شناسهٔ خبر: 25724568 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

گفتگو با امیر سرتیپ دوم احمد اسدی؛

ارتش عراق در عملیات آزادسازی خرمشهر 19 هزار اسیر داد

در ساعت ۲ بعد از ظهر روز ۳ خرداد ۱۳۶۱ پس از ۳۴ روز نبرد تن به تن با دشمن، خرمشهر به طور کامل از اشغال نظامیان عراق خارج شد و عملیات بیت‌المقدس که در دهم اردیبهشت این سال آغاز شده بود، به پیروزی رسید.

صاحب‌خبر -

امیرسرتیپ دوم احمد اسدی به مناسبت روز «آزاد سازی خرمشهر» در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: عملیات بیت المقدس حدود یک ماه بعد از عملیات فتح المبین به اجرا در آمد و یکی از شاخصه های این عملیات اصل غافل گیری بر نیروهای متجاوز بعثی قلمداد می شود، این اصل بدین علت است که عراقی ها حتی تصور نمی کردند نیروهای ایرانی یک ماه پس از عملیات گسترده فتح المبین دیگر تاب و توان و قدرت یک عملیات جدید را داشته باشند چرا که ما باید ابزار، تجهیزات و نفرات خودمان را از نطقه شوش و دزفول به منطقه خرمشهر منتقل می کردیم ، به عبارتی دیگر باید حدود 250 کلیومتر مسافت را برای اماده سازی طی می کردیم.

وی ادامه داد: معمولا بعد از هر عملیات خسارت های نیروهای انسانی و تجهیزاتی زیادی به گردان ها وارد می شد، نیروی زمینی با تمام مشکلات و کمبودات در حداقل زمان (15 الی 20 روز) توانست تمام وسایل از منطقه عمومی دزفول به منطقه جنوب منتقل کند، که این کار را می توان یکی از شاهکارهای نیروهای ارتش ایران در جنگ اعلام کرد که متاسفانه از نظر مردم مغفول مانده است.

اسدی بیان کرد: ما نباید عملیات بیت المقدس را به صرف یک عملیات نگاهش کنیم چرا که این عملیات از 20 روز قبل استمرار داشته است و واژه نبرد تن به تن برای این عملیات مناسب تر است. یکی دیگر از نکاتی که در عملیات بیت المقدس کمتر به آن توجه شد این است که عراقی ها روی نگه داشتن شهر خرمشهر بی نهایت حساب کرده بودند و اصلا به فکرش را نمی کردند ایران بتواند شهر خرمشهر را آزاد کند همچنین یک مانع بسیار سخت به نام رود کارون که از اهواز تا خرمشهر ادامه دارد در جلوی نیروهای ایرانی می دیدند.

وی افزود: همچنین عراقی ها در حدود 15 کیلومتر در شمال شهر خرمشهر یکسری موانع و رده های پدافندی بسیار مستحکم برای خودشان احداث کرده بود و در کنار جاده اهواز به خرمشهر به طول 120 کیلومتر خاکریز ساخته بود و بالای خاکریز هم سنگر هایی با ادوات مستحکم تعبیه کرده بودند. با تمام این تفاسیر بازهم تاکید می کنم عراقی ها اصلا تصورش را نمی کردند ایرانی ها بتوانند وارد این منطقه شوند لاجرم از اهواز به سمت مرز چند لایه پدافندی هم احداث کرده بود.

سرتیپ دوم ارتش نیروی زمینی خاطرنشان کرد: تمام محاسبات عراقی ها برای ایران غلط از آب در آمد ما باید بر طراحان این عملیات درود بفرستیم، ارتش عراق مصمم بود که خرمشهر را از دست ندهد و در آن زمان یکی از فرماندهان عراقی در این رابطه گفته بود "خرمشهر مردمک چشم عراق هست ". این جمله بیانگر این است که خرمشهر برای عراقی ها از اهمیت بالایی برخوردار بود. به خاطر دارم در زمانی که ایرانی ها در مرحله ابتدای عملیات موفق به دست یابی به بخشی از این شهر شدند، صدام حسین فرمانده عملیات آن منطقه را اعدام کرد چرا که برایش دیگر میسر نبود خرمشهر را از ایران پس بگیرد.

اسدی اظهار داشت: یکی دیگر از ناگفته ها از روزهای آزاد سازی خرمشهر این است که صدام حسین اعلام کرده بود اگر ایرانی ها بتوانند خرمشهر را پس بگیرند من کلید شهر بصره را به آنان می دهم. عملیات آزاد سازی خرمشهر 26 شبانه روز به طول انجامید، عملیات از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بود.

به گفته امیرسرتیپ دوم احمد اسدی، تمام جهان به این عملیات و نیروهایی که بدین شکل توانستند خرمشهر را آزاد کنند، غبطه می خوردند. در پایان عملیات بیش از 19 هزار نفر اسیر عراقی در دست داشتیم. رزمندگان از همه چیز خود گذشتند و اگر ماهم به این شهدا و رزمندگان نگاه کنیم این خودش بیانگر این است که چقدر بحث ایثار و از خودگذشتگی در آن زمان حاکم بود.

وی در پایان گفت: خدا امام راحل را رحمت کند که با چه دیدی به آزادسازی خرمشهر نگاه کردند و پاسخ رزمندگان را دادند (خرمشهر را خدا آزاد کرد) و در آخر درود می فرستم به "شهید علی صیاد شیرازی" که فرماندهی عملیات را بر عهده داشت. انتصاب صیاد شیرازی به فرماندهی نیروی زمینی باعث شد عملیات‌هایی چون «طریق القدس» که در نتیجه آن، آزادی «بستان» بود، ‌»فتح‌المبین» و «بیت المقدس» که به آزادسازی خرمشهر منجر شد انجام شود. در نتیجه این عملیات‌ها حدود 95 درصد از خرمشهر که به دست عراق اشغال شده بود، آزاد شود.

نظر شما