شناسهٔ خبر: 25722125 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

تولیدات سینمایی به سمت فرهنگ بومی هدایت شود

نصر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: برای بهره مندی مطلوب مردم از صنعت تصویر و سینما، تولیدات سینمایی باید به سمت فرهنگ بومی هدایت شود تا با تغییر ذائقه‌ی مردم تولیدات هم پرمحتوا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارشنصر، محمد محمدپور چهارشنبه شب در نخستین نشست اعضای شورای فرهنگی توسعه صنعت تصویر و سینمای استان افزود: به این منظور باید از مرحله تولید تا پخش و استفاده‌ مردم از این صنعت برنامه ریزی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار داشت: باید تولید ما از محتوای بومی برخوردار باشد و با جهت دهی به تولیدات، تشکل ها شکل یابند و سرمایه بخش خصوصی به این سمت سوق یابد.

محمدپور افزود: سازمان سینمایی کشور با توجه به اهمیت موضوع و اینکه سهم خود را در هنر صنعت سینما به دست بیاوریم شورای فرهنگی توسعه صنعت تصویر و سینما را ایجاد کرده است.

وی، بهره‌گیری از ظرفیت فرهنگ و هنر اقوام ایرانی و هویت‌سازی بومی، تقویت وحدت ملی و هویت یکپارچه ایرانی، حمایت و تقویت آفرینش‌های سینمایی،‌ گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان، تقویت اقتصاد صنعت تصویر و سینما و ایجاد زیرساخت‌های صنعت تصویر و سینما را از اهم اهداف این شورا اعلام کرد.
وی با تاکید بر افزایش سرانه فضای نمایش سینما با مشارکت دستگاه های مرتبط افزود: تمرکز زدایی از برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های سینمایی و تولیدات تصویری، شکل‌گیری بازارهای جدید محصولات سینمایی و تصویری و متشکل کردن فیلم‌سازان و تولید کنندگان آثار سینمایی و تصویری در استان از اهداف و برنامه های این شوراست.

محمدپور، تقویت فعالیت‌های مشترک در حوزه صنعت تصویر و سینما و راهبری برنامه ملی حوزه صنعت تصویر و سینما در استان با مشارکت دستگاه های مرتبط را از دیگر اهداف شورای فرهنگی توسعه صنعت تصویر و سینما اعلام کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این شورا مهمترین نشست سینما و تصویر استان است و استراتژی های سینما در آن پیگیری می شود، اظهار داشت: حمایت عمومی از انجمن‌ها و تشکل‌های حوزه صنعت تصویر و سینما برنامه ریزی و نظارت کلان بر اجرای رویدادهای این حوزه در استان از برنامه های این شوراست.

محمدپور ادامه داد: ایجاد جریان تولید محتوای تصویری در استان، تنظیم و اجرای سیاست حمایت از تولید محتوای تصویری، هدایت منابع مادی و معنوی استان به سمت فعالیت های سینمایی، تبیین و تبلیغ فعالیت و تولیدات تصویری استان، حمایت از ارایه ملی و بین‌المللی آن ها، تشکیل نشست های علمی و تخصصی و انجام پژوهش های کاربردی استان از اهداف این شورا است.

وی گفت: این شورا در راستای دستیابی به اهداف صیانت، احیا و تعالی فرهنگ،‌ تمدن و هویت دینی و ملی و افزایش سهم در بازار پیام تصویری جهان و تحقق توسعه و نگرش عدالت فرهنگی در استان تشکیل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، بهره‌گیری از قابلیت‌ها،‌ امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی استان برای توسعه صنعت تصویر و سینما، هماهنگی و گسترش همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط و تعمیق نهضت تولید محتوا در کشور را از دیگر دلایل تشکیل این شورا اعلام کرد.

محمدپور، توسعه‌ فرهنگی را اساس توسعه در تمام زمینه‌ها دانست و افزود: اگر کشوری در دنیا مراحل رشد و ترقی را طی کرده بدون شک به خاطر این است که گفتمان فرهنگی در آن کشور گفتمان غالب شده است.

وی یادآوری کرد: بر همین اساس باید در تمامی عرصه‌ها توسعه فرهنگی، مرکز و مدار برنامه ریزی‌ها و مورد توجه مسوولان و مردم قرار گیرد و گفتمان فرهنگی رونق یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: سینما و تصویر به خاطر چند وجهی بودن این هنر می‌تواند تحرک بخش گفتمان فرهنگی باشد چرا که ابعاد مختلف هنر در این هنر - صنعت نمود یافته است.

محمدپور ادامه داد: دنیا از هنر و صنعت سینما در حوزه‌ اقتصاد بهره می‌برد و ما بهره‌ی کمی از این حوزه داریم؛ ‌هر چند در سال های اخیر جهش‌ها و حرکت هایی اتفاق افتاده اما هنوز مطلوب نیست.

ترکیب اعضای شورای فرهنگی توسعه صنعت تصویر و سینمای آذربایجان شرقی شامل مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری و سینمایی اداره کل به عنوان دبیر شورا، رییس مرکز صدا و سیما، مدیر حوزه هنری، مدیر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، مدیر دفتر انجمن سینمای جوان و 2 تن از شخصیت‌های فرهنگی و سینمایی استان است.

انتهای پیام /

نظر شما