شناسهٔ خبر: 25725001 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مشهد| خاطره جانباز ۷۰ درصدی مشهدی از حضور در عملیات بیت‌المقدس با کتف ترکش‌خورده+فیلم

R41347/P1336/S6,1188/CT16

جانباز ۷۰ درصد مشهدی حاضر در عملیات بیت‌المقدس گفت: بعد از عملیات بستان با کتف ترکش خورده در عملیات بی المقدس حضور پیدا کردم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، سوم خرداد، سالروز عملیات بیت‌المقدس به عنوان یکی از بزرگترین عملیات‌های دوران جنگ تحمیلی هشت ساله است که با هدف آزادسازی خرمشهر قهرمان صورت گرفت.این عملیات سه هفته به طول انجامید و در نهایت با پیروزی رزمندگان اسلام خاتمه یافت و خرمشهر قهرمان از چنگ نیروهای بعثی آزاد شد.

اکنون و همزمان  با سوم خرداد و سالگرد این پیروزی شیرین، با حبیب‌الله صادقی جانباز 70 درصد مشهدی که در جریان این عملیات بزرگ شجاعانه جنگید و مجروح شد به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

تسنیم : ابتدا از خودتان بگویید، چه سالی عازم شدید و چه شد که تصمیم گرفتید به جبهه بروید؟

صادقی: اینجانب حبیب‌الله صادقی نائینی‌پور فرزند صادق هستم که در طول 8 سال دفاع مقدس یا در خط مقدم جبهه حضور داشتم یا در بیمارستان به خاطر مجروحیت‌های پی در پی که نصیب ما می‌شد. تقریبا 8 سال جنگ را چهار سال آن را در جبهه بودم و الباقی هم یا تحت درمان بودم یا در بیمارستان بودم.

با شروع جنگ جزو نخستین نیروهای اعزامی به جنگ بودیم که اعزام شدیم به سمت جبهه ایلام و آن زمان ارتش دست اندرکار بود و ما 36 نفر از یک محله در مشهد اعزام شدیم، آن زمان من سال چهارم دبیرستان بودم و به دلیل آشنایی با سلاح‌های سبک و نیمه سنگین و ورزیدگی بدنی و هوش بالایی که داشتم سریع به خط مقدم اعزام شدم.

همانطور که امام راحل (ره) جنگ را مسئله اصلی کشور معرفی کردند، من هم با توجه به وظیفه دینی و شرعی خودم برای دفاع از اسلام و کشور وارد عرصه جنگ شدم و قید همه چیز را زدم، مطمئنم اگر درسم را ادامه می‌دادم از نوابغ ریاضی و شیمی می‌شدم.

تسنیم: پیش از عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر در کدام عملیات‌ها بودید؟

صادقی: نخستین عملیات و اعزامی که به منطقه داشتم، منطقه عملیاتی مهران بود که چون دست خیانت در کار بود به شکست و تلفات سنگین منتهی شد چون زمان، نقطه و تاریخ عملیات توسط بنی‌صدر لو داده شده بود تلاش‌های ما منتج به شکست شد و به مجردی که بچه‌ها به خاکریز زدند، در محاصره قرار گرفتیم.

دومین عملیاتی که در آن حضور داشتم، عملیات موفق بستان بود که من به عنوان فرمانده زرهی گروهان شرکت کردم، در آن زمان فرمانده تیپ ما شهید چراغچی بود و در آن عملیات حدود 400 نفر از مجروحان و شهدا را با نفربر از خط مقدم به عقب منتقل کردم.

تسنیم: حضور شما در مناطق جنگی و عملیات‌ها چگونه بود؟ از روحیات و شرایط آن زمان خود بگوئید.

صادقی: ما در زمان عملیات حرکت می‌کردیم به سمت خط، عملیات که تثبیت می‌شد برمی‌گشتیم، مرخصی می‌دادند اما برگه مرخصی را پاره می‌کردیم(می‌خندد)، مجروح هم که می‌شدیم استراحت پزشکی‌ها را پاره می‌کردیم.

تسنیم: از حضورتان در عملیات بیت‌المقدس و ماجرای جانباز شدنتان بگوئید.

صادقی: بعد از تثبیت عملیات بستان، مدت کوتاهی برگشتم مشهد، بعد به ما اطلاع دادند که برای عملیات آزادسازی خرمشهر باید اعزام شوی و متاسفانه حدودا 25 روز قبل از عملیات من مجروح شدم و گلوله‌ای از ناحیه کتف به من اصابت کرده بود و فقط 20 روز تا عملیات مهلت داشتم.

در آنجا بود که من را به بیمارستان اهواز و سپس به تهران منتقل کردند تا گلوله را از کتف من در بیاورند و با اصرار مدتی کوتاهی بعد از عمل مجددا برگشتم به خط برای عملیات.

وظیفه ما در عملیات بیت‌المقدس این بود که دشمن را در منطقه سوسنگرد سرگرم کنیم تا نیروها از سمت اروندرود خط دشمن را بشکنند. بعد از شکستن خط دشمن، نیروها را سریعا منتقل کردیم به نقطه مورد نظر به نام ایستگاه حسینیه و ما از پلی که روی اروند زده بودند عبور کردیم و به سمت دشمن رفتیم و پیش روی خود را آغاز کردیم تا توانستیم فتح اولیه را بدست آوریم و فردای آن روز کل خرمشهر آزاد شد.

بعد از تثبیت عملیات در جریان بازدیدی که با فرماندهان از منطقه عملیات بعدی در منطقه داشتیم برای انجام اموری به پادگان حمیدیه در نزدیکی اهواز رفتم که هواپیما آنجا را بمباران کرد و در اثر انفجار و موج بمب ماشین متلاشی و به لحاظ بدنی آسیب‌های سخت و ترکش‌های فراوانی به بدنم اصابت کرد که دچار مجروحیت مجدد شدم که این بار این مجروحیت به شدت سخت و کاری بود و 25 روز در کما بودم و 90 درصد دکترها می‌گفتند یا می‌میری یا قطع نخاع می‌شوی که به حمدالله هیچ کدام اتفاق نیفتاد.

تسنیم: جایگاه عملیات بیت‌المقدس در بین عملیات‌های دوران دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این عملیات چه تاثیری به لحاظ روانی در میان نیروهای خودی و دشمن داشت؟

صادقی: واقعیت امر این بود که اگر ما عملیات را انجام نمی‌دادیم و آنجا را از دشمن پس نمی‌گرفتیم، اکنون شاید صدام را کنار نگذاشته بودند و ادعای خیلی کارهای دیگر می‌کرد، خرمشهر به دلیل اینکه شهر نفتی بود برای صدام از اهمیت خاصی برخوردار بود و به سادگی قصد عقب‌نشینی از آنجا را نداشت؛ به دلیل حیاتی بودن آزادسازی خرمشهر برای ما، با تمام توان و قوا سعی در آزادسازی خرمشهر داشتیم که با عنایت خدا این اتفاق رقم خورد و به نظرم کمر صدام بعد از عملیات بیت‌المقدس شکسته شد.

تسنیم: در دوران جنگ تحمیلی چندبار مجروح شدید؟

صادقی: در طول جنگ من در مجموع 6 بار در خط زخمی شدم و یک بار در تهران که 10 روز در کما بودم که قسمت بر این شد که باشیم و ببینیم این روزها را.

تسنیم: اگر صحبت پایانی دارید بفرمائید.

صادقی: در آن زمان ما سعی در عمل به حرف‌های امام راحل داشتیم و ای کاش در این زمان هم به حرف‌های پیر جماران عمل کنند، ما همه هستی و وجود خود را به خاطر اسلام و فرمایشات امام خمینی(ره) دادیم اما یک عده درباره ما جانبازها صحبت‌های ناشایست و ناروا ایراد می‌کنند، من متاسفم برای طرز فکری که کسانی که از جان، مال خود گذشتند برای دفاع از اسلام و خاک میهن امروز شاهد برخی صحبت‌ها و رفتارهای ناپسند هستیم.

گفت‌وگو از سروش عربی

انتهای پیام/ ت

نظر شما