شناسهٔ خبر: 25722295 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چگونه در محیط کار آرامش داشته باشیم؟

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت سلامت روان در محیط کار توصیه‌هایی برای حفظ آرامش در این محیط داشت.

صاحب‌خبر -
چگونه در محیط کار آرامش داشته باشیم؟به گزارش   حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اسدی معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تاکید براینکه افراد شاغل بیشترین زمان خود را در محل کار سپری می‌کنند، گفت: اینکه فرد در محل کار احساس آرامش خاطر داشته باشد، در افزایش بازدهی کاری و بروز توانمندی هایش تاثیر زیادی دارد.
 
وی درخصوص ضرورت رعایت اصول سلامت روان در محیط کار تاکید کرد: هر شغلی بنا به مختصات ذاتی خود باعث ایجاد استرس در افراد می‌شود، اما با آموزش سبک زندگی برای پیشگیری از بروز استرس از دوران کودکی، آموزش مهارت حل مساله، فراگرفتن شیوه صحیح برقراری ارتباط با دیگران و در صورت نیاز، مداخلات دارویی با تجویز پزشک متخصص می‌توان استرس را در محیط کار کنترل کرد.

اسدی با تاکید براینکه هر فردی به فراخور شغلی که دارد، دچار استرس می‌شود، بیان کرد: استرس در مشاغلی مانند پزشکی، پرستاری، خبرنگاری و مشاغلی از این قبیل به دلیل حساسیت‌های موجود  بیشتر است.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه گاهی استرس در نتیجه نامتوازن بودن نوع کار با توانمندی افراد ایجاد می‌شود، اظهار کرد: گاهی کار یا مسئولیتی که به افراد محول می‌شود، بالاتر یا پایین‌تر از سطح توانایی‌های آنان است، ممکن است فردی توانایی فراوان و قابل توجهی برای کار داشته باشد، اما نوع کاری که به وی محول شده است، با نوع توانمندی  سنخیتی ندارد، در مقابل امکان دارد مسئولیتی به فرد واگذار شود که انجام آن خارج از توانش است و باعث بروز نارضایتی در وی می‌شود بنابراین برای کاهش استرس در محیط کار باید بین توانمندی فرد و پستی که برای او در نظر گرفته می‌شود، تناسبی ایجاد شود.

چرا استرس در کارکنان اداری بروز می‌کند؟

اسدی گفت: در مواردی ممکن است مدیر یا کارفرما ارتباط درست و همدلانه‌ای با کارکنان خود نداشته باشد که همین مساله باعث بروز استرس در افراد می‌شود، در این شرایط باید با گفت وگو و مذاکره، سعی در رفع مشکل داشت و اجازه نداد که دلخوری‌های محیط کار، ریشه دار شود.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: افرادی که در شغل شان با ابهام مواجه هستند و نمی‌دانند نقش شان چیست یا قرار است در یک بازه زمانی کوتاه کاری را انجام دهند، در حالی که انجام آن مستلزم صرف یک یا دو روز زمان است دچار استرس می‌شوند، در این وضعیت هم باید ابهام در شیفت‌های کاری برطرف شود و برای کاهش استرس، وظایف همه نیرو‌های کار به شکل دقیقی تعریف شده باشد.

وی با اشاره به اینکه گاهی فشار‌ها و اختلافات درون خانوادگی باعث بروز استرس در افراد می‌شود، اظهار کرد: در عین حال افرادی  وجود دارند که استرسی بودن نوعی اختلال درونی در آنان است که باعث ایجاد اخلال در امور روزمره و کارشان می‌شود؛ در این حالت باید از کمک روانشناسان و روانپزشکان بهره ببرند.

درمان استرس نیاز به زمان دارد

اسدی با تاکید بر این که کنترل استرس گاهی بنا به تشخیص پزشک به مصرف دارو نیاز دارد، بیان کرد: متاسفانه تفکر غلطی در میان مردم وجود دارد مبنی بر این که تصور می‌کنند استرس نیز همانند بیماری سرماخوردگی است که با یک دوره مصرف دارو مرتفع می‌شود، در حالی که درمان استرس طولانی مدت بوده و نیازمند مصرف دارو به طور منظم است.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت توصیه کرد: افرادی که شاغل هستند، بیشترین زمان خود در طول روز را در محل کار سپری می‌کنند، بنابراین چگونه سپری شدن این مدت زمان، اهمیت دارد، لذا افراد زمانی که احساس کردند استرس شان بیش از حد لزوم است و قادر به کنترل آن با روش‌های مرسوم همچون آموزش مهارت حل مساله نیستند، حتما به روانپزشک مراجعه کنند تا بر اساس تشخیص پزشک، درمان‌های لازم را دریافت کنند.
 
انتهای پیام/

نظر شما