شناسهٔ خبر: 25725712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

فیصل مقداد:مدارکی دال بر عدم استفاده از گازهای سمی در سوریه ارائه کردیم

ايسنا : معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که دمشق و مسکو همه مدارک و شواهدی که ثابت می‌کرد از گازهای سمی در سوریه استفاده نشده را ارائه کردند و آنچه انجام شد تنها یک نمایش بود. سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت، طرف‌هایی هستند که برای تضعیف عملکرد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تلاش می‌کنند.

صاحب‌خبر -

النشرة گزارش داد، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگویی مطبوعاتی اظهار داشت: به عنوان رئیس کمیته ملی سوریه که مسؤول اجرای تعهدات این کشور در قبال سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در پی پیوستنش به این سازمان است، باید بگویم ما از آن زمان یعنی از سال ۲۰۱۳ تا این لحظه به شکل کامل با این سازمان همکاری کرده و به تمامی خواسته‌های این سازمان عمل کرده‌ایم.

مقداد با اشاره به اینکه سوریه با هیچ یک از اقدامات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در خاک سوریه مخالفتی نکرده، گفت: ما نگفتیم سوریه از هیئت حقیقت‌یابی که این سازمان به دمشق اعزام کرده، ناخرسند است بلکه ما خودمان خواستیم که چنین هیئتی به سوریه بیاید.

معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: با دخالت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه شرایطی به وجود آمد که موجب ناامیدی شد، کشورهای غربی اخلاق را رعایت نمی‌کنند، درباره مسائلی صحبت می‌کنند که می‌دانند دروغ بوده و سازمان ملل با آن موافق نیست، این موضوع در حوزه اختیارات سازمان ملل و هیئت حقیقت‌یاب بود و به انتقاداتی که کشورهای غربی علیه سوریه و سازمان ملل داشتند، ارتباط نداشت چرا که آنها به آسانی دروغ می‌گفتند.

این مسؤول وزارت خارجه سوریه افزود: ما و دوستان روس‌مان همه آنچه در دست داشتیم و همه آنچه ثابت می‌کرد که از گازهای سمی در سوریه استفاده نشده را ارائه کردیم، آنچه انجام شد تنها یک نمایش بود و این گروه‌ها باید ثابت کنند که آنچه رخ داده بر خلاف اینهاست اما آنها مدرکی که این مساله را ثابت کند، در اختیار ندارند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو دعوت از کشورهای غربی برای حضور در نشست ویژه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را یک ماجراجویی علیه روسیه و اقدامی ضد سوریه دانست و تاکید کرد: طرف‌هایی هستند که برای تضعیف عملکرد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تلاش می‌کنند.

زاخارووا اظهار داشت: به خوبی این حقیقت را می‌دانیم که آمریکا و انگلیس و نیز فرانسه، آلمان، کانادا و استرالیا با زیر سوال بردن صحت توافقنامه منع سلاح‌های شیمیایی و جایگاه سازمان آن در جهان ماجراجویی دیگری را علیه سوریه و نیز علیه روسیه آغاز کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: تنها یک بار در سال ۲۰۰۲ جلسه‌ای ویژه برای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بنا به درخواست آمریکا و هم‌پیمانانش در مورد برکناری خوزه بستانی، مدیرکل دبیرخانه فنی از سمتش برگزار شد.

 

نظر شما