شناسهٔ خبر: 25721964 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

به مناسبت سوم خردادماه/ منصوری‌ارانی:

مسئولان اخلاق را جایگزین قدرت کنند/ خرمشهر با خلوص رزمندگان فتح شد

گروه جهاد و حماسه ــ یکی از رزمندگان عملیات آزادسازی فتح خرمشهر گفت: قدرت آمریکا و انگلیس فراتر از دوران دفاع مقدس نیست و ما هم قوی‌تر از آن دوران هستیم اما مسئولان باید اخلاق را جایگزین قدرت کنند.

صاحب‌خبر -

مسئولان اخلاق را جایگزین قدرت کنند/ خرمشهر با خلوص رزمندگان فتح شد

عباسعلی منصوری‌آرانی، نماینده سابق دوره نهم مجلس شورای اسلامی و یکی از رزمندگان عملیات آزادسازی فتح خرمشهر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: به فاصله کوتاهی بعد از پذیرفته شدن در دانشکده افسری، رژیم صدام حسین به خاک ایران اسلامی تجاوز کرد و جنگ تحمیلی آغاز شد. من اگرچه در جبهه نیز حضور داشتم، اما رسما از اواخر سال ۱۳۶۱ و بعد از فارغ‌التحصیلی با درجه ستوان دومی در رسته توپخانه عازم مناطق عملیاتی شدم. رسته توپخانه قسمت خاصی در ارتش‌های جهان محسوب می‌شوند و من به دلیل تحصیلات ریاضی فیزیک وارد توپخانه شدم. لحظه لحظه‌های مقاومت ایران در مقابل حملات رژیم صدام حسین که از سوی آمریکا و شوروی مورد حمایت بود، خاطراتی است که هرگز از ذهن ایرانیان پاک نخواهد شد. تعداد زیادی از دوستان و همشهری‌های من در جبهه به شهادت رسیدند و من از آن‌ها درس‌های زیادی آموخته‌ام.

وی افزود: در میان خاطراتم از جنگ یادم است که در سال‌های میانی جنگ متوجه شدم یکی از نیرو‌های توپخانه، تنها فرزند و نان‌آور یک خانواده مستضعف در گنبد کاووس است. من علی‌رغم مقاومت این سرباز به وی دستور دادم که وسایلش را برای انتقال جمع‌آوری کند. آن سرباز برای استحمام به حمام صحرایی توپخانه رفت و بلافاصله ما مورد حمله هوایی قرار گرفتیم. توپخانه ما متحمل خسارات سنگینی شد و تعداد زیادی از رزمندگان ایرانی به شهادت رسیدند. بلافاصله بعد از پایان حمله پیگیر وضعیت آن سرباز شدم. وقتی به حمام صحرایی رسیدم، کل منطقه ویران شده بود، جز جایی که سرباز نشسته بود. حتی صابونی که دست وی بوده نیز مورد اصابت ترکش قرار گرفته بود.
منصوری‌ارانی با اشاره به اهمیت عملیات آزادسازی فتح خرمشهر پس از عملیات فتح‌المبین انجام شد، گفت: پس از عملیات آزادسازی فتح خرمشهر، دشمن تا پایان جنگ آرام نگرفت و انگیزه‌اش بسیار پایین آمد. زمانی که دشمن خرمشهر را اشغال کرد، هرگز فکر نمی‌کرد که دوباره بتوانیم این شهر را آزاد کنیم به همین دلیل پس از آزادسازی خرمشهر، ستون فقرات ارتش عراق و صدام شکست و تا پایان جنگ نتوانست کمر راست کند.

وی ادامه داد: در آن دوره بسیاری از کشور‌ها همچون روسیه، آلمان، انگلستان در کنار صدام بودند و به ارتش عراق کمک می‌کند ما فتح خرمشهر تمام این نقشه‌ها، تفکرات و رؤیا‌های آن‌ها را از میان برد و با استراتژی مناسب توانستیم پیروز شویم.

رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: پس از آزادسازی خرمشهر دیگر دشمن به لحاظ روانی، قدرت رهبری نداشت و تا پایان جنگ بی‌انگیزه بود؛ چراکه طی این عملیات اسرای بسیاری را گرفتیم و نتایجی را که کسب کردیم، آن‌قدر فوق‌العاده بود که بسیاری از کشور‌ها به ایران می‌آمدند تا ببینید چگونه چنین عملیاتی شکل گرفت؛ عملیاتی که این‌چنین نتایج فوق‌العاده‌ای به همراه داشت.

وی بیان کرد: در عملیات آزادسازی خرمشهر، دانشجوی دانشگاه افسری بودم و شهید صیاد شیرازی اعلام کردند که ما دانشجویان هم در عملیات‌ها حضور داشته باشیم تا از نزدیک در صحنه‌های نبرد تجربه کسب کنیم. ما هم به عنوان یک ارتشی در کنار سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، جهاد و بسیاری از نهاد‌ها و ارگان‌ها در این عملیات شرکت کردیم. این عملیات یکی از بهترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود؛ چراکه همه با هر ایده و تفکر، اما با یک هدف کنار هم قرار گرفتند و با وحدت، صفا، صمیمیت و یکرنگی چنین پیروزی را رقم زدند.

منصوری‌ارانی ادامه داد: فضای یکی بودن‌ها، اخلاص، فضای معنوی، روحانی و عشقی که در دوران دفاع مقدس به‌ویژه عملیات آزادسازی خرمشهر شاهد بودیم، فوق تصور افراد است؛ چراکه با چنین روحیه‌ای در آن فضای خمپاره، توپ و آتش بهشتی را ایجاد کرده بودند که غیرقابل تکرار بود. لذت پیروزی خرمشهر تا پایان جنگ در میان رزمندگان احساس می‌شد.

وی بیان کرد: اخلاص و یکدل بودن رزمندگان یکی از دلایل آزادسازی خرمشهر بود. در این عملیات سربازان، بسیجیان، سپاهیان، ارتشیان، افسران با هر ایده و تفکر با اخلاص کنار هم قرار گرفتند تا این پیروزی را رقم بزنند، پیروزی که دنیا و دانشگاه‌های جنگ دنیا را متحیر کرد و زمانی که این عملیات را بازی می‌کردند، همگان می‌گفتند که در این عملیات فراتر از دانش نظامی رخ داده و شاهد امداد غیبی، صبر الهی و لطف بودیم.

رزمنده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس، آمریکا، شوروی، فرانسه، انگلیس و کشور‌های عربی که روبروی ما بودند و ما بجز خداوند هیچ یار و یاوری نداشتیم. حتی شرایط خرید سیم خاردار برای‌مان وجود نداشت؛ چراکه شوری حاضر به فروش سیم خاردار نشد. با آن همه مشکلات در مقابل ابرقدرت‌های نظامی ایستادیم. در آن دوره اخلاص و یکرنگی بین همگان وجود داشت، بین همگان. همه صادقانه در فضایی که به فطرت‌مان برگشته بودیم، فارغ از اینکه کسی که در کنارمان قرار دارد، با چه رنگ و لباس و قومی است، به یک هدف می‌اندیشیدیم، اما امروزه متأسفانه شاهد یک جنگ قدرت هستیم و همین امر مانع از اخلاق حسنه می‌شود. اخلاق اسلامی، چیزی است که برایش انقلاب کردیم و متأسفانه در این دوره کمرنگ شده است.

وی بیان کرد: متأسفانه برخی‌ها امروزه بیشتر به دنبال قدرت هستند. بازگشت به اخلاق آرمان ماست و اگر همه مسئولان، جناح‌های فکری و دست‌اندرکاران نظام، اخلاق را جایگزین قدرت کنند و قدرت شان را توأم با اخلاق کنند، قطعا می‌توانیم بر دشمن پیروز شویم. قدرت آمریکا و انگلیس و دیگر دشمنان، فراتر از آن زمان نیست و ما هم به‌طور قطع یقین قوی‌تر و قدرتمند از آن زمان هستیم، اما تنها شرطش این است که اخلاق را جایگزین قدرت است که راه اصلی ماست.
 
انتهای پیام

نظر شما