شناسهٔ خبر: 25722454 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد

شاعر دفاع مقدس: آزادی خرمشهر شیرین ترین خبری بود که شنیده شد

حسین اسرافیلی سال 1331 در تبریز به دنیا آمد. وی از شاعرانی است که در طول سال های 1358 تا 1366، در حوزه هنری فعالیت داشت. او در طول سال های 1360 تا 1367 مسئولیت صفحه ادبی مجله پیام انقلاب را به عهده داشت.

صاحب‌خبر -

آتش در خیمه ها ، مجموعه «شعر آشورایی»، «عبور از صاعقه»، «گزیده ادبیات معاصر شماره 5 »، «مردان آتش نهاد »، «آتش در گلو»، « آیینه‌های شعله‌ور »، « صخره و پلنگ» همچنین « شهرمن،خرمشهر » از سروده های اوست.
آمدم ای مأمن ارواح پاک
جان بگیرم در تو ای گلگونه خاک
کوچه هایت آشنای درد بود
خانه ات جولانگه نامرد بود
حسین اسرافیلی شاعر دفاع مقدس، در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درباره احساس درونی خود که منجر به سرودن شعر « شهرمن،خرمشهر» ابراز داشت: بخشی از سرزمین ما خرمشهر در دست دشمنان و برای ما بسیار سخت بود. در یکی از برنامه های شعرخوانی در کنار رزمندگان به شب شعری که با حضور زنده یاد قیصر در خرمشهر برگزار شده بود رفتیم؛ شب شعرها در سنگرهایی که ساخته شده بود برگزار می شد، از آن محل عراقی ها را می دیدیم که در سرزمین ما قدم می زنند و این صحنه خیلی دردناک بود.
وی ادامه داد: در آن زمان، آزادی خرمشهر برزگترین و شیرین ترین خبری بود که شنیده شد، به همراه تعدادی از دوستان به آنجا رفتیم شهر پر بود از خمپاره و ویرانی؛ در آن زمان گروهی از نقاشان نیز به همراه ناصر پلنگی در شبستان های مسجد جامع خرمشهر نقاشی های زیبایی از چهره های رزمندگان کشیدند که بسیار زیبا بود.
اسرافیلی با بیان اینکه خبر آزادی خرمشهر برای ما بسیار مسرت بخش بود گفت: این خبر مسرت بخش موجب تولد شعر « شهرمن،خرمشهر » شد گرچه خیلی فرصت دستکاری و اصلاح نداشت.
این شاعر درباره جایگاه شعر و ادبیات دفاع مقدس و تاثیر آن بر جامعه، بیان کرد: شعر در دفاع 8 ساله دین خود را بسیار خوب ادا کرد؛ آن ایام، ایام پر تب و تابی بود و در ادای شعری که بتواند در کنار رزمندگان و امت امید بخش باشد به شاعرانگی توجه می شد و در کنار شعار، شعور نیز حضور داشت.
وی ادبیات دفاع مقدس را در مقابل 8 سال جنگ تحمیلی سربلند دانست و ادامه داد: سرزمین هایی از ما اشغال شد که به یمن برکت رزمندگان باز پس گرفته شد. در جنگ های گذشته بخش هایی از سرزمین ما واگذار شده بود اما با تدبیر و درایت رهبر و همت رزمندگان، دشمن موفق به اشغال یک وجب از سرزمین ما نشد.
اسرافیلی بیان کرد: تب و تاب رزمندگان و نیز میل اعزام به جبهه های جنگ و رفت و آمدشان، جامعه را در التهابی قرار داده بود که شعر نقش خودش را ادا می کرد و بر روح و جان مردم تاثیرگذار بود.
این شاعر دفاع مقدس درباره اهمیت شعر ها به لحاظ شکل و قالب گفت: بسیاری از شعرهایی که تا به امروز کار کردم شعرهای آیینی و دفاع مقدس است، سعی کردم آرمان های امام و انقلاب در شعرها تجلی پیدا کند و اخلاق ایمانی و آرمان های انقلاب در پس شعرها به عنوان نخی نامرئی برای اتصال تصویر نیز حضور داشته باشد و تجلی پیدا کند همچنین محتوای آن بسیار اهمیت دارد چراکه شعاری کار کردن را هم دوست ندارم.
وی با اشاره به علاقه ذاتی و درونی خود به سراییدن شعر از دوران کودکی، ابراز داشت: از دوران دبستان شعر می گفتم و از سال 1347 یا 48 شعرهایم در مجله جوانان در آن زمان چاپ می شد.
اسرافیلی درباره شعرهای شاعران در عصر حاضر گفت: برخی از دوستانی که شعر می‌گویند شاعرانگی را خوب نمی‌دانند و تنها شعار است اما برخی دیگر شاعرانگی در شعرهایشان تجلی دارد اما از لحاظ محتوایی ضعف دارد،.

این شاعر گفت: هر کسی از ظن خود شد یار من، از درون من نجست اصرار من، هر شاعری بنا بر ذوق و دل مشغولی هایی که دارد به شعر می پردازد. شعری که محتوا و شاعرانگی داشته باشد بسیار ارزشمند است.


نسترن نعمتی/جام جم آنلاین

نظر شما