شناسهٔ خبر: 25729843 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس مذهبی مطرح کرد؛

آماده‌شدن انسان‌ها در ماه مبارک رمضان برای تقرب به خداوند/ بهترین کارها در رمضان گناه نکردن است

کارشناس مذهبی گفت: ماه رمضان ماهی است که خداوند متعال آن را طوری تدبیر کرده است که انسان‌ها برای تقرب به خدای متعال از نظر جسمی و روحی آماده می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محسن مشرفی مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: همان طوری که از اسم شریف ماه رمضان پیدا است، ماه رمضان ماه برکت است.

 
وی با بیان این‌که این ماه هم از برکات مادی و هم برکات معنوی برخوردار است، افزود: ماه رمضان ماه نزول قرآن کریم و ماه دعا و معنویت است.
 
کارشناس مذهبی گفت: ماه رمضان ماهی است که خداوند متعال آن را طوری تدبیر کرده است که انسان‌ها برای تقرب به خدای متعال از نظر جسمی و روحی آماده می‌شوند.
 
مشرفی با اشاره به این‌که برنامه‌های ماه مبارک رمضان از بعد جسمی انسان‌ها را از زمین می‌کَنَد، از مادیات جدا می‌کند و به آسمان و معنویات وصل می‌کند، افزود: ماه مبارک رمضان طوری طراحی شده که قدرت اراده انسان‌ها را زیاد می‌کند و اگر ما به درستی احکام و ضوابط ماه رمضان را اجرا کنیم، تمرین بر تقویت اراده است.
 
وی با بیان این‌که اراده قوی برای مؤفقیت در زندگی دنیا و  نتایج و سعادت در آخرت، شرط مهمی است، افزود: در خطبه شعبانیه پیامبر اکرم (ص) فرمودند" یک ماه پربرکت، مغفرت و رحمت در پیش است و به شما روی کرده، خداوند متعال شما را تحویل گرفته است، شما اهل کرامت و مهمان ویژه خدا هستید، خداوند قدر و منزلت شما را دانسته که اگر در این ماه نفس می‌کشید برای شما تسبیح ثبت می‌شود و اگر می‌خوابید عبادت است و هر عمل خیری که انجام می‌دهید مقبول خداوند است و اگر دعا می‌کنید دعای شما مستجاب است".
 
کارشناس مذهبی گفت: پیامبر(ص) دستوراتی را برای انسان فرمودند که باید در برنامه‌های خود قرار دهیم؛ حالا که این فرصت محیا شده است، اهل دعاکردن و گدایی و درخواست کردن از خدا با نیت صادق باشیم و این فرصت را از دست ندهیم، زبان و قلب خود را برای درخواست کردن از خداوند به کار گیریم و درخواست‌هایی با همت‌های عالی داشته باشیم.
 
مشرفی با بیان این‌که مقدمه فیض بردن از ماه مبارک رمضان، خوب اجرا کردن روزه ماه مبارک رمضان است خاطرنشان کرد: در دعاهای خود از خداوند بخواهید، توفیق روزه اولیاءالله را به شما بدهد.
 
وی افزود: توصیه بر تلاوت قرآن مجید، یادکردن تشنگی و گرسنگی روز قیامت، همین‌طور که تشنگی و گرسنگی ماه مبارک رمضان را لمس می‌کنیم، از طریق این شرایط به حال فقرا و مساکین توجه و به آن‌ها کمک می‌کنیم، دل‌ها آماده می‌شود که بزرگترها را اکرام کنیم و به کوچکترها محبت داشته باشیم، اقوام و خویشان خود را مورد تفقد و رسیدگی قرار دهیم.
 
کارشناس مذهبی با اشاره به این‌که در روزه باید زبان، چشم و گوش خود را نیز حفظ کنیم و روزه فقط روز‌ی خوردن و آشامیدن نباشد که مربوط به جسم است بلکه از خوراک‌های فکری نامناسب چشم و گوش خود را باز بداریم، گفت: در مقابل از خوراک‌های معنوی مانند قرآن، دعا و ذکر خصوصا بعد از نمازها بیشتر بهره ببریم، دعاهای ویژه سحرهای ماه مبارک رمضان را بخوانیم و توبه کردن به درگاه خدا از جمله توصیه‌های پیامبر(ص) در این ماه مبارک است.
 
مشرفی یادآور شد: در این ماه افطاری دادن حتی با یک تکه از خرما نه یک خرمای کامل یا دادن یک لیوان آب به دست فرد روزه‌دار توصیه شده است.
 
وی با بیان این‌که پیامبر(ص) توصیه کرده‌اند روی خلق و خوی خود کار کنید، افزود: خلق و خوی خوب باعث می‌شود تا آن روزی که عبور از پل صراط برای انسان‌ها سخت است برای روزه‌داران آسان باشد.
 
کارشناس مذهبی گفت: افرادی زیر دست ما هستند مانند کارگر، کارمند و اهل خانه، کارها را بر آن‌ها سخت نگیریم، کارهایشان را سبک‎سازی کنیم تا کم‌شدن این فشار باعث شود آن‌ها هم بتوانند از فرصت‌های ناب ماه مبارک رمضان بهترین استفاده را ببرند.
 
مشرفی تصریح کرد: ایتام را مورد احترام و تکریم قرار دهند، نمازهای مستحبی اقامه کنند، واجباتی بر گردن آن‌ها است ادا کنند، ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص) مورد تأکید قرار گرفته است چون باعث سنگینی میزان در روز قیامت می‌شود.
 
وی افزود: حضرت علی(ع) در خطبه شعبانیه از رسول خدا(ص) سوال می‌کنند ای رسول خدا بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست؟ رسول خدا پاسخ می‌دهند گناه نکردن بهترین کار در ماه مبارک رمضان است.
 
کارشناس مذهبی گفت: اگر انسان گناه نکند، خود حضور او در ماه مبارک رمضان ثواب است و فقط باید کنترل کند که حرام‌های الهی توسط او در این ماه انجام نگیرد.
 
مشرفی با اشاره به این‌که ماه مبارک رمضان ماه توجه کردن و توسل به اهل بیت(ع) به ویژه حضرت علی(ع) است، گفت: در ماه مبارک رمضان شب‌های قدر که شب‌های بسته شدن تقدیر سالانه هر یک از ما انسان‌ها ‌است اگر ما در طول سال منتظر بودیم که ماه مبارک رمضان برسد و سفره میهمانی خدا پهن شود، ماه مبارک رمضان هم یک اوج و قله‌ای دارد که باید در این ماه خودمان را حاضر کنیم تا در شب‌های قدر کسب فیض و فضیلت کنیم و بهترین تقدیرها رقم بخورد و از خداوند رهایی از آتش را تقاضا کنیم و این توصیه‌های پیامبر(ص) در این ماه است.
 
وی خودداری از گناه را بهترین توصیه به جوانان دانست و افزود: بعضی‌ها این کار را برای جوان سخت می‌کنند و این بعضی‌ها شیطان یا شیطان صفت‌ها هستند که می‌گویند"تو می‌خواهی هفتاد تا صد سال عمر کنی و همیشه خودت را در زحمت و اذیت قرار بدهی و کار حرام را انجام ندهی یا فلان کار مانند نماز را هر روز انجام بدهی"، انجام واجب و ترک محرم را به پرسه بلندمدت وصل می‌کنند.
 
کارشناس مذهبی با اشاره به روایات گفت: ای جوان عزیز، شما آن لحظه‌ای که می‌‌خواهی کار واجب را انجام بدهی، شما هستی و همان لحظه، گذشته که گذشته است و از آینده هم که خبر نداریم و نسبت به آن تکلیفی نداریم و ما هستیم و آن لحظه.
 
مشرفی تأکید کرد: جوان عزیز به خاطر خدا آن لحظه را مدیریت کن و اراده کن که همان یک لحظه را درست انجام دهی و مدیریت کنی، اگر ما لحظه‌های خودمان را به شکل صحیح مدیریت کنیم کل عمرمان درست مدیریت می‌شود.
 
وی با اشاره به این‌که آن فکری که می‌گوید "تو چندین سال می‌خواهی این کار را انجام بدهی یا ندهی یک فکر شیطانی است"، افزود: فکر الهی، رحمانی، عاقلانه و زیرکانه مؤمن این است که بگوید "من دارم همین لحظه را مدیریت می‌کنم و در این لحظه وظیفه خودم را انجام بدهم و گناه نکنم، مقاومت و ایستادگی کنم تا فردا برسد و فردا نیز از خداوند متعال توفیق انجام وظیفه را بخواهیم".
 
کارشناس مذهبی گفت: اگر امروز را مدیریت کنیم کل عمر ما درست مدیریت می‌شود و کار هم کار سختی نخواهد بود.
 
انتهای پیام/

نظر شما