شناسهٔ خبر: 25726513 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دیپلمات: عربستان برای انزوای طالبان در افغانستان تلاش می‌کند

R36461/P36355/S8,87,1413/CT10

نشریه دیپلمات ژاپن در گزارشی نوشت که عربستان سعودی در همسویی با سیاست‌های واشنگتن برای اعمال فشار و منزوی کردن طالبان در افغانستان تلاش می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، نشریه دیپلمات ژاپن در گزارشی به تغییر سیاست عربستان سعودی در قبال جنگ افغانستان و موضع گیری ریاض در برابر طالبان پرداخته است.

در بخشی از این گزارش آمده است که عربستان پیش از این همواره در تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری صلح در افغانستان در حاشیه باقی مانده بود اما اخیرا خواستار کشاندن طالبان به میز مذاکرات با دولت افغانستان شده است.

دیپلمات نوشت: عربستان همکاری‌هایی با واشنگتن انجام داده است تا بتواند نیروهای میانه‌رو طالبان را از بدنه این گروه جدا کند و با اتخاذ استراتژی سرسختانه امیدوار است این گروه را به پذیرش صلح سیاسی با دولت افغانستان وادار کند.

بر اساس این گزارش، در چند ماه اخیر عربستان سعودی از طریق وارد کردن فشار دیپلماتیک به برنامه آمریکا برای به انزوا کشیدن این گروه کمک کرده است.

این نشریه تصریح کرد پس از روی کار آمدن «محمدبن سلمان» انتقاد عربستان سعودی از کشورهایی که از طالبان حمایت مالی و نظامی می‌کنند افزایش یافته است.

این تغییر سیاست می‌تواند نشان دهنده تمایل ریاض برای همسویی بیشتر با سیاست‌های آمریکا در جهت جدا کردن طالبان از حامیان بین‌المللی آن در افغانستان باشد.

دیپلمات خاطرنشان کرد که سیاست‌مداران سعودی امیدوارند که ناامیدی «جان بولتون» مشاور جدید امنیت ملی آمریکا از قطر سبب شود تا آمریکا به «محمد بن سلمان» کمک کند که قطر را برای قطع ارتباط با طالبان تحت فشار قرار دهد.

این نشریه تاکید کرد، عربستان علاوه بر اعمال فشار بر حامیان بین‌المللی طالبان، به آمریکا کمک کرد تا این گروه را به دو دسته میانه‌رو که از مصالحه سیاسی استقبال می‌کنند و دسته تندرو که به دنبال سقوط دولت هستند، تقسیم کند.

دیپلمات افزود: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برای نشان دادن تعهد خود برای ایجاد شکاف بین رده‌های مختلف طالبان، مذاکراتی با «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا انجام داد که موضوع آن ایجاد «پایگاه‌های امن» در افغانستان برای عناصری از طالبان بود که خواستار ورود به مذاکرات صلح با دولت کابل بودند.

انتهای پیام/.

نظر شما