شناسهٔ خبر: 25724850 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

در پی افزایش فشار حساب شده و بی‌سابقه بر نماینده دهه شصتی‌ها در دولت؛ پیرو انتشار گسترده‌ی یک کلیپ در فضای مجازی؛ سیتنا بررسی کرد: دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران:

بهره‌بردای از فاز اول پروژه‌ی دسترسی فیبرنوری اپراتور چهارم با ظرفیت ۲۰ هزار شماره در کرج

فاز اول پروژه FTTX اپراتور چهارم (انتقال داده بر بستر فیبر نوری کلانشهر کرج) با ظرفیت ۲۰ هزار شماره با حضور دکتر صادق عباسی شاهکوه، مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت، محمدعلی نجفی، استاندار البرز و محسن باقری چناری، مدیرعامل اپراتور چهارم در اداره کل ارتباطات زیرساخت استان البرز به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیتنا، این پروژه در اردیبهشت ماه 94 در کرج آغاز شد و فاز نخست این پروژه با هزینه ای بالغ بر 58 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

در  مراسم بهره برداری از این طرح، دکتر عباسی شاهکوه، مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: ما در شهریور ماه 93 با 500 هزار کاربر نسل سوم تلفن همراه آغاز کردیم و موفق شدیم ظرف یک سال بیش از 20 میلیون کاربر نسل سوم و چهارم داشته باشیم که این میزان رشد و توسعه باورکردنی نبود و امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد همین اتفاق در حوزه دسترسی فیبرنوری باشیم و انشاءالله با برنامه ریزی هایی که شده است به این هدف خواهیم رسید.

وی با اشاره به این نکته که در حوزه‌ی فیبرنوری بین شهری توسعه خوبی داریم، افزود: هم اکنون شرکت ارتباطات زیرساخت که متولی ارتباطات بین استانی و بین الملل است بیش از 65 هزارکیلومتر فیبر نوری در سطح کشور دارد و شرکت مخابرات نیز بیش از این رقم در داخل شهرها و استان ها فیبر نوری دارد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: در برنامه ششم توسعه به صورت مشخص، به  ما تکلیف شده است که  تا پایان برنامه باید دسترسی با سرعت حداقل 20 مگابیت برثانیه  برای 80 درصد خانوارها فراهم شود که اولا این دسترسی باید از طریق  خطوط ثابت باشد و ثانیا این هدف گذاری از طریق VDSL یا فیبر نوری قابل اجراست ،چون  سرعت بالای 16 مگابیت برثانیه برای ADSL امکان پذیر نیست.

دکتر عباسی شاهکوه با اشاره به یکی دیگر از اهداف برنامه ششم توسعه  مبنی بر دسترسی 90 درصد روستاها به چهار خدمت سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی از طریق دولت الکترونیک گفت: اجرای این طرح مستلزم ارتباط روستاها با شبکه فیبر نوری کشوراست و با توجه به عبور فیبر نوری شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات از روستاها امکان دسترسی به فیبر نوری برای آن ها فراهم است.

وی افزود: هدف گذاری ما برای سال 97 دو میلیون پورت پر سرعت است تا به مردم خدمات خوبی در بستر شبکه ملی اطلاعات ارایه شود.

دکتر عباسی شاهکوه اجرای طرح دسترسی فیبرنوری توسط اپراتور چهارم را بسیار سخت و پرهزینه دانست و افزود: بازگشت سرمایه در این کار بسیار دیر است و از این رو قانونگذار مجوز داد دولت وارد این سرمایه گذاری شود و 20 درصد سهام این اپراتور به شرکت ارتباطات زیرساخت واگذار شد تا کمک کند سرمایه گذاری در این بخش شکل بگیرد.

در ادامه این مراسم دکتر محمدعلی نجفی، استاندار البرز گفت: بستر لازم برای راه اندازی فاز ۲ و ۳ پروژه FTTX در کلانشهر کرج مهیا است و با اهتمام ویژه ای در جهت تسریع روند اجرای طرح گام برمی داریم.
 
استاندار البرز با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: از ابتدای ورود به استان البرز طی برگزاری نشستی تخصصی با مدیران اپراتور چهارم درصدد تسریع در روند بهره برداری از این پروژه بودیم.
 
وی افزود: استان البرز دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه، پژوهش، فناوری، نخبگان و دانشگاهیان است و با وجود مراکز تحقیقاتی ملی مستقر در این استان، ضرورت بهره برداری از چنین پروژه ای بیش از پیش حس می شد.

انتهای پیام

نظر شما