شناسهٔ خبر: 25722053 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دبیر شورای صنفی فردوسی مشهد:

عده‌ای از دانشجویان در خوابگاه‌ها کف خواب هستند/ عملا خوابگاه متاهلی در فردوسی مشهد نداریم!

دبیر شورای صنفی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: متاسفانه عملا ما خوابگاه متاهلی در دانشگاه فردوسی نداریم؛ البته دو خوابگاه خیرساز به متاهلین اختصاص داده شده که نهایت این خوابگاه‌ها ١٠٠ ظرفیت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، عصر دیروز دومین نشست خبری شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با حضور خبرنگاران در این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست علیرضا علیزاده، سخنگو و مسئول روابط عمومی شورای صنفی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: شورای صنفی اقدام به تهیه ليست مشكلات موجود در فضاي دانشگاه فردوسی کرده است و این ليست در قالب عملكرد سه ماهه شورای صنفی برای رياست دانشگاه فردوسی ارسال شد.

علیزاده افزود: تريبون های آزاد دانشجويي با موضوع بيان مشكلات دانشجويان در سطح دانشكده ها در فضای باز به همت شورای صنفی دانشگاه فردوسی برگزار شد، در تريبون ها در بحث تغذيه، حمل و نقل و مسائل آمرزشي و پژوهشی مسائلی مطرح و از طريق شورای صنفی پيگيری های لازم انجام شد.

مسئول روابط عمومی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: با توجه به اينكه شورای صنفی از ٢٦ آذرماه كار خود را آغاز كرده و طبق قانون باید يكسال فعاليت داشته باشد، با نظر هيئت ناظر بر شورای صنفي قرار شد انتخابات این شورا آبان ماه برگزار شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه يكی از مسئولين تلاش داشت انتخابات شورای صنفی را در ارديبهشت ماه برگزار كند و عملا شش ماهه كار شورای صنفي را تمام كند که قطعا اين نوع نگاه جناحی محكوم است.

علیزاده ضمن تشریح اقدامات شورای صنفی افزود: از مسئولين دانشگاه درخواست كرديم كه كنار دانشجويان باشند و با توجه به اين در خواست، مسئولين با حضور در خوابگاه ها و سلف به صورت مستقيم با دانشجويان ارتباط برقرار كردند.

در ادامه این نشست سید محمد حسينى، دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از نظر ما راه برون رفت از مشكل كاهش سنوات تحصيلى، بازگشت به شرايط قبلى است، به نظر ما تصميم محدودیت برای سنوات تحصیلی از ابتدا كارشناسي نشده بود.

حسینی ادامه داد: ما در جلسه با وزير علوم اين موضوع را مطرح و منصفانه اين موضوع را پيگيري كرديم، وزير علوم نیز قول پيگيري دادند و  گذشته اعلام كردند كه سنوات در دوره كارشناسي با نظر دانشگاه ها به 10 ترم افزايش پيدا كند؛ که البته اين موضوع افزايش سنوات با نظر دانشگاه ها مورد انتقاد ما قرار گرفت؛ چون معتقدیم این دستورالعمل باعث رفتار سليقه ای مي شود.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در دانشگاه فردوسی با هماهنگی معاونت آموزشی تصميم گرفتيم با بررسی ميانگين اتمام ترمى فارغ التحصيلان در هر رشته تحصیلی، بر حسب این ميانگين سنوات را برای هر رشته اعلام كنيم.

وی بیان کرد: البته فعلا تصميم بر اين شده است که برای ورودی های ٩٣ در ترم ٩ هيچ هزينه ای دريافت نشود و فعلا این ورودی‌ها خیالشان از ترم بعدی راحت باشد.

حسینی در توضیح وظایف شورای صنفی گفت: وظيفه شورای صنفى پيگيرى حقوق دانشجويان است؛ نه اينكه شورای صنفي بخواهد پيگير مسائل سياسى باشد، ما به هيچ وجه نمي خواهيم شورای صنفی را دستاويز خودنمايی ها و سياسی کاری‌ها قرار دهیم.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در مورد تعاملات شورای صنفی با دانشگاه گفت: در فضای دانشگاه فردوسی تعاملات خوبی را با مسئولان داشتيم و معتقديم عموم مشكلات در داخل دانشگاه قابل حل است.

وی در خصوص تجمع چند هفته پیش دانشجویان در خصوص سنوات تحصیلی گفت: نسبت به تجمعى كه در داخل دانشگاه در خصوص سنوات برگزار شد، دخالتی نداشتیم، اما از مطالبات به حق حمايت مي كنيم، اما شورای صنفی به هیچ وجه از تجمع های سياسي خارج دانشگاه حمايت نخواهيم كرد.

حسینی در خصوص پیگری حقوق بانوان در این دانشگاه گفت: ٧٠ درصد جمعيت دانشگاه فردوسی را بانوان تشکیل می دهند؛ به همین منظور در شورای صنفی فراكسيونی را مختص بانوان ايجاد كرديم كه در اين خصوص به صورت تخصصی پيگير حقوق بانوان باشيم.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد افزود: سال گذشته با توجه به شرايط انتخابات، هيات نظارت تصميم بر اين گرفت كه تريبون های آزاد دانشجويي در فضای سربسته انجام شود؛ اما با پيگيری های شورای صنفی امسال توانستيم مجوز برگزاری تريبون آزاد در فضای باز را اخذ کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه در خصوص فعاليت های شركت های خصوصی در دانشگاه نظارت خوبی انجام نمی شود و ما با بررسي بعضی فعالیت این شرکت ها گزارشی را از موارد موجود به مسئولين داديم. 

حسینی با اشاره به نگاه مسئولین دانشگاه فردوسی به شورای صنفی گفت: مسئولين ارشد دانشگاه نگاه مثبتی به شورای صنفی دارند، همچنین دكتر طاهری معاونت جديد فرهنگي دانشگاه بسيار با ما همكاری مناسبي را داشتند.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص حضور تولیت آستان قدس در دانشگاه فردوسی گفت: بعد از دعوت از ايت الله رييسی، عده ای به ما حمله كردند كه چرا شورای صنفي در اين زمينه اقدام به دعوت از ایشان کرده است، اما بعد از این جلسه متوجه شدند كه مطالبات ما از آستان قدس چه بود.

وی ادامه داد: عده ای از دانشجویان در فضای خوابگاه ها متاسفانه كف خواب هستند و مشكلات مختلفی در بحث خوابگاه داريم، عده‌ای از دانشجویان مشكلات شديد مالي دارند و توان پرداخت هزينه خوابگاه و غذا را ندارند و سعی کردیم در حضور حجت الاسلام رییسی این موارد را مطالبه کنیم و امیدوار به حل مشکلات هستیم.

حسینی در خصوص وضعیت دانشجویان کف در دانشگاه فردوسی گفت: با تلاش شورای صنفی قرار بر این شد که از دانشجويان كف خوابگاه هزینه خوابگاه به صورت ١٠٠ درصدی دريافت نشود.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد افزود: شورای صنفی در بحث تغذيه به صورت جدی پيگيری كرده است و ما در بحث تغذيه نظارت كاملی را داريم.

وی ادامه داد: ما الحمدالله با اداره تغذيه به تعامل كامل رسيديم و از این لحظات مشکلی برای پیگیری بحث تغذیه وجود ندارد.

حسینی با اشاره به انتصاب جدید معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پيش قدم، معاون آموزشی جديد دانشگاه نگاه بسيار مثبتي به شورای صنفی دارند و اين برای ما يك اميدواری خوبي را به وجود آورده است.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: در فضای شورای صنفی در همان ابتدا به مسئولين اعلام كرديم كه هيچگونه امتيازی را از طرف دانشگاه نمي خواهيم.

وی در خصوص خوابگاه های متاهلی در این دانشگاه گفت: متاسافانه عملا ما خوابگاه متاهلی در دانشگاه فردوسی نداريم؛ البته دو خوابگاه خیرساز به متاهلین اختصاص داده شده است كه نهايت این خوابگاه ها ١٠٠ ظرفیت دارد و این مسئله با توجه به حجم تعداد دانشجویان متاهل عدد بسیار ناچیزی است.

حسینی در خصوص پویش دانشجویان مشهدی و پیگیری برای تخفیف حمل و نقل از شهرداری مشهد نیز گفت: از نظر ما هر پويشی كه از دانشجویان حمايت كند، مورد قبول است؛ اما ما فكر مي كنيم كه پويش اخير در خصوص تخفيف در سيستم حمل و نقل عمومی كمی در فضای احساسی عمل کرد.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در پایان گفت: نياز است كه در فضای دانشگاه جلسه ای جداگانه با مسئولين شورای شهر داشته باشيم و مطالبات خود را در زمینه های مختلف مطرح كنيم.

نظر شما