اسلام برای آزادسازی خرمشهر روزشماری می‌کردند. سه قرارگاه فجر، نصر و فتح در عملیات بیت المقدس ۲۲ روز تلاش کردند تا پشت دروازه‌های خرمشهر رسیدند.
وی با بیان این‌که ما خرمشهر را با ایمان به خدا و تبعیت از ولایت، با وحدت ملی و انسجام ملی، با نهراسیدن از مشکلات، اعتماد به نفس و توکل به خدا و نترسیدن از مشکلات فتح کردیم ، گفت : نهراسیدن و ایستادگی رمز جمهوری اسلامی است که باید آن را حفظ کنیم. ما امروز با چهره جدید تهدید روبرو هستیم و لازم است به عنوان بازوهای نظام ظرفیت جدید دفاعی ایجاد کنیم. امروز ادبیات دشمن عامه پسند نیست، بلکه زیبنده خودشان است. دیگر با ردپای دشمن روبرو نیستیم، بلکه با خود دشمن روبرو هستیم.
امیر پوردستان در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز نیروهای مسلح از اشراف خوب اطلاعاتی برخودار هستند و می‌دانیم در هر پایگاه چه تجهیز و تسلیحاتی دارند و حتی رفتارشناسی کرده‌ایم. دکترین نیروهای مسلح بازدارندگی و دفاعی است. ما هیچ‌گاه آغازکننده هیچ جنگی نخواهیم بود و درصدد تسلط بر خارج نیستیم؛ ولی هر جا با تهدید دشمن روبرو شویم با آن مقابله می‌کنیم و اگر لازم باشد در جهت ارتقای توان دفاعی خود تلاش خواهیم کرد.

نظر شما