شناسهٔ خبر: 25730020 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسئولان هرمزگان:

سوم خرداد مهم ترین واقعه در تاریخ انقلاب اسلامی بود

بندرعباس - ایرنا - مدیران و مسئولان استان هرمزگان سوم خرداد را یکی از مهم ترین وقایع در طول تاریخ انقلاب اسلامی و مهم ترین نبرد رزمندگان اسلامی در دوران دفاع مقدس دانستند که رزمندگان توانستند با ایمان و اتکای به خداوند و با دستان خالی این پیروزی بزرگ را رقم بزنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این عده روز پنجشنبه به مناسبت سوم خرداد سال 61 روز مقاومت، ایثار و پیروزی افزودند: آزاد سازی خرمشهر به یاد ماندنی ‌ترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی و نقطه عطفی در دوران دفاع مقدس است که همه ما به این پیروزی بزرگ افتخار می کنیم.
استاندار هرمزگان در رابطه با سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر گفت: فتح خرمشهر بزرگ ترین پیروزی بزرگ ایران بر دشمن بود که قدرت واقعی جمهوری ایران اسلامی و پوشالی بودن دشمن را به جهانیان نشان داد.
فریدون همتی با تبریک سوم خرداد به ملت ایران و مردم هرمزگان بیان داشت: آزادسازی خرمشهر نمونه ای بارز از قدرت وحدت و همبستگی و انسجام مردمان سراسر ایران است که در این راه از پیر و جوان با یکدلی برای رهایی خرمشهر شتافتند و به ندای امام خمینی (ره) لبیک گفتند.
وی اظهار کرد: جمله تاریخی «خرمشهر را خدا آزاد کرد» بهترین تعبیر امام خمینی(ره) برای موفقیت بزرگ آزاد سازی خرمشهر بود که به اثرگذارترین شکل ممکن، عمق تعلق رزمندگان ایران اسلامی به پشتیبانی پروردگار عالم را بیان نمود.
همتی افزود: سوم خرداد هم چنین یادآور یکی از بزرگ ترین رویدادهای تاریخ ایران اسلامی است، روزی که لشکر اسلام بر دشمن بعثی چیره گشت و خرمشهر قهرمان را از چنگال متجاوزان رها ساخت.
وی گفت: مردم دلیر خرمشهر از نخستین روز جنگ تحمیلی مقاومت جانانه ای در دفاع از این شهر داشتند و پس از آن رزمندگان اسلام در قالب عملیات گسترده و پیچیده بیت المقدس، خرمشهر را آزاد کردند تا بر همگان ثابت شود که خرمشهر قطعه ای جدا ناپذیر از خاک میهن اسلامی است.
استاندار هرمزگان یاد آورشد: آزاد سازی خرمشهر با رشادت و جانفشانی رزمندگان و تقدیم خون شهدای بسیاری به دست آمد و در این راه رزمندگان هرمزگانی حاضر در جبهه ها نیز حضور پررنگی داشتند و شهدا و جانبازان بسیاری را در این راه تقدیم کردند.

**آزاد سازی خرمشهر به یادماندنی ترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی است
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان گفت: آزاد سازی خرمشهر به یاد ماندنی ‌ترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی و یک نقطه عطفی در دوران دفاع مقدس است که همه ما به این پیروزی بزرگ افتخار می کنیم.
دریادار دوم حبیب الله میرزایی افزود: همچنان که رهبر فرزانه انقلاب آزاد سازی خرمشهر را به عنوان یک یاد بود و افتخار ملی و میهنی می دانند، باید این حماسه مقاومت و آزادی را همیشه زنده نگه داریم.
وی بیان داشت: به مناسبت گرامیداشت حماسه سوم خرداد و سالروز فتح خرمشهر، 300 عنوان برنامه در استان هرمزگان برگزار می شود.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان اظهار کرد: گردهمایی و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و شب شعر دفاع مقدس با حضور سعید بیابانکی در روز سوم خرداد از مهم ترین برنامه های ستاد گرامیداشت سوم خرداد در هرمزگان است.
دبیر ستاد گرامیداشت حماسه سوم خرداد در هرمزگان، رونمایی از 3 عنوان کتاب «مجموعه خاطرات اشنوگل»، «شهید که گمنام نمی شود» و«مجموعه شهر از دریا به دریا»، برپایی نمایشگاه عکس خرمشهر در بندرعباس، برپایی نقد کتاب «دامادی خوبان» اثر زهرا نوری بشاگردی، عطر افشانی گلزار شهیدان، برگزاری یاد واره شهدا در شهرستان ها و مسابقه های ورزشی را از دیگر ویژه برنامه های این روز در استان عنوان کرد.

**آزادی خرمشهر مرهون استقامت انسان های خودباور و خدامحور است
فرمانده انتظامی هرمزگان نیز گفت: آزادی خرمشهر جاودان را باید مرهون تلاش و استقامت انسان های خود باور و خدا محوری دانست که پیام آزادی و آزادگی را فریاد کشیدند و در لبیک به فرمان رهبری و مقتدای خویش داستان عشق و دلدادگی به ولایت را ماندگار نمودند.
عزیزالله ملکی افزود: تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی ایران، مملو از رویدادهایی است که هر یک به عنوان تابلوی افتخاری ثبت و همچون سپهری پرستاره می درخشند.
وی بیان داشت: در این میان حماسه آزاد سازی خرمشهر، به عنوان نقطه عطفی به شمار می آید که با مدد الهی و با صلابت و فداکاری فرزندان قهرمان این مرز و بوم، به منصه ظهور رسید.
فرمانده انتظامی هرمزگان اظهار کرد: آزادی خرمشهر نشان داد که وقتی جبهه کفر و استکبار با همه امکانات مادی، رسانه ای و نظامی خود در یک طرف و ایمان و اعتقاد راسخ به خدا و شهادت با پشتوانه مکتب حسینی از سوی دیگر قرار می ‌گیرند، پیروزی این عرصه با کسانی است که برای خدا حرکت کرده و در این راه از جان و مال خود گذشتند.

**مهم ترین نتیجه فتح خرمشهر، برتری سیاسی نظامی ایران دربرابر عراق بود
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان نیز تاکید کرد: برتری سیاسی نظامی ایران در برابر عراق، نتیجه فتح خرمشهر بود.
حجت‌الاسلام علی اکبر انصاری راد به مناسبت آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد 1361 افزود: آزادی خرمشهر چنان در سطح بین المللی تاثیر گذاشت که پس از پیدایش وضعیت جدید و بیرون راندن متجاوزان از خرمشهر، برتری سیاسی نظامی ایران در برابر عراق مطرح شد و مسیر جنگ نیز تغییر یافت.
وی تغییر توازن سیاسی نظامی به سود ایران، به دست گرفتن ابتکار عمل توسط نیروهای ایران، تقویت روحیه ی مردم ایران، تقویت روحیه ی شهادت طلبی و بازگشت امنیت برای مناطق جنوب را از مهم ترین نتیجه پیروزی خرمشهر دانست.
مدیر کل تبلیغات اسلامی هرمزگان یکی از مهم‌ترین وقایع در تاریخ انقلاب اسلامی را فتح خرمشهر دانست و گفت: عملیات فتح خرمشهر، به علت اهمیت آن از نظر نظامی و سیاسی به مطالعه ی فراوان نیاز دارد.
وی یاد آورشد: روز سوم خرداد 1361 یکی از بارزترین جلوه‌های نصرالهی و یکی از مهم ترین و زیباترین روزهای انقلاب اسلامی ایران است.
انصاری راد بیان کرد: خرمشهر برای ملت ما تنها یک شهر نیست، بلکه تاریخ گویای پایداری، ایثار و جاودانگی انقلاب است.

**مقاومت خرمشهر نشان داد هرگونه سستی در مقابله با دشمن پذیرفتنی نیست
رئیس تبلیغات اسلامی میناب نیز گفت: مقاومت خرمشهر به مسئولان و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی یادآوری کرد که هرگونه تردید و سستی در مقابله با دشمن، پذیرفتنی نیست.
حجت الاسلام محمد بنی خزاعی افزود: این پیروزی بزرگ هم چنین به رزمندگان اسلام آموخت که حتی اگر فرمانده ای به انجام وظایف خود قادر نباشد و اگر این خود به شکل نقطه ضعفی بارز درآید، از مسئولیت یک رزمنده چیزی نمی کاهد.
وی بیان داشت: بزرگ ترین پیام پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات غرور آفرین بیت المقدس، اثبات شکست ناپذیری ملت ایران بود و این پیروزی ثمره وحدت، یکپارچگی، خودباوری، عزت و ایمان راسخ ملت و رزمندگان ایران است.
رئیس تبلیغات اسلامی میناب یاد آورشد: آزادسازی خرمشهر از وجود اشغالگران بعثی تنها با اتکای به ایمان و رشادت دینی و غیرت ملی و هم چنین مقاومت مردم خرمشهر و سربازان و رزمندگان اسلام امکان پذیر شد.
بنی خزاعی اضافه کرد: سالروز آزادسازی خرمشهر بهترین فرصت برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و دستاوردهای دفاع مقدس به جوانان است.

**آزادسازی خرمشهر تجلی پیروزی قدرت ایمان بر قدرت نظامی بود
فرماندار قشم نیز گفت: عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر تجلی پیروزی قدرت ایمان و ارزش های الهی بر قدرت نظامی و نماد مقاومت شجاعانه ملت ایران در برابر زیاده خواهی دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب است.
علیرضا نصری افزود: فتح خرمشهر نماد مقاومت شجاعانه ملت ایران در برابر زیاده خواهی دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب است.
وی بیان داشت: دنیا در روز فتح خرمشهر مشاهده کرد که دشمن تا بن دندان مسلح چنان مقهور فرزندان امام خمینی(ره) شدند که زبان کارشناسان نظامی از تحلیل آن قاصر ماند.
فرماندار قشم خاطرنشان کرد: سوم خرداد سالروز شکست هیمنه پوشالی استکبار جهانی در برابر عقیده و جهاد مردان خدا و رزمندگان اسلام است.
وی ادامه داد: فرزندان امام راحل در آزادسازی خرمشهر، ایمان به خدا، ایثار و شهادت طلبی را در جنگ با دشمن به هم آمیختند و حماسه ای فاخر و ماندگار را به بهای خون های پاک و جانبازی های رشیدانه خود رقم زدند.

**رزمندگان ثابت کردند که همیشه آماده حراست از سرزمین ایران هستند
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان نیز گفت: رزمندگان دفاع مقدس در عملیات فتح خرمشهر با مقاومت و از جان گذشتگی خود، ضمن بیرون راندن دشمن از زمین پاک اسلامی ثابت کردند که همیشه آماده دفاع و حراست از این سرزمین بوده و خواهند بود.
داریوش باقر جوان افزود: سوم خرداد یادآور حماسه آفرینی ها، ایثارگری ها و رشادت های انسان های بزرگ و با اراده ای است که برای دفاع از دین و ناموس و سرزمین خود سر از پانشناخته و با گذشتن از تمام سرمایه های مادی بویژه جان خود اجازه ماندگاری دشمن متجاوز در سرزمین جمهوری اسلامی را ندادند.
وی بیان داشت: اکنون با گذشت سه دهه از آن دوران به یاد ماندنی، همواره باید تجدید خاطره گردد تا ابتدا چنین فرهنگ ایثار و مقاومتی برای نسل های بعدی نیز تداعی و آموزنده باشد و هم چنین عبرت برای تمامی متجاوزان و جهان خواران و در راس آن استکبار جهانی و ایادی پلیدشان باشد تا هرگز چنین هدف شومی را در اذهانشان تداعی نکنند.
مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای هرمزگان ادامه داد: امروز ملت با بصیرت و آگاه کشور جمهوری اسلامی در همه اقشار بویژه جوانان و نوجوانان ضمن توجه و پایبندی به آن همه ایثار و رشادت رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس بویژه حماسه سوم خرداد سال 61 همواره بر این رشادت ها ارج نهاده و بر هوشیاری و آمادگی خود اضافه کردند.
جوان گفت: با پیروزی عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد ماه سال 1361 معادلات و محاسبات ابرقدرت‌های شرق و غرب در عرصه جنگ تحمیلی بر هم ریخت.
خرمشهر پس از مقاومت در برابر دشمن در تاریخ چهارم آبان ماه 1359به اشغال دشمن بعثی درآمد و سرانجام پس از578 روز برابر با 19 ماه در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد سال 1361 آزاد شد.
آزاد سازی 5 هزار و 400 کیلومتر مربع از خاک کشور اسلامی از جمله خرمشهر و تامین 180 کیلومتر خط مرزی، 19 هزار اسیر و 16 هزار کشته از دشمن، انهدام 60 فروند هواپیما، سه فروند هلیکوپتر، 418 دستگاه تانک و نفربر، 30 قبضه توپ، 49 دستگاه خودرو و به دست آوردن غنائمی همچون یک فروند هلی‌کوپتر، 105 دستگاه تانک و نفربر و 56 دستگاه خودرو از دستاوردهای فتح بزرگ خرمشهر بود.
آزاد سازی خرمشهر یکی از مهم ‌ترین اهداف عملیات بیت المقدس و یکی از بارزترین حماسه های جنگ تحمیلی در دوره جنگ ایران و عراق از سوی نیروهای ارتش، سپاه و بسیج بود که در جریان این عملیات 62 رزمنده استان هرمزگان به شهادت رسیدند.
7195/7408

نظر شما