شناسهٔ خبر: 25718898 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

پیام رسان های داخلی و فرصت اثبات

فرصتی برای رسیدن به موشک سفید

سیدمیثم سیدصالحی مدیر پیام‌رسان «سروش» در خبرها اعلام کرده بود «تعداد کاربران این شبکه پیام‌رسان به 10 میلیون نفر رسیده است» و این در حالی است که تعداد مخاطبان این پیام‌رسان نوپا تا پیش از این شش میلیون نفر بوده و طی ماه‌های ابتدایی سال97 به این رقم رسیده است این نشان‌دهنده اقبال عمومی و افزایش اعتماد مخاطبان ایرانی به پیام‌رسان داخلی است.

صاحب‌خبر -

پیامرسان بهمثابه امر فرهنگی

در حالی که تا پیش از این فضای پیامرسانهای اجتماعی در انحصار تلگرام بود و طبیعی بود که در این فضا مخاطب رغبتی به نقل مکان به یک شبکه ایرانی که زیرساختهای بومی دارد نداشته باشد، زیرا اساسا نقل و انتقال کار دشواری است و تفاوتی ندارد این نقل و انتقال از یک خانه به خانه دیگری باشد یا از یک پیامرسان به پیامرسان ثانی، اما وقتی فرصت و زمانی برای جابهجایی در نظر گرفته شد شاهد رشد کاربران در پیامرسانهای داخلی هستیم. این اتفاق را باید در دسته فعالیتهای فرهنگی قرار داد که نباید در این امور انتظار اتفاقات دفعی داشت بلکه باید بتدریج و آهستهآهسته به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد. پس طبیعی است که در زمینه پیامرسانها نیز فرصتی به مخاطب و تولیدکننده داد تا با ایجاد اعتماد متقابل و برطرف کردن اشکالات و ایرادات رضایت مصرفکننده را کسب کرد. «در اکتبر ۲۰۱۳ تلگرام روزانه صد هزار کاربر فعال داشت» این رقم نشان میدهد که در ابتدای فعالیت این پیامرسان نیز با رقمهایی نظیر بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی روبهرو نبودیم و حتی برخی آن را نسخهای ناکارآمد میدانستند و ترجیح میدادند از نمونههای دیگر برای ارتباطات خود استفاده کنند. مدیر پیام رسان سروش درباره آیتمهای جدیدی که به این پیام رسان اضافه شده نیز گفته «ما به صورت هفتگی سرویسهای جدید میدهیم که بخشی از آن مربوط به رفع اشکالهای پیامرسان سروش است. در نسخه ویندوز قابلیتهای جدیدی برای مدیریت کانالها اضافه شده، خدمات سرویس ذخیره سازی ابریمان نیز توسعه پیدا کرده و بهینهسازیهایی هم برای نسخههای اندروید و ios داشتهایم». این سخنان نشان میدهد همانطور که از زمان راهاندازی و فراگیرشدن پیامرسانی به نام «تلگرام» تا برطرف شدن اشکالات آن و تبدیل شدن به نسخهای مطلوب زمان بسیاری سپری شد و کاربر ایرانی بیشک شاهد بود که در روزهای نخست بسیاری بر این باور بودند که تلگرام هیچ برتری و مزیتی نسبت به نسخههای مشابه مانند واتساپ و... ندارد.

برای مثال در همان زمان گفته میشد که تلگرام امکان ارسال فایل ندارد یا تلگرام امکان مکالمه صوتی پیشبینی نکرده و این نشان میدهد که از روز اول پیامرسانی مانند تلگرام هم بینقص نبوده و به مرور و با بازخوردگرفتن از کاربران اشکالات و نواقص را برطرف کرده است تا به مرور تبدیل به نسخهای مطابق با خواست کاربر شود. حتی با وجود اینکه چند سال از فعالیت این پیامرسان میگذرد اما میبینیم هنوز نسخه تماس ویدئویی در این پیامرسان در نظر گرفته نشده در حالی که نسخههای بسیاری وجود دارد که این امکان را برای مخاطبان و کاربران خود پیشبینی و در دسترس آنها قرار دادهاند.

کشوری 10 میلیوننفری

رقم افزایش کاربران مخاطبان سروش را اگر بخواهیم با تلگرام مقایسه کنیم همین ابتدا باید گفت قیاس غلطی است زیرا پیامرسان «تلگرام» در مقیاس جهانی مشغول فعالیت بود، در حالی که پیامرسان «سروش» در مقیاس جغرافیایی ایران در حال خدماترسانی است، اما در آمارها آمده که از اکتبر 2013 تا مارس 2014 (چیزی حدود 5 ماه) کاربران تلگرام به شمار ۱۵ میلیون رسید، که این نشان میدهد در قیاس با رشد کاربران «سروش» رشد قابل ملاحظهای نبوده و بنا به آماری که از سوی سیدصالحی مبنی بر 10 میلیونی شدن جمعیت کشوری تازهتاسیس به نام «سروش» ارائه شده این رشد قابل توجه است و نویدبخش آینده موفق برای نمونه داخلی یکپیامرسان است. برطرف کردن عیب و ایرادهای تلگرام را باید در یک بازه زمانی زمانبر در نظر گرفت و کاربران ایرانی بیشک خاطرشان هست که نسخههای جدید این پیامرسان پشت به پشت هم منتشر و آماده میشد. این مساله این نکته را در خود نهفته دارد که مخاطب ایران باید صبر و حوصله کند تا پیامرسانی ایرانی برای ارتباطاتش داشته باشد و طبیعی است که از همان روز اول هیچ چیزی کامل نباشد و به مرور و با گزارشهایی که از کاربران و مصرفکنندگان یک محصول گرفته میشود اشکالات آن برطرف شود.

پس بهانهگیریهایی که اغلب از سوی برخی به گوش میرسد نباید موجب شود که از حمایت یک محصول ایرانی موفق دست برداریم و باید فرصت برطرف کردن مشکلات و ایرادات را به رفقای ایرانی بدهیم.

کسب و کار در پیامرسانهای داخلی

کسب و کار در پیامرسانها در روزهای ابتدایی ورود تلگرام چندان رونقی نداشت و با بهبود فضای این پیامرسان به مرور عدهای از این بستر برای کسب و کار خود استفاده کردند، حال در مورد پیامرسانهای داخلی نیز میتوان شاهد این موضوع بود که در بستری امن و با استفاده از امکانات تبادل اطلاعات مالی بتوانند از پیامرسانهای داخلی استفاده کنند.

امروز باید از «سروش» و دیگر پیامرسانهای داخلی و فعالیتهای آن با عنوان صبحی تازه در فضای پیامرسانها و شبکههای تعاملی اجتماعی یاد کرد که در واقع در ابتدای راه است و باید به آن فرصت داد تا آفتاب آنها به میانه آسمان برسد.

مکث

ثبت نام 25 میلیونی

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفته است:در حال حاضر 25 میلیون و 114 هزار نفر در پیام رسان های داخلی عضو و به این ترتیب بخش عمده کاربران تلگرام منتقل شده اند. از این تعداد 9 میلیون و 200 هزار کاربر به صورت روزانه در پیام رسان های داخلی فعالند.

حسام آبنوس

نظر شما