شناسهٔ خبر: 25728701 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

ویراژ عوارض در گران‌ترین آزادراه...

آزادراه خرم‌زال با مشارکت بخش خصوصی سال 89 افتتاح شد و طبق قرارداد، عوارض دریافتی از خودروها در این آزادراه طی ۱۸ سال پس از بهره‌برداری به بخش خصوصی تعلق می‎گیرد.

صاحب‌خبر -

 از این آزادراه به لحاظ نرخ عوارض دریافتی خودروها به‌عنوان گران‌ترین آزادراه کشور یاد می‌شود و ۲۲ اردیبهشت ماه نیز عوارض آن در سال جاری افزایش پیدا کرد.

عوارض دریافتی از خودروهای سواری از ۱۲به ۱۵ هزار تومان، وانت از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان، خاور از ۲۸ به ۳۰ هزار تومان، اتوبوس دو محور از ۳۲ به ۳۵ هزار تومان، تریلی از ۵۰ به ۵۵ هزار تومان، مینی‌بوس از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان و کامیون سه محور از ۳۸ به ۴۵ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین نرخ عوارض تانکر نیز تا پیش از ابلاغیه جدید مشابه نرخ تریلی بود که به تازگی ۶۰ هزار تومان اعلام شده است.

در روزهای اخیر و با این افزایش عوارض خیلی از رانندگان و مسافران این محور اعتراض کرده و حتی رانندگان چند روز به نشانه اعتراض کار نکردند اما افزایش "کمتر" نشد و همچنان خرم‌زال گران‌ترین آزادراه کشور است.

با افزایش عوارض خیلی‌ها از این محور استفاده نمی‌کنند

مصطفی ملکی صادقی، معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان‌ در این باره به ایسنا گفت:‌ افزایش عوارض در آزادراه خرم‌آباد- پل زال باعث بیشتر شدن تردد به سمت محور قدیم خرم‌آباد- پلدختر- پل زال می‌شود که بدون شک این موضوع کاهش ایمنی و افزایش تلفات جاده‌ای را در پی خواهد داشت. وی ادامه داد: از سال 89 که این آزادراه افتتاح شده تاثیر زیادی در کاهش تلفات جاده‌ای داشته و با افزایش عوارض شاید خیلی‌ها از این محور استفاده نکنند. ملکی صادقی یادآور شد: با توجه به قرابت فرهنگی که بین استان ما و شهرستان اندیمشک وجود دارد، تردد در این آزادراه زیاد است و مطمئناً خیلی‌ها توانایی پرداخت این عوارض را ندارند.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان‌ تصریح کرد: از نظر بحث حمل و نقل عمومی، رانندگان سواری و مینی‌بوس نمی‌توانند این مبلغ افزایش عوارض را از مسافران بگیرند. وی خاطرنشان کرد: افزایش ایمنی، ایجاد رغبت و افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی از وظایف ما هستند که متاسفانه این مسائل در معرض خطر قرار گرفته است.  وی درباره افزایش عوارض در آزادراه خرم‌زال گفت: در این مسیر علاوه بر صرفه‌جویی سوخت و زمان ایمنی مردم نیز وجود دارد.

حمایت مدیرکل راه و شهرسازی لرستان از افزایش عوارض!

در این باره علی علیخانی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: افزایش قیمت عوارض، سالیانه اتفاق می‌افتد و این رقم افزایشی در آزادراه خرم‌آباد- پل زال پس از ۱۸ انجام شده، درحالی‌که سالیانه باید این افزایش صورت گیرد. وی ادامه داد: این میزان افزایش عوارض برای ارتقای ایمنی و نگهداری آزادراه هزینه می‌شود و این افزایش قیمت کارشناسی بوده و در معاونت توسعه وزارت راه چکش‌کاری شده است. علیخانی بیان کرد: با انتقاد از افزایش عوارض توجیه فنی کل آزادراه زیر سوال می‌رود درحالی‌که ۲۵ درصد محور تبدیل به تونل شده، پیچ‌های خطرناک حذف شدند و برخوردهای رخ‌به‌رخ از بین رفته و باید مردم را تشویق کنیم تا از این مزیت بهره‌مند شوند.

صحبت‌های مدیرکل راه و شهرسازی در حالی عنوان شده که اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های لرستان از افزایش عوارض انتقاد کرده و همچنین رئیس پلیس راه استان، استانداردهای ایمنی این آزادراه را برخلاف علیخانی قبول ندارد. مرتضی چغلوند، رئیس پلیس راهور لرستان در کمیسیون ایمنی راه‌های استان با بیان اینکه عوارض آزادراه خرم‌زال با توجه به تجزیه‌وتحلیل تصادفات و ترددها یکی از دغدغه‌های مردم است، افزود: قبلاً مردم از جاده قدیم که حادثه‌خیز بود تردد می‌کردند و شاهد ترافیک در شهرهای ویسیان، معمولان و پلدختر بودیم.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش عوارض آزادراه انتظارات مردم محقق نشده و شاهد افزایش تصادفات هستیم، چون خدمات‌دهی در آزادراه خرم زال استاندارد نیست، به‌طوری که آتش‌نشانی و روشنایی در برخی پیچ‌ها و تونل‌ها وجود ندارد. چغلوند اضافه کرد: به‌محض بارندگی آب داخل تونل‌ها جمع و منجر به بروز تصادفات زنجیره‌ای می‌شود.

آزادراه خرم‌زال مشکلات زیادی دارد

همچنین احمد مرادپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: آمار دقیقی از تردد در محور قدیم خرم‌آباد- پلدختر و آزادراه خرم‌زال نداریم، اینکه آزادراه در امر توسعه کشور تاثیردارد برکسی پوشیده نیست و چنانچه استانداردهای لازم در آن رعایت شده باشد، قطعا تلفات کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی عوارض افزایش یابد تقاضا کاهش پیدا می‌کند، افزود: اینکه گفته می‌شود ۲۵ تا ۳۰ درصد عوارض دریافتی آزادراه هزینه ایمنی آن می شود جای سوال دارد چون این آزادراه تازه راه‌اندازی شده، چرا باید این قدر هزینه صرف ایمنی آن شود؟

مرادپور افزود: باید پلیس راه، راهداری و نماینده آزادراه لیستی از تمام نواقص آن را تهیه کنند تا در کمیته فنی بررسی شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان تاکید کرد: آزادراه خرم‌آباد- پل‌زال مشکلات زیادی داشته و مجتمع‌های بین‌راهی ندارد، تونل‌های آن مشکل تهویه و روشنایی دارند و هر ازچند گاهی شاهد ریزش کوه در کنار آن هستیم و این امر منجر به انسداد مسیر می‌شود.

وی بیان کرد: باید در مسیر آزادراه زمینی برای پایگاه امداد هلال احمر و محلی برای فرود هیلیکوپتر برای امدادرسانی به مصدومین جاده درنظر گرفته شود. وی تاکید کرد: باید برای عوارض خودروها در آزادراه تخفیفی لحاظ شود و نباید به‌خاطر بازگشتِ پول این پروژه، جان مردم به خطر بیفتد.

افزایش قیمت عوارض کارشناسی شده 

دستمال‌چی، نماینده آزادراه خرم‌آباد- پل زال نیز در این باره گفت: این آزادراه پروژه‌ای ملی است که با سرمایه‌گذاری 50 درصدی بخش خصوصی به انجام رسیده و مطابق قرارداد افزایش نرخ عوارض را هر ساله داریم و آخرین نرخ افزایش عوارض اول شهریور 95 بوده یعنی بیش از 20 ماه است که افزایش نرخی نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ عوارض پروسه‌ای طولانی‌مدت است، ادامه داد: در حال حاضر 30 درصد از محل عوارض هزینه نگهداری، بهسازی و ارتقای ایمنی این پروژه می‌شود. دستمال‌چی یادآور شد: در سال قبل، دو میلیون و 542 هزار خودروی سواری از آزادراه خرم‌آباد- پل زال عبور کردند که ترافیک کل در این مسیر سه میلیون و 972 هزار مورد بوده و این آمار نسبت به سال 95، 11 درصد افزایش تردد داشته است. نماینده آزادراه خرم‌آباد- پل زال گفت: سال 95 میزان تردد سواری در این مسیر دو میلیون و 212 هزار مورد و ترافیک کل سه میلیون و 580 هزار مورد بوده است. وی افزود: افزایش قیمت عوارض کارشناسی‌شده بوده و در وزارت راه چکش‌کاری شده است.

مجید کیان‌پور، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره افزایش عوارض آزادراه خرم‌زال به ایسنا گفت: زمانی که این آزادراه ساخته شده قراردادی بین سرمایه‌گذار و دولت برای برگشت سرمایه منعقد شده است. وی ادامه داد: جزئیات قرارداد را نمی‌دانم اما برای برگشت سرمایه و نگهداری آزادراه افزایش عوارض انجام شده است.

کیان‌پور تاکید کرد: باید از اول قرارداد به گونه‌ای منعقد می‌شد که سطح درآمد مردم استان را درنظر می‌گرفتند البته نباید از هزینه نگهداری آزادراه هم به سادگی بگذریم. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس تاکید کرد: اگر امکان داشت به جای اینکه عوارض را زیاد کرد، تعداد سال بهره‌برداری را بیشتر می‌کردند، در این صورت مردم کمتر اذیت می‌شدند.

وی با بیان اینکه توسعه هزینه دارد، اضافه کرد: برای توسعه به کمک بخش خصوصی نیاز داریم و باید برای آن جذبه ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا، افزایش عوارض آزادراه خرم‌زال در حالیست که همواره اعتراض‌های زیادی به قیمت عوارض شده و برخی رانندگان برای اینکه توان پرداخت عوارض نداشته‌ و ندارند از محور قدیم خرم‌آباد- پلدختر- پل‌زال استفاده می‎کنند.

نظر شما