شناسهٔ خبر: 25722535 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قربانیان در گفت‌وگو با فارس خبر داد

ارائه آموزش‌های تخصصی مهارتی برای دانشجویان متقاضی ورود به بازار کار

رئیس مرکز آموزش‌ واحدهای غرب استان تهران دانشگاه آزاد از ارائه آموزش‌های مهارتی برای دانشجویان متقاضی ورود به کسب‌وکار خبر داد، گفت: دانشجویان پس از اتمام دوره‌های مهارتی، گواهینامه معتبر با قابلیت ترجمه دریافت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، یکی از چالش‌های فعلی نظام آموزش عالی ما نبود مهارت میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که پس از دوره فراغت از تحصیل توانمندی‌های لازم را برای ایجاد یک کسب و کار مولد به کار بگیرند.

بر اساس این گزارش، اساساً نظام آموزشی ما نه تنها در این دولت بلکه در دولت‌های گذشته بر مبنای تعلیم و تربیت بوده و این روند بدون حساسیت نسبت به موضوع مهارت‌آموزی پیگیری و دنبال شده است. 

بنابر این یکی از خلاء‌های جدی در این زمینه  عدم وجود دانشجویان توانمند و دارای مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار است که باید از سوی مسئولان طی یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و حتی بلندمدت مورد توجه قرار گیرد.

* مهار‌ت‌آموزی خلاء نظام آموزشی

در این باره با محمدرضا قربانیان رئیس مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی کاربردی واحدهای غرب استان تهران دانشگاه آزاد اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم تا ضمن بررسی شرایط فعلی بازار کار به اهداف ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت در این مرکز بپردازیم.

این استاد دانشگاه، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس و مؤلف کتاب‌هایی نظیر اقتصاد خرد، پول، ارز و بانکداری و مالی عمومی است که به عنوان مسئول آموزش‌های کوتاه‌مدت دانشگاه آزاد واحدهای غرب استان‌ تهران نیز فعالیت می‌کند.

قربانیان معتقد است که برای از بین بردن خلاء بین حرفه و آموزش و کاربردی شدن علوم فراگرفته از سوی دانش‌آموختگان نیاز به فراگیری مهارت و تخصص‌های لازم در این زمینه است.

وی با بیان اینکه توانمندسازی دانشجویان، در کنار اندوخته‌های آنان در سال‌های تحصیلی، در شرایط حاضر ضرورت به شمار می‌رود، اظهار داشت: با توجه به رقابتی شدن محیط‌های حرفه‌ای، بکارگیری نیروهای متخصص به درخواست کارفرمایان جدی‌تر از گذشته دنبال می‌شود.

وی افزود: در بازار کار، افرادی به عنوان نخبگان مهارتی و حرفه‌ای شناخته می‌شوند که با اقدام هوشمندانه و تفکر خود از دیگران قابل تمایز شده‌اند.

* لزوم تلفیق آموزش‌های مهارتی با آموخته‌های تئوری

این استاد دانشگاه، تأکید کرد: برای به دست آوردن ویژگی‌های یک فرد دارای مهارت، صاحبان مشاغل باید سطوح بالایی از دانش و تلفیق آن با مهارت را برای نیروهای کار خود در نظر بگیرند و به عبارت دیگر دانش آکادمیک به دانش کاربردی یا رویه‌ای تبدیل شود.

قربانیان با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی یکی از ابزارهای مورد نیاز برای توسعه اشتغال در کشور است،‌گفت: برای توانمندسازی نیروی انسانی متناسب با نیازهای بازار کار آموزش‌های کاربردی باید ارائه شود.

* ارائه آموزش‌های مهارتی منسجم نیاز امروز جامعه

وی معتقد است که نبود یک سیاست‌گذار کلان نیروی انسانی و عدم هماهنگی نهادهای مختلف ارائه‌کننده خدمات آموزش مهارتی به لحاظ ساختاری از آسیب‌های جدی به شمار می‌رود.

وی گفت: علاوه بر این در نظام آموزشی نیازمند دسترسی کافی به اطلاعات بازار کار و بانک اطلاعاتی دقیق از سفارش‌های موجود هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اهداف ایجاد مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت دانشگاه، گفت: ایجاد تعامل سازنده بین دانشگاه و جامعه در مسیر افزایش دانش و توانمندی افراد و استفاده همه‌جانبه از امکانات موجود برای توسعه اشتغال در کنار آموزش ضمن خدمت برای ارتقای سطح کیفی توانمندی‌های نیروی انسانی در کارکنان سازمان‌های دولتی و غیردولتی مورد تأکید است و علاوه بر این درصدد هستیم تا قابلیت‌های آموزشی، پژوهشی و تخصصی، دانشگاه، تجاری‌سازی شوند.

وی گفت: در این مسیر آموزش‌های عالی کاربردی و تخصصی در سطح جامعه تعمیم و توسعه داده خواهد شد.

قربانیان در پاسخ به این سوال که آیا برای ورود دانشجویان به بازار کسب و کار اقدامی کرده‌اید یا خیر، گفت: این مرکز به تازگی راه‌اندازی شده و تلاش داریم تا سطح مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان را برای ورود موفق به بازار کار افزایش دهیم و این امر با ارائه آموزش‌های مستمر، بازآموزی و آموزش تکمیلی در داخل و خارج دانشگاه محقق خواهد شد.

وی گفت:‌ برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت،‌همکاری با مؤسسات آموزشی و شرکت تخصصی به منظور برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تخصصی، کاربردی در قالب تفاهم‌نامه از جمله محورهای فعالیت ما خواهد بود و در نهایت مدارک این مرکز با دریافت گواهینامه معتبر با قابلیت ترجمه دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما