شناسهٔ خبر: 25728324 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش 66درصدی ذخیره‌سازی خون بند ناف در چهارمحال و بختیاری

امسال ذخیره‌سازی خون بند ناف در چهارمحال و بختیاری 66 درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکزچهارمحال وبختیاری،مسئول نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان گفت: تاکنون بیش از 250 نمونه خون بند ناف در سطح استان جمع‌آوری و به تهران ارسال شده است که پس از طی آزمایشات مختلف این نمونه‌ها فریز شده‌اند.   افزایش 66درصدی ذخیره‌سازی خون بند ناف در چهارمحال و بختیاری
فاطمه روستایی با اشاره به اینکه اکنون در سه شهرستان شهرکرد، فارسان و بروجن مراکز نمونه گیری از خون بند ناف فعال هستند، افزود:هم اکنون دفترنمایندگی بانک خون بندناف رویان در سطح استان در بیمارستان هاجر شهرکرد مستقر است و در این دفتر مشاوره‌های اولیه عقدقرارداد، هماهنگی‌ برای اجرای نمونه‌گیری، ارسال نمونه به تهران و ... انجام می‌شود.
روستایی بابیان اینکه در سال گذشته دو رتبه برتر در میان نمایندگی‌های کوچک کسب شد، افزود:بیشترین درصد رشد نمونه فریز شده در سال گذشته در سطح کشور نیز در این نمایندگی حاصل شده است.
روستایی با تاکید بر اینکه فرآیندجمع آوری خون بند ناف بصورت کاملاً استریل، بدون درد و بدون تداخل در روند زایمان مادر صورت می گیرد گفت: خونگیری می تواند به صورت داخل رحمی و یا خارج رحمی انجام شود که در هر دو صورت هیچگونه آسیبی به مادر یا نوزاد وارد نمی شود،گفت:حجم خون جمع آوری شده می تواند بین 60 تا 200 سی سی باشد که این فرآیند کمتر از 5 دقیقه در زمان زایمان بطول می انجامد.
وی گفت: اکثر بیماری‌های خونی صعب‌العلاج مانند سرطان‌های خون، سرطان‌های مغز استخوان، تالاسمی‌های ماژور و فلج مغزی از بیماری‌هایی است که در حال حاضر در کشور با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف قابل درمان هستند و این در حالی است که تحقیقات برای درمان بیماری‌های دیگر در حال انجام است.
روستایی گفت:به دلیل توانایی منحصربه فرد سلول‌های بنیادی، این سلول‌ها امروزه از مباحث جذاب در زیست شناسی و علوم درمانی هستند هم چنین تحقیقات در این زمینه دانش ما را درباره چگونگی رشد و تکوین یک اندام از یک سلول منفرد افزایش داده و مهم‌تر آنکه به فهم مکانیزم جایگزینی سلول‌های سالم با سلول‌های آسیب دیده کمک کرده است.

نظر شما