شناسهٔ خبر: 25729779 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بازگردانده شدن نسخه 500 ساله قرآن به موزه‌ای در استانبول

گروه بین‌الملل - نسخه‌ دستنویس قرآن که قدمت آن به بیش از 500 سال ‌می‌رسد، پس از 54 سال بار دیگر به کاخ‌موزه توپکاپی (Topkapı) واقع در شهر استانبول ترکیه بازگردانده شد.

صاحب‌خبر -
 
بازگرداندن نسخه 500 ساله قرآن به موزه‌ای در ترکیه
 
به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه؛ نسخه‌ دست‌نویس قرآن کریم اثر خطاط «شکرالله خلیفه» که در قرن 15 میلادی نوشته شده است تا سال 1964 در کاخ‌موزه توپکاپی استانبول قرار داشت.

این اثر در همان سال به دستور وزارت فرهنگ ترکیه به همراه چند اثر دیگر به موزه بوستانی شهر «بورسا» فرستاده شد. اما پس از مدتی اثر مذکور به دلایلی نامشخص ناپدیده شده و به محلی بیرون از موزه بورسا انتقال داده می‌شود.
 
بازگرداندن نسخه 500 ساله قرآن به موزه‌ای در ترکیه

سال‌ها بعد خوشنویسی به نام «ضیا آیدین» که از این حوادث بی خبر بود، به طور اتفاقی با این اثر در یکی از صحافی ها رو به رو شده، آن را خریداری کرده  و در کتابخانه منزل خود قرار می‌دهد.

با گذشت 54 سال از ناپدید شدن این نسخه قدیمی قرآن، علی سامی و احمد فرزندان ضیا آیدین متوجه می‌شوند که این نسخه در واقع متعلق به موزه توپکاپی است و قدمتی 500 ساله دارد.
 
بازگرداندن نسخه 500 ساله قرآن به موزه‌ای در ترکیه

«مصطفی صبری کوچک‌‌آشچی» (Mustafa Sabri Küçükaşcı)، رئیس موزه توپکاپی طی سخنانی در این باره گفت: امروز اتفاق بسیار خوشایندی در این موزه رقم خورده است. اگر این نسخه قدیمی قرآن از طرف ضیا آیدین نگهداری نمی‌شد. شاید اکنون مشخص نبود که در کدام یک از موزه‌ها و کتابخانه‌های اروپایی قرار می‌گرفت. از خانواده آیدین تشکر می‌کنیم که این اثر بسیار ارزشمند را به توپکاپی بازگرداندند.
 
بازگرداندن نسخه 500 ساله قرآن به موزه‌ای در ترکیه

این نسخه قدیمی قرآن طی سالیان 1494-1493 میلادی به خط نسخ در 304 صحفه نوشته شده و در هریک از صفحات آن 14 سطر قرار دارد.

انتهای پیام

نظر شما