شناسهٔ خبر: 25726764 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

در ماه مبارک رمضان چه بخوریم؛

خوردن چای در وعده سحر به شدت ممنوع!/ سبزیجات و سالاد نخستین توصیه تغذیه‌ای در وعده افطار

اگر آداب غذا خوردن در ماه مبارک رمضان متناسب و صحیح باشد، روزه‌داری نه تنها مشکلی به وجود نخواهد آورد بلکه علاوه بر تزکیه روح، جسم را نیز پاکسازی می‌کند.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی آناج: کاهش وعده‌های غذایی، طولانی شدن زمان گرسنگی و ورود حجم وسیعی از غذا به معده به یکباره موضوعی است که در ماه مبارک رمضان رخ می‌دهد و ممکن است با تغذیه نامناسب بعد از اتمام این ماه مبارک دچار مشکلات گوارشی شویم.

پزشکان و متخصصان تغذیه اثرات روزه بر سلامتی را بسیار مهم می‌دانند و یافته‌های محققان نیز ثابت کرده که گرفتن روزه برای سلامت بدن مفید است و اگر برخی نکات خوراکی رعایت شود ماه مبارک رمضان می‌تواند علاوه بر فرصت تزکیه روح، غنیمتی برای پاکسازی جسم نیز باشد.

فواید روزه‌داری از نظر پزشکان دنیا

دکتر ژان فرموزان درباره فواید روزه داری چنین می‌گوید:"در آغاز روزه داری، زبان باردار است، عرق بدن زیاد می شود، دهان بو می گیرد، گاه آب بینی را می افتد و همه، علامت شستشوی کامل بدن است. پس از سه، چهار روز، بو برطرف می شود، اسیداُوریک ادرار کاسته می شود و شخص احساس سبکی و خوشی خارق العاده ای می کند و در این حال اعضا هم استراحتی دارند."

دکتر کارلو آمریکایی در مورد فواید روزه نیز عنوان می‌کند:"روزه درمانی دراز مدت برای موارد زیر تجویز می شود: 1- فشار خون زیاد،2-تَصَلُّب شرائین که تازه آغاز شده،3-گرفتگی مجاری خون و لنف،4-آسم قلب،5-آنژین قلبی،6- سرطان خون،7- امراض عصبی،8-اختلالات دستگاه متابولیسم (چاقی، نِقرِس، ورم مفاصل، رماتیسم،9-امراض کبد،10- ورم کیسه صفرا،11-امراض معده و روده،12-یبوست مزمن،13-ورم لوزه مزمن،14-زکامهای حلق و بینی،15-زکامهای نای و نایژه،16-ناراحتی های کلیه و مثانه،17-امراض زنان (تورم لگن خاصره، اختلالان قائدگی، نازایی، یائسگی)،18- اگزما،19-دمل،20-کورک و کهیر،21-امراض چشمی مثل آب سبز،22-سر درد مزمن،23-افسردگی،24- ضعف جنسی،25-هیجان شدید،26-وسواس،27- نوالژی، مخصوصاً میگران،28- صعب العلاج،29- سرطان قبل از آشکار شدن"

دکتر کارل (فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی) نیز تاکید دارد: "لزوم روزه داری در تمام ادیان تأکید شده است، در روزه ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعف احساس می شود، ولی در عین حال کیفیات پوشیده ای که اهمیت زیادی دارند، به فعالیت می افتند و بالاخره تمام اعضا مواد خاص خود را برای نگهداری و تعادل محیط داخلی و قلب قربانی می کنند."

دکتر بندیکت نیز در رابطه با روزه‌داری می‌گوید:" در این مدت (ایام روزه) در ترکیب خون، هیچگونه اخلاطی به هم نرسیده و آن نوری که در بعضی از روزه داران دیده می شود، یک حالت جوانی و نشاطی است که برای روزه داران رخ می دهد."

روزه خود را چگونه باز کنیم؟

مواد غذایی مشابه با صبحانه در هنگام افطار یکی از توصیه‌های پزشکان است زیرا 15 تا 20 درصد انرژی لازم در طی روز را بایستی هنگام افطار دریافت نمود، همچنین پس از اذان مغرب بدون وقفه ی طولانی، باید روزه را باز و ترجیحا از نوشیدنی‌ها و غذاهای آبکی و سبک به همراه نان، خصوصا نان سبوس‌دار مثل سنگک استفاده کرد. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند با نوشیدنی‌های گرم مانند آب جوش و یا چای کم رنگ به جای آب سرد افطار را شروع کنید.

 مصرف مواد غذایی حاوی فیبر و قندهای پیچیده مثل انواع سبزیجات و میوه‌ها، به جای استفاده از مواد حاوی قندهای ساده و چربی فراوان مثل حلوا (آن هم به میزان زیاد) نیز توصیه می‌شود، همچنین نوشیدن زیاد آب و انواع شربت‌ها برای رفع تشنگی، نه تنها باعث کنترل آن نخواهد شد، بلکه باعث دفع سریع ادرار نیز می‌گردد.

 نوشیدن زیاد شربت‌ها، با توجه به افزایش ناگهانی قند خون و ترشح شدید هورمون انسولین برای تنظیم آن، در فاصله زمانی کمی باعث می‌شود فرد دچار گرسنگی و ضعف شده و مجددا برای رفع ضعف بدنی، مواد غذایی شیرین را بخورد و این روند همچنان تکرار می‌شود.

سرعت غذاخوردن را نیز هنگام افطار کنترل کنید! پیشنهاد می‌شود 15 تا 20 دقیقه را صرف خوردن افطار کنید تا طی این مدت مغز، احساس سیری را به شما اعلام کند.

استفاده از غذاهای سنگین(چرب و دیر هضم)، انواع پلو و خورش به طور همزمان با افطار توصیه نمی‌شود، زیرا با توجه به روزه داری و عدم مصرف غذا در طی روز، دستگاه گوارشی موقع افطار آمادگی لازم را برای دریافت حجم بالای مواد غذایی ندارد. لذا وعده غذایی شام را با فاصله زمانی، یک تا یک و نیم ساعت پس از افطار و آن هم نه در حجم زیاد بخورید.

 استفاده از میوه‌ها و سبزیجات در ساعات پس از افطار، علاوه بر تامین مواد مغذی و انرژی مورد نیاز بدن، به علت داشتن فیبر، مشکل یبوست را که یکی از مشکلات رایج در ایام روزه داری است، بهبود می‌بخشد، علاوه بر آن میوه ها و سبزیجات به علت داشتن قندهای پیچیده، نقش بسزایی در کنترل سوخت و ساز قندها و چربی ها و نیز تنظیم اشتها خواهند داشت.

برای سی روز، روزه‌داری ماه مبارک رمضان سحرها چه بخوریم؟

برخی‌ها به ویژه جوانان عادت کرده‌اند که بدون خوردن سحری روزه بگیرند در حالیکه چنین چیزی نه تنها مفید به فایده نیست بلکه می‌تواند در طول روز موجب ضعف، پرخاشگری و عصبانیت شود که بدون شک از اجر روزه‌داری نیز کم خواهد کرد اما وعده سحری قواعدی دارد که اگر به آن عمل کنیم ولو با خوردن خرما و شیر می‌توانیم انرژی لازم برای طول روز را فراهم کنیم.

وعده سحری باید به مانند وعده ناهار باشد؛ خوردن غذاهای کامل به همراه پروتئین یکی از بهترین گزینه های سحری هستند. شما می توانید از غذاهایی مانند عدس پلو، لوبیاپلو و سبزی پلو برای سحری به میزان بیشتری استفاده کنید.

بدن انسان کربوهیدرات‌ها را به آهستگی هضم می‌کند که به آزاد کردن تدریجی انرژی طی ساعتهای روزه داری کمک می کند. متخصصان تغذیه تأکید دارند که برای وعده سحری باید از غذاهای متنوع مانند هیدروکربوتها، فیبرها و پروتئین‌های کم چرب استفاده کرد. کربوهیدراتها در غذاهای سرشار از فیبر مانند نان و فطیرهای تهیه شده از غلات کامل وجود دارد.

هنگام سحر دقت داشته باشید که نباید بعد از غذا به سرعت سراغ چای بروید، نوشیدن چای مخصوصا نوع پر رنگ آن می تواند باعث کاهش جذب آهن در بدن شود همچنین میزان دفع ادرار بالا رفته و مواد معدنی از بدن خارج می شود.

استفاده از سبزی‌ها در هنگام سحر می‌تواند کمک خوبی به دستگاه گوارش و تامین آب بدن کند. این خوراکی ها منبع خوبی از فیبر و آب هستند پس باید هنگام سحر به میزان بیشتری از آن ها استفاده کنیم.شیر و میوه را در برنامه سحری خود بگنجانید زیرا گزینه خوبی است، شما می توانید بادام و آجیل‌های بدون نمک را برای افزایش پروتئین به سفره سحری خود اضافه کنید.

در سحر از غذاهای سرشار از پتاسیم استفاده کنید زیرا در جلوگیری از تشنگی در زمان روزه داری نقش دارد. موز، شیر، خرما و کشمش خشک بهترین خوراکی‌های حاوی پتاسیم است.

سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید، نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب می‌شود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار است.

در وعده سحر حتما از یک سالاد طبیعی و بدون سس استفاده کنید تا تشنگی را در طول روز کمتر کند، حبوبات و نان جو به دلیل فیبر بالا و هضم دیرتر گزینه‌‌ای عالی برای وعده سحری هستند، مقداری مغز بادام خام و یا مغز گردو را به خوبی بجوید و بعد از ان آب بنوشید همینطور انجیر خشک هم برای این وعده توصیه می‌شود.

در ماه مبارک رمضان استفاده از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل ۵ گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی و نیازهای تغذیه‌ای بدن توصیه می‌شود.

توصیه می‌شود برای وعده سحری از نوشیدنی های گاز دار استفاده نکنید؛ زیرا باعث سوء هاضمه می شود و به جای آن از آب و آبمیوه های مفید استفاده کنید.

انتهای پیام/

نظر شما