شناسهٔ خبر: 25719607 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

روزه‌داری در آذربایجان‌شرقی

اینجا کسی برای سحری خواب نمی‌ماند

صاحب‌خبر -

مردم خطه آذربایجان‌شرقی آداب و رسوم ویژه خود را در ماه مبارک رمضان دارند. دراکثر نقاط آذربایجان مردم به پیشواز ماه رمضان رفته و به رفت‌وروب خانه و تا حدودی خانه تکانی می‌پردازند‌. در بعضی از شهرهای این دیار این رفت‌وروب به صورت گسترده‌تری انجام می‌شود و مساجد شهر را نیز در بر می‌گیرد.
یکی از سنت‌های مردم آذربایجان در این ماه سرزدن به دوستان و آشنایانی است که به تازگی داغ دیده‌اند. سنت بازدید ازخانواده داغدیده را می‌توان سنتی آشنا در بین مردم ایران هنگام عید دانست. بنابراین شاید بتوان این گونه برداشت كرد که آذری‌ها ماه رمضان را نوعی عید می‌دانند. از سنت‌های دیگری که در بین آذری‌ها رواج دارد افطاری دادن است به‌طوری که دعوت کردن برای مراسم افطار از اواخر ماه شعبان آغاز و در بیشتر خانه‌ها میهمانی‌های افطار برگزار می‌شود. سنت دیگر افطاری در آذربایجان مربوط به شب دوم ماه رمضان است که طبق رسمی‌ دیرینه اعضای کوچکتر خانواده باید برای افطار به منزل بزرگتر خانواده بروند.
از مراسم دیگر این منطقه که در نوع خود جالب است و کما بیش تا امروز باقی مانده این است که در روز پانزدهم ماه رمضان تعدادی از جوان‌ها درِ خانه‌ها را می‌زنند و شعرهایی به زبان محلی می‌خوانند كه برگردان آنها این است: «پانزدهم رمضان است و میهمان شما هستیم.» در این هنگام صاحبخانه آنها را به داخل دعوت می‌کند و با سنجد و گردو یا آب از آنها پذیرایی می‌کند.
سنتی که در سفره‌های آذری‌ها رعایت می‌شود وجود آش دوغ و از همه مهمتر خرما بر سر سفره افطار است، زیرا معتقدند امیرالمومنین با خرما افطار می‌کردند و مسلمانان نیز باید این گونه افطار کنند. سنت دیگری نیز هنوز در بعضی مناطق آذربایجان به‌خصوص در روستاها رواج دارد که بیدار کردن برای سحری است. به این صورت که هر فردی در هر خانه‌ای که برای سحر بیدار می‌شود علاوه بر بیدار کردن اعضای دیگر خانواده با زدن ضربه به دیوار خانه همسایه آنها را نیز بیدار می‌کند. به این ترتیب همه بیدار می‌شوند و کسی برای سحری خواب نمی‌ماند. البته این رسم در برخی دیگر از نقاط ایران هم انجام می‌‌شود.

 

نظر شما