شناسهٔ خبر: 25726588 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

«روزهای خرمشهر» برای کودکان و نوجوان

کتاب «روزهای خرمشهر» نوشته مرتضی سرهنگی به مناسبت سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر به مخاطبان کودک و نوجوان معرفی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «روزهای خرمشهر» با زبانی ساده و روان، اشغال و فتح خرمشهر را برای کودکان بازگو کرده است.

سرهنگی پیشتر در مراسمی برای کتاب «روزهای خرمشهر» و سه اثر «اسم من چفیه است»، «اسم من پلاک است» و «اسم من خاکریز است» گفته بود: «در چهار جلد کتاب تازه‌ای که از من منتشر شده، به سراغ اصطلاحاتی رفته‌ام که در جنگ بوده است و پلاک، چفیه و خاکریز را معرفی کرده‌ام. تلاش کردم تا در این داستان‌ها از قوه تخیل استفاده کنم تا برای کودکان جذابیت بیشتری داشته باشد و به همین منظور به این گونه سوژه‌ها، در داستان جان داده‌‌ام و آن‌ها به نوعی خود را معرفی می‌کنند.

در آثار دفاع مقدس ویژه کودکان و نوجوانان نیز خوب است که نویسندگان تخیل را به کار بگیرند؛ چرا که جهان کودکان با تخیل سر و کار دارد و به سمت این دست از آثار بیشتر جذب می‌شوند و برایشان خواندنی‌تر است. قبول دارم که فضای ذهنی بسیاری از کودکان از آن دوران فاصله گرفته است، اما این موضوع باعث نمی شود که ما از تاریخ و آنچه بر کشورمان گذشته برایشان نگوییم. باید وظیفه ای که بر دوش داریم انجام دهیم و به طور حتم کودکان و نوجوانان نیز تاثیر می گیرند و کم کم به سراغ کشف این مضامین می‌روند.

سرهنگی تصریح کرد بود: باید کتاب‌هایی منتشر کنیم که در نهایت ظرافت، زیبایی و خوش خوان بودن، بتوانند معرف هویت و وقایع رخ داده در کشورمان باشند و بچه ها را با جنگ تحمیلی آشنا کنند. ...»

در قسمتی از کتاب اینگونه آمده است: (سربازان و افسران عراقی پا به فرار گذاشتند. عده‌ی زیادی از آن هنگام فرار در رودخانه کارون غرق شدند. عده‌ی نیز کشته و زخمی شدند. رزمندگان ایرانی با فریاد الله اکبر وارد خرمشهر شدند و سیزده هزار سرباز و افسر اشغالگر عراقی را اسیر کردند. خرمشهر پس از نوزده ماه اسارت، دوباره به دامن سبز میهن عزیزمان بازگردانده شد. خرمشهر آزاد شد. امام گفت:«خرمشهر را خدا آزاد کرد...»).

 گفتنی است این اثر پس از سالها  در سال گذشته با طرح جلد جدید به چاپ دوم رسید.

 گفتنی است، کتاب «روزهای خرمشهر» نوشته مرتضی سرهنگی تولید حوزه هنری کودک و نوجوان است که با تصویرگری سحر فرهاد روش در شمارگان 2500 نسخه با قیمت 8000 تومان از سوی انتشارات سوره مهر برای گروه سنی ب و ج چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

برای تهیه این اثر با شماره 66477001 تماس حاصل فرمایید./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

نظر شما