شناسهٔ خبر: 25721998 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

خانه ملت گزارش می‌دهد؛

نمایندگان مجلس با شنیدن "آزادسازی خرمشهر" به یاد کدام فیلم و سریال می‌افتند؟

اکثریت نمایندگانی که در معرض پرسش «شما با شنیدن "آزادسازی خرمشهر" یا "سوم خرداد" به یاد کدام فیلم و سریال می‌افتید؟» قرار می‌گرفتند، موردی در ذهن نداشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مریم احمدی- صدای بوق ممتد اتومبیل‌ها، پخش شیرینی در معابر و چهارراه‌ها ازسوی عابران پیاده و گلریزان مادران و کودکان،  شادی و هلهله و تیترهای روزنامه‌ها که همگی خبر از آزادی خرمشهر می‌دهند در کنار نوای سحرانگیز "ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته/خون یارانت پرثمر گشته... " همان نوای سوزناک کویتی‌پور که نمی‌دانیم از شنیدنش غرق در شادی شویم یا اندوه، تصویری است از واقعه تاریخی و غرورآفرین آزادسازی خرمشهر.

چندین دهه از فتح خرمشهری که خدا آزادش کرد، می‌گذرد؛ اما به غیر از تصاویر مستندی که هر سال در روز سوم خرداد از رسانه ملی پخش می‌شود چه تولیدات فرهنگی و هنری آنچنان قوی و استخوان‌داری ساخته شده که بتوان آن روزها را تداعی کند یا که بتوان با آن‌ها خاطره‌بازی یا شاید همذات‌پنداری کرد؟

با مرور فیلم‌های دفاع‌مقدس متوجه می‌شویم که متاسفانه فریم‌های زیادی از آن روایت پرغرور که رزمنده‌های‌مان در عملیات بیت‌المقدس آفریدند، خلق نشده است.

به همین دلیل نمایندگان مجلس نیز برای تداعی این روز از طریق فیلم‌ها و سریال‌ها مجبور شدند به کنکاش در حافظه خود بپردازند یا به اصطلاح به ذهن‌شان فشار بیاورند تا اثری بیایند؛ اما در نهایت برخی‌ها نه چند فیلم بلکه به سختی به کشف تک‌ساخته‌هایی برای بازخوانی این بخش مهم تاریخ جنگ تحمیلی از طریق آثار هنری رسیدند.

اکثریت نمایندگانی که در معرض پرسش «شما با شنیدن "آزادسازی خرمشهر" یا "سوم خرداد" به یاد کدام فیلم و سریال می‌افتید؟»قرار می‌گرفتند، موردی در ذهن نداشتند؛ این امر شاید مشتی نمونه خرواری باشد از میزان اثرگذاری آثار ساخته شده با این محوریت در مخاطب. اگرچه فیلم‌های ارزشمندی در این باب همچون "کیمیا"، "سرزمین خورشید" و "دوئل" یا سریال "خاک سرخ" ساخته شده و در مجموعه‌هایی همچون "در چشم باد" و "کیمیا" هم به این واقعه مهم تاریخی اشاره شده؛ اما ظاهرا آنچنان نبوده که در ذهن ماندگار شود.

و این گونه است که پس از گذشت سی و هفت سال باید همچنان در دل حسرت بخوریم که امروز تا چه حد جای حماسه آزادسازی خرمشهر در آثار نمایشی ما خالی است؛ چراکه سهم واقعه بازپس‌گیری خرمشهر حتی در لیست فیلم‌هایی با محوریت خرمشهر نیز بسیار اندک است. این در حالی است که اهمیت تاریخی این موضوع از یک سو و از سوی دیگر جذابیت‌های دراماتیک آزادسازی این شهر انتظارات دیگری را از مسئولان و هنرمندان به دنبال دارد.

بلمی به سوی ساحل

احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس "بلمی به سوی ساحل" ساخته زنده یاد رسول ملاقلی‌پور را به‌عنوان اثری که او را به یاد فتح خرمشهر می‌اندازد معرفی می‌کند و می‌گوید: اگرچه این اثر را در سنین کودکی دیدم اما هنوز آن را بهترین فیلم در رابطه با خرمشهر می‌دانم.

وی همچنین بر استفاده از ظرفیت حوادث آن روزها در آثار سینمایی و جذب جوانان و مخاطبان از این طریق تاکید دارد.

محمد جواد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا و عضو کمیسیون امنیت خارجی نیز با بیان اینکه در روز سوم خرداد در جنگ در جبهه شلمچه بوده است و هر سال در ایام گرامیداشت این امر، اتفاقات سوم خرداد سال 61 در ذهنش تداعی می‌شود، گفت:  فیلمی یا سریالی را در ذهن ندارم که از طریق آن به یاد سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر بیفتم.

روز سوم

احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی به محض آنکه از او پرسیده می‌شود کدام عنوان فیلم سینمایی شما را به یاد فتح خرمشهر می‌اندازد، از فیلم سینمایی "روز سوم" ساخته محمدحسین لطیفی نام می‌برد.

همچنین جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی با ذکر این نکته که اهل تماشای فیلم و سریال نیست، گفت: من خود آن روزها را به عینه تجربه کرده‌ام.

عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده و اشنویه و نایب رئیس فراکسیون امید نیز اثری را در این زمینه به یاد نداشت.

از کرخه تا راین

شهرام کوسه غراوی نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه تپه و گالیکش در مجلس و عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه اثری در حوزه فیلم و سریال مشخصا با رویکرد فتح خرمشهر در ذهن ندارد از فیلم "از کرخه تا راین" به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان بهترین فیلم دفاع مقدسی که تاکنون در ذهن او نقش بسته یاد می‌کند.

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس و عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی با وجود استقبال از این سوژه گزارش چراکه موجب گوشزد به مسئولان می‌شود، اثری هنری در این باب به یاد نداشت.

"حمله به اچ سه" و "چ"

جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز سوم خرداد را نقطه عطف دفاع مقدس می‌داند و می‌افزاید: با این وجود تعداد آثارهنری ساخته شده در این باب بسیار محدود است؛ هرچند انتقاد به دلیل کوتاهی در این زمینه علاوه بر دولت و هنرمندان به مجلس و جایگاه نظارتی آن وارد است.

وی فیلم‌های سینمایی "حمله به اچ سه" به کارگردانی شهریار بحرانی و "چ " به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا را در میان آثار هنری در حوزه دفاع مقدس بی‌نظیر و به یاد ماندنی خواند.

نوای ممد نبودی ببنی...

ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس و سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی نیز ترانه "ممد نبودی ببنی..." را نقطه عطف تداعی روز سوم خرداد از طریق آثار هنری عنوان کرد.

سجاده آتش

علی محمد شاعری نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه و رئیس کمیسیون کشاورزی نیز اگرچه مشخصا فیلمی را در رابطه با فتح خرمشهر به یاد نداشت اما فیلم "سجاده آتش" احمد مرادپور چنان بر دل و جان او نشسته است که هنوز پس از گذشت بیش از دو دهه از آن خاطره دارد.

وی معتقد است با هر فیلمی که رنگ و بوی آزادی و مقاومت داشته باشد به یاد از خودگذشتگی‌ها و جان فشانی‌های رزمندگان 8 سال دفاع مقدس می‌افتد.

روز سوم

و اما طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون فرهنگی از فیلم سینمایی "روز سوم" به عنوان اثری که شکست حصر خرمشهر را برای او تداعی می‌کند، نام می‌برد./

پایان پیام

نظر شما