شناسهٔ خبر: 25729911 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جدیدترین تحولات شبه جزیره کره؛

لغو دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی/ تکذیب همکاری هسته ای کره شمالی با ایران یا سوریه/ تخریب سایت آزمایش اتمی کره شمالی

معاون مرکز سلاح هسته ای کره شمالی تأکید کرد که پیونگ یانگ هرگز در زمینه هسته ای با ایران یا سوریه همکاری نکرده است.

صاحب‌خبر -

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از  روسیا الیوم، رئیس جمهور آمریکا دیدار با رهبر کره شمالی را با انتشار نامه ای لغو کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده با انتشار نامه‌ای اعلام کرد دیدار برنامه‌ریزی‌ شده وی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برگزار نخواهد شد.

این دیدار قرار بود در روز دوازدهم ژوئن در سنگاپور برگزار شود.

 ترامپ در این نامه تأکید کرد: «من بسیار مشتاق بودم با شما در این دیدار باشم. اما متأسفانه به خاطر خشم عظیم و خصومت آشکاری که در بیانیه اخیرتان دیدم احساس می‌کنم که در حال حاضر، انجام این دیدار که از مدتها پیش برنامه‌ریزی شده، مناسب نیست.»

با وجود این، ترامپ آمادگی خود را برای برگزاری دیدار با کیم در آینده اعلام کرد که تأکید کرد که:« احساس می کردم که گفت و گوی خوبی میان من و شما برگزار شود و این گفت و گو در نهایت امر مهم تر است.من بسیار مشتاقم که روزی با شما دیدار کنم.»

ترامپ شمالی همچنین به دلیل آزادی شهروندان آمریکایی که در پیونگ یانگ در بازداشت به سر می بردند از رهبر کره شمالی تشکر کرد و از این «اقدام نیک» تقدیر کرد.

دونالد ترامپ همچنین پس از لغو این دیدار گفت: لغو دیدار با رهبر کره شمالی شکست بزرگی برای این کشور و جهان بود. وی همچنین طی هشدار شدیداللحنی اعلام کرد که ایالات‌ متحده و همپیمانان آسیایی آن در صورت اقدام نظامی کره شمالی آماده پاسخگویی هستند.

وی افزود:‌ «من با کره جنوبی و ژاپن صحبت کرده‌ام و اگر حرکتی ابلهانه و بی‌مبالات از کره شمالی سر بزند آنها حاضرند بخش عمده‌ای از بار مالی عملیات احتمالی ایالات‌ متحده را بر دوش بگیرند.»

با این حال دونالد ترامپ همچنان روزنه امیدی را برای گفتگو باز گذاشت و گفت: «هر وقت کیم جونگ اون تصمیم بگیرد وارد یک گفتگو و عمل سازنده بشود من منتظر (او) خواهم بود.»

 ترامپ در پاسخ به اینکه آیا این اقدام احتمال بروز جنگ با کره شمالی را افزایش می‌دهد گفت: «خواهیم دید.»

این در حالی است که پنتاگون اعلام کرد ارتش ایالات‌ متحده در رابطه با کره شمالی در وضعیت هشیاری معمول قرار دارد و نه در وضعیت هشیاری بالا.

همچنین «مون جائه این» رئیس‌جمهوری کره جنوبی نیز نسبت به از دست رفتن این فرصت تاریخی ابراز تأسف کرد. وی گفت:‌ «من بسیار نگران هستم و بسیار تأسف‌ برانگیز است که دیدار رهبران ایالات‌متحده و کره شمالی که برای ۱۲ ژوئن برنامه‌ریزی شده بود برگزار نمی‌شود.»

در تحولی دیگر، معاون مرکز سلاح هسته ای کره شمالی تأکید کرد که پیونگ یانگ هرگز در زمینه هسته ای با ایران یا سوریه همکاری نکرده است.

 پیش از این یک مسئول بلندپایه کره شمالی به شدت از سخنان«مایک پنس» درباره مذاکرات خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ انتقاد کرد.

«چوی سوی هوی» معاون وزیر خارجه کره شمالی در بیانیه ای که خبرگزاری مرکزی کره آن را منتشر کرد، گفت:« غافلگیری خودم درباره سخنان جاهلانه و احمقانه ای که بر زبان معاون رئیس جمهور آمریکا جاری شد را پنهان کنم.»

چوی سخنان پنس را وقیحانه توصیف کرد و تأکید کرد که پیونگ یانگ هرگز  به نشستن پشت میز مذاکرات به واسطه تهدیدهای رهبران واشنگتن مجبور نمی شود.

وی افزود: برای گفت و گو به آمریکا التماس نمی کنیم و خودمان را برای قانع کردن شان برای مذاکره کردن در صورتی که آن را رد کنند، خسته نمی کنیم.

معاون وزیر خارجه کره شمالی همچنین گفت:در صورتی که ایالات متحده آمریکا سوء نیت نشان دهد و به رفتارهای غیرقانونی و توهین آمیز خود را ادامه دهد به رهبران بلندپایه مان پیشنهاد خواهم کرد که در نشست سران جمهوری دموکراتیک کره و ایالات متحده آمریکا تجدید نظر کنند.

مایک پنس معاون ریاست جمهور آمریکا به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هشدار داده بود که در صورت برگزاری اجلاسی در ماه آینده با دونالد ترامپ او را به «بازی» نگیرد.

پنس در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت: «اشتباه بزرگی خواهد بود اگر کیم جونگ اون فکر کند می تواند دونالد ترامپ را به بازی بگیرد.»

پنس همچنین گفت که ممکن است رئیس جمهور آمریکا در مورد شرکت در اجلاس ۱۲ ژوئن در سنگاپور تجدید نظر کند.

 پنس  تصریح کرد که «اصلا تردیدی نیست  که ترامپ در صورت لزوم در اجلاس سنگاپور تجدید نظر خواهد کرد.»

وی در ادامه تأکید کرد: « فکر نمی کنم رئیس جمهور نگران روابط عمومی باشد، او به فکر صلح است!»

در تحولی دیگر، برخی دیپلمات های غربی اعلام کردند که کمیته تحریم ها در شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته چهارشنبه اجازه داده است که به شکل موقت تحریم های بین المللی علیه مسئولان کره شمالی برداشته می شود تا بتوانند به منظور مقدمه سازی برای دیدار احتمالی رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی به سنگاپور سفر کنند.

از سوی دیگر، یورونیوز نیز گزارش داده بود که دونالد ترامپ اعلام کرد که هفته آینده مشخص خواهد شد که آیا نشست رهبران آمریکا و کرۀ شمالی برگزار می‌شود یا خیر.

وی این سخنان را روز گذشته به خبرنگاران مطرح کرد و به این ترتیب بر تردیدها دربارۀ احتمال لغو دیداری که برای ۱۲ ژوئن در سنگاپور برنامه‌ریزی شده بود، افزود.

او یک روز پیش از آن نیز در دیدار با مون جائه‌-این، رئیس جمهوری کرۀ جنوبی گفت که ممکن است این دیدار به تاریخ دیگری موکول شود. این سخنان در حالی مطرح شد که آقای مون اصرار داشت آمریکا نباید فرصت نادر این گفتگو را از دست بدهد.

دونالد ترامپ همچنین اعلام کرد که احتمالا دومین دیدار کیم جونگ‌-اون با رئیس جمهوری چین بر موضع آقای کیم در قبال این نشست تاثیر گذاشته است؛ ادعایی که از سوی وزارت خارجه چین رد و اعلام شد که پکن همواره نقش مثبتی را در تحولات شبه جزیرۀ کره ایفا کرده است.

قرار است شماری از مقامات کاخ سفید در پایان این هفته به سنگاپور سفر و با نمایندگان کرۀ شمالی دربارۀ زمان و تهمیدات لازم برای برگزاری این نشست گفتگو کنند.

انتشار خبر سفر مقامات کاخ سفید به سنگاپور، با سفر وانگ یی، مشاور وزیر خارجه چین به واشنگتن و دیدار با «مایک پمپئو»همزمان شده است.. آقای وانگ در این دیدار تاکید کرده است که اگر آمریکا خواستار صلح با کرۀ شمالی و انجام اقدامی تاریخی در این باره است، «اکنون زمان آن است».

هنوز مشخص نیست که آیا آقای ترامپ واقعا قصد به تاخیر انداختن یا لغو این دیدار را دارد یا اینکه هدفش از این سخنان، تحت فشار قرار دادن کرۀ شمالی و مجبور کردن این کشور به آمدن به پای میز مذاکره است.

اختلافات میان واشنگتن و پیونگ یانگ بار دیگر پس از آن افزایش یافت که کرۀ شمالی در ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت) به رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کرۀ جنوبی موسوم به «مکس تاندر» اعتراض و اعلام کرد که چنانچه این اقدامات تحریک‌آمیز ادامه یابد، ممکن است برنامۀ دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ-اون لغو شود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه هشدار داد چنانچه این دیدار در مسیر نادرستی پیش برود، آمریکا مذاکرات ضدهسته‌ای شدن با کرۀ شمالی را متوقف خواهد کرد. او ضمن ابراز امیدواری به برگزاری این دیدار تاکید کرد که تصمیم در این باره بستگی به کیم جونگ-اون دارد.

از جهتی دیگر، کره شمالی امروز در حضور خبرنگاران خارجی و با انجام چند انفجار سایت آزمایش اتمی «پونگی ری» در این کشور را تخریب کرد.

کره شمالی امروز پنجشنبه در حضور خبرنگاران خارجی با انجام چندین انفجار سایت آزمایش اتمی خود در منطقه «پونگی ری» این کشور را تخریب کرد.

پیونگ یانگ پیشتر از تخلیه تاسیسات هسته ای خود قبل از دیدار قریب الوقوع رهبر این کشور با دونالد ترامپ خبر داده بود.

وزارت خارجه کره شمالی در اطلاعیه ای 23-25 مه را به عنوان زمان تخریب تونل های هسته ای و تخلیه مراکز نظارت و تحقیقانی در جنوب این کشور عنوان کرده بود.

 

 

انتهای پیام

نظر شما