شناسهٔ خبر: 25719020 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

وزیر نیرو در حاشیه حضور در مجلس:

دولت مدافع حقوق قانونی کشاورزان است

وزیر نیرو در حاشیه حضور در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت تمام قد مدافع حقوق قانونی کشاورزان است، بیان کرد:

صاحب‌خبر -

ایلنا  

وزیر نیرو در حاشیه حضور در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت تمام قد مدافع حقوق قانونی کشاورزان است، بیان کرد: چه برای کسانی که حقابه دارند و چه برای کسانی که حقابه ندارند و بخشی از چرخه مهم تولید ملی کشور هستند باید آب فراهم کرد تا بتوانند امنیت غذایی کشور را فراهم کنند.

رضا اردکانیان با اشاره به دغدغه نمایندگان خانه ملت برای سرعت دادن به طرح مهار آب‌های خروجی از کشور گفت: طرح‌های این حوزه سالیان متمادی است که در کشور درحال اجراست و بخش قابل توجهی از منابع آن نیز توسط صندوق توسعه ملی تامین می‌شود. وی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از طرح‌های این بخش اجرا شده و مراحل پایانی را طی می‌کنند، ادامه داد: تکمیل طرح‌های مهار آب‌های مرزی نیازمند کمک دیگری از منابع مالی کشور است که امیدواریم با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی بتوانیم این منابع را تامین و طرح‌های یاد شده را به اتمام برسانیم.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه توزیع عادلانه حقابه در کشور گفت: حقابه‌ها از سالیان دور و حتی قبل از شکل‌گیری قوانین عادی فعلی و نیز در قانون مدنی کشور و پس از آن در قانون ملی شدن آب و قانون توزیع عادلانه آب مورد اشاره قرار گرفته، محترم بوده و رعایت شده است. اردکانیان تاکید کرد: طبیعتا زمانی که با کم بارشی و خشکسالی مواجه هستیم در این صورت اولویت آب شرب و تامین آن برای مردم مطرح است. زمانی که از اولویت آب شرب سخن گفته می‌شود یعنی اینکه از کاهش موجود، کاهش بیشتری به سایر بخش‌ها و ازجمله حوزه کشاورزی داده می‌شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه کشاورزان این موضوع را درک کرده‌اند و در این زمینه نیز با دولت همکاری داشته‌اند؛ دولت هم در این بین به وظیفه خود عمل کرده و به جبران مضیقه‌یی که برای معیشت کشاورزان فراهم شده، سعی شده است تا به تناسب شرایط این مضایق را هم کاهش بدهد. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در این بین نکات حقوقی وجود دارد که طبیعتا ما دست‌اندرکار آن هستیم و با بخش‌های حقوقی دولت و نمایندگان مجلس باید سازوکارهایی را فراهم کنیم تا اطمینان خاطر برای حقابه‌داران در حوضه‌های آبریز مختلف کشور فراهم باشد که چنانچه در سال‌هایی همچون امسال یا سال‌های آتی کم بارشی‌ها موجب شود که تامین حقابه‌ها با کمبود‌هایی مواجه باشد، حقابه‌ها با چه ترتیبات قانونی خریداری شوند. همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون) نیز نوشت که وزیر نیرو صبح امروز برای آغاز عملیات اجرایی 3طرح آبی بوشهر به این استان سفر می‌کند. رضا اردکانیان، سوم خرداد ماه در بدو ورود به استان بوشهر با حضور در محل سد خاییز عملیات اجرایی این سازه آبی را آغاز کرده و از سد دالکی این منطقه نیز بازدید می‌کند. اردکانیان پیش‌ازظهر راهی پروژه سد دشت پلنگ خواهد شد تا عملیات اجرایی این پروژه را هم آغاز کند. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، شروع عملیات اجرایی خط آبرسانی باغان به شهرستان جم بخشی دیگر از برنامه‌های سفر اردکانیان به بوشهر خواهد بود. به گزارش پاون، جلسه با مدیران صنعت آب و برق استان، نشست با استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران استان همچنین دیدار با آیت‌الله صفایی‌بوشهری، نماینده ولی‌فقیه در استان بخشی دیگری از برنامه‌های سفر یک روزه وزیر نیرو به بوشهر است.

 

نظر شما