شناسهٔ خبر: 25726146 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پشت پرده مرگ مشکوک نوه عبدالله صالح در عمان/ اماراتی‌ها چه در خواستی از پسر دیکتاتور سابق یمن کردند؟ + تصاویر

منابع خبری از فوت نوه ارشدعبدالله صالح دیکتاتور سابق یمن خبر می‌دهند که به طرز مشکوکی از دنیا رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛کنعان یحیی صالح، بزرگ‌ترین نوه علی عبدالله صالح، دیکتاتور معدوم یمن بود. مادرش «بلقیس» نیز نخستین فرزند علی عبدالله صالح می‌باشد.

 

مرگ مشکوک نوه عبدالله صالح در عمان/ اماراتی‌ها چه در خواستی از پسر دیکتاتور سابق یمن کردند؟ +عکس

دیکتاتور سابق در دوران حکومت خودکامه خود، داماد

بیشتر بخوانید:سرنوشت تکبر فرعونی از معمر قذافی تا بن سلمان سعودی +تصاویر 

و برادرزاده‌اش یحیی محمد عبدالله صالح را به ریاست ستاد کل نیرو‌های مسلح و دبیر شورای امنیت ملی یمن منصوب کرده بود. کنعان فرزند ارشد یحیی و بزرگ‌ترین نوه علی عبدالله صالح محسوب می‌شود.

از آن زمان یحیی محمد صالح رقیب فرزندان علی عبدالله صالح به ویژه احمد محسوب می‌شد. به نظر می‌رسید علی عبدالله صالح از این رقابت میان یحیی و احمد استقبال می‌کرد؛ زیرا باعث می‌شد خیال خودش از بابت کودتای احتمالی درون‌خانوادگی آسوده باشد و فراتر از آن، به واسطه رقابت این دو بتواند زعامت خود را بر تشکیلات و قبائل همپیمان تثبیت کند.

مرگ مشکوک نوه عبدالله صالح در عمان/ اماراتی‌ها چه در خواستی از پسر دیکتاتور سابق یمن کردند؟ +عکس

احمد علی صالح در کنار پدرش علی عبدالله صالح

با این حال طی یک سال اخیر، احمد علی صالح با حمایت امارات توانست با پولپاشی گسترده، طارق برادر یحیی را تا حدی به خود نزدیک سازد که این نزدیکی، با مرگ علی عبدالله صالح به بالاترین سطح رسیده و اکنون احمد خود را برای زعامت کامل بر میراث دیکتاتور سابق یمن آماده می‌سازد.

خبر فوت فرزند ارشد یحیی و نوه ارشد علی عبدالله صالح در حالی منتشر شد که پیش از این، خبری از بیماری وی در رسانه‌ها درج نشده بود. نحوه اطلاع‌رسانی این خبر نیز از مواردی است که باعث

می‌شود احتمال مشکوک بودن آن به «تصفیه‌های درون خانوادگی» بیش‌تر گردد. این نکته زمانی بارز می‌شود که شاهد جریانسازی خبری امپراطوری رسانه‌ای امارات باشیم!

مرگ مشکوک نوه عبدالله صالح در عمان/ اماراتی‌ها چه در خواستی از پسر دیکتاتور سابق یمن کردند؟ +عکس

احمد علی عبدالله صالح در کنار شیخ محمد بن راشد، حاکم دبی و نخست وزیر (رئیس قوه اجرایی) امارات

یحیی صالح در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس بوک با اعلام ناگهان خبر فوت پسرش، حاضر نشد جزئیات این مرگ را منتشر کند. با این حال، پایگاه خبری «ارم نیوز» وابسته به دربار ابوظبی، بدون ارائه

هیچ‌گونه سندی، یک بیانیه به نام خانواده متوفی منتشر کرد! در این بیانیه ادعا شده علت فوت کنعان، بیماری قبلی وی بوده که باعث شد توان دفاعی او در برابر سکته به حداقل برسد و در اثر یک سکته ناگهانی در صبح سه شنبه فوت شد!

مرگ مشکوک نوه عبدالله صالح در عمان/ اماراتی‌ها چه در خواستی از پسر دیکتاتور سابق یمن کردند؟ +عکس
احمد علی عبدالله صالح، در پی سلطه مطلق خود بر خاندان صالح است

شواهد نشان می‌دهد بیانیه‌ای که توسط ارم نیوز منتشر گشت، به دستور «احمد علی عبدالله صالح» پسر دیکتاتور سابق یمن نوشته شده است. احمد علی عبدالله صالح طی ۸ سال پایانی زعامت پدرش بر یمن، فرماندهی

گارد ریاست جمهوری را بر عهده داشت و حتی بعد از سرنگونی پدرش نیز با «عبد ربه منصور هادی» رئیس مخلوع یمنی مورد حمایت آل سعود همپیمان شد. او در دوره دیکتاتوری پدرش، علاوه بر فرماندهی گارد ویژه ریاست جمهوری، فرمانده «یگان ویژه» ارتش نیز بود و در دوره حکومت منصور هادی نیز در این پست ابقا شد.

احمد علی صالح در سال ۲۰۱۳، از سوی منصور هادی به عنوان سفیر به ابوظبی اعزام شد و در همین دوره روابط و پیوند‌های وی با دربار محمد بن زاید به بالاترین سطوح رسید. در سال ۲۰۱۵، احمد علی

صالح در یک بازی پیچیده از یک طرف با جنبش انصار الله همپیمان شد و از سوی دیگر در ابوظبی رایزنی‌های خود را با مقامات امارات افزایش داد!

مرگ مشکوک نوه عبدالله صالح در عمان/ اماراتی‌ها چه در خواستی از پسر دیکتاتور سابق یمن کردند؟ +عکس

در پی ریاست جمهوری ترامپ و افزایش قدرت محمد بن زاید، احمد علی صالح به یکی از مهره‌های اصلی ابوظبی در یمن تبدیل شده است

در جریان درگیری چند ماه قبل صنعا که نهایتا با کشته شدن علی عبدالله صالح در حین فرار از پایتخت به انتها رسید، احمد نقش اصلی را ایفا کرد! احمد بالاخره در اواخر ۲۰۱۷ و در پی تغییر رئیس جمهور آمریکا و افزایش قدرت محمد بن زاید در سطح منطقه، از سوی دربار ابوظبی تحت فشار قرار گرفته بود که باید از بین انصار الله و حمایت امارات، یک گزینه را انتخاب کند! در نتیجه احمد تعهد داد تا با اقدامات جاسوسی و خیانت در لحظات حساس جنگی، راه را برای ورود نیرو‌های اماراتی به صنعا باز کند!

از آن زمان، احمد علی عبدالله صالح را یکی از مهره‌های اصلی بن زاید در یمن می‌خوانند. او در بیانیه‌ای که به نام خانواده کنعان منتشر کرده، آورده است: «با ایمان به قضا و قدر الهی، فوت کنعان یحیی صالح، نوه رهبر تاریخی یمن علی عبدالله صالح را به ملت یمن تسلیت می‌گوییم.»

مرگ مشکوک نوه عبدالله صالح در عمان/ اماراتی‌ها چه در خواستی از پسر دیکتاتور سابق یمن کردند؟ +عکس


امپراطوری رسانه‌ای امارات با تحریف حقیقت، ادعا می‌کند نوه ارشد علی عبدالله صالح به صورت طبیعی در اثر سکته مرده است؛ اما پدرش این اخبار را تأیید نکرد!قطعا حکومت امارات نیز به عمان اجازه تحقیقات مستقل در مورد مرگ کنعان یحیی محمد صالح را نخواهد داد!

به نظر می‌رسد پرونده فوت کنعان تحت فشار امارات توسط حاکمان عمان مسکوت بماند؛ اما شاید طی ماه‌ها و سال‌های آینده اسراری از فوت وی آشکار شود. به هر حال یحیی صالح از رقبای احمد در خاندان صالح محسوب می‌شود و با توجه به عدم حضور فعال یحیی صالح در عملیات اشغال الحدیده، می‌توان این احتمال را داد که مرگ فرزند وی در واقع یک اقدام تنبیهی یا تصفیه درون خانوادگی دیکتاتور سابق یمن بود.

منبع:مشرق

انتهای پیام/

مرگ مشکوک نوه علی عبدالله صالح، دیکتاتور معدوم یمن

نظر شما