شناسهٔ خبر: 25721918 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

فشار گروه‌های مافیایی برای جلوگیری از حذف کنکور

ايسنا : رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تحت‌الشعاع قرار گرفتن اهداف تربیتی در دوره دوم متوسطه در پی پررنگ شدن کنکور سراسری گفت: کنکور اعتباری پوشالی به مؤسسات آموزشی داده و شاهد هستیم که دانش آموزان نه صرفا با اتکا به دانش خود بلکه با مهارت تست‌زنی وارد دانشگاه می‌شوند و ما سرنوشت افراد را به کنکور گره زده‌ایم.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چالش‌های کنکور سراسری و آسیب‌های آن برای دانش آموزان اظهار کرد: پشت کنکور، مافیایی ایجاد شده است که مانع پیشبرد درست کارها می‌شود و اهداف تربیتی را بویژه در دوره دوم متوسطه تحت‌الشعاع قرار داده است.

 

وی افزود: در سال‌های گذشته بعضا راهکارهایی برای حذف کنکور پیشنهاد کرده‌ایم اما متاسفانه عزم جدی برای حذف کنکور وجود ندارد.

 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه قانون حذف کنکور در مجلس و دولت مصوب شده اما آنها که بایــد این مصوبه را اجرا کنند آگاه هستند که گروه‌های فشار مافیایی نمی‌گذارند کار درست شود، مگر آنکه مجلس و دولت مقاومت کنند و پای این تصمیم اجرایی بایستند.

محمدیان ادامه داد: کنکور اعتباری پوشالی به موسسات آموزشی داده و شاهد هستیم که دانش آموزان نه صرفا با اتکا به دانش خود بلکه با مهارت تست‌زنی وارد دانشگاه می‌شوند و ما سرنوشت افراد را به کنکور گره زده‌ایم.

وی با اشاره به تحت‌الشعاع قرار گرفتن اهداف تربیتی در دوره دوم متوسطه در پی پررنگ شدن کنکور سراسری عنوان کرد: استعدادهای متنوع و گوناگونی در دانش آموزان وجود دارد، در حالی که نخبگی و برتری با ملاک رتبه کنکور سنجیده می‌شود و حتی ملاک خوب یا بد عمل کردن مسئولان و مدارس نیز شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: باید کنکور حذف و به جای آموزش تست زنی، مهارت‌های دیگر در دانش آموزان تقویت شود. در دل کنکور یک معضل دیگر وجود دارد و آن توزیع نامناسب دانش آموزان و اقبال بالا به سمت رشته‌هایی چون پزشکی در کنکور سراسری است. حدود ۵۰۰ هزار نفر برای شرکت در کنکور تجربی ثبت نام می‌کنند در حالی که همه آنها نمی‌توانند در این رقابت پیروز شوند.

محمدیان ادامه داد: یک سوال مطرح در این زمینه این است که آیا به این تعداد پزشک در کشور نیاز هست؟ و چرا روی چشم انداز بازار کار در ایران کار نمی‌شود؟ این در حالی است که استعدادها و تنوع مشاغل و حرف وجود دارد و باید به نیروهای فنی نیز توجه کرد. ما حتی می‌توانیم نیروی کار حرفه‌ای تربیت و صادر کنیم.

 

نظر شما