شناسهٔ خبر: 25718744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

وزیر ارتباطات تاکید کرد

طرح رفع فیلتر توییتر در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه

صاحب‌خبر -

بعد از فیلتر تلگرام خبرهایی مبنی بر درخواست برخی از اعضای کابینه  برای رفع فیلتر توییتر می‌رسید، تا این که دادستان کل کشور اعلام کرد: « توییتر رفع فیلتر نمی‌شود» اما روز گذشته وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه دولت اعلام کرد که «رفع فیلتر توییتر در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح شود»
فیلترینگ این روزها پای ثابت خبر رسانه هاست. بعد از مسدود شدن تلگرام این روند آغاز شد و تا کنون نیز ادامه دارد اما اخیرا توجه ها به شبکه اجتماعی توییتر جلب شده است. شبکه‌ای که از سال 88 فیلتر است و اخیرا تعدادی از اعضای کابینه خواستار رفع فیلتر آن شده اند.
روز دوشنبه بود که خبر رسید شش وزیر و دو نفر از نمایندگان مجلس عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با ارسال نامه ای برای دادستان کل کشور خواستار طرح موضوع رفع فیلتر توئیتر در این کار گروه شدند.
به گزارش ایسنا، با توجه به افزایش تقاضای عمومی و جامعه رسانه‌ای کشور برای رفع فیلتر توئیتر و فعالیت جوانان و رسانه‌ها در این فضا، نامه‌ای با تایید وامضاء هشت نفر از اعضا کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (۶ نفر از اعضاء دولت و دو نفر از نمایندگان مجلس ) برای دادستان کل کشور مبنی بر طرح این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و رفع فیلتر توئیتر ارسال شده است.
در این نامه با اشاره به دلایل منطقی و مستند برای رفع فیلتر توئیتر، این فضا را فضایی برای نقش آفرینی موثرتر برای فعالین رسانه‌ای کشور و جوانان مطرح نموده است چرا که استفاده از فضای رسانه‌ای بین‌المللی تاثیر بسیار قویتری در جامعه جهانی خواهد داشت. 
این نامه به تایید و امضاء جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، بطحایی وزیر آموزش و پرورش، علوی وزیر اطلاعات، آوایی وزیر دادگستری، غلامی وزیر علوم، صالحی وزیر ارشاد، سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار (رئیس کمیته مخابرات مجلس) و کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس رسیده است.
اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ۱۲ نفر هستند و در صورت طرح این موضوع در این کمیته، با نظر مساعد امضاء کنندگان این نامه ، توئیتر رفع فیلتر خواهد شد.
اما روز بعد از انتشار این نامه بود که دادستان کل کشور گفت: «توئیتر رفع فیلتر نمی‌شود.» به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در حاشیه بیستمین جشن انجمن حمایت زندانیان مرکز، در جمع خبرنگاران گفت: دیروز با دو نامه مواجه بودیم که تعدادی از وزاری عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ارائه کردند. یک نامه جهت رفع فیلتر از توئیتر و طرح در کارگروه بود و نامه دوم هم با شش امضا در رابطه با رفع فیلتر از دو سامانه دیگر بود.
وی افزود: این دوسامانه قبلا در کمیته مطرح و فیلتر شده بود اما توئیتر به موجب دستور قضایی فیلتر شده و به همین جهت قابلیت طرح در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را ندارد و در نتیجه مطرح نخواهیم کرد.
منتظری ادامه داد: مادام که شرایط توئیتر مثل گذشته باشد، دستور قضایی به استحکام خود 
باقی است.
وی در خصوص رفع فیلتر دو سامانه دیگر مورد درخواست از سوی وزرا گفت: به لحاظ اینکه قابل طرح است در نوبت گذاشته و بررسی می‌کنیم. حدود یک سال است که وزرای عضو کارگروه را برای آمدن به جلسه دعوت می‌کردیم اما نمی‌آمدند در حالی که جز وظایف قانونی‌شان بود. اکنون که درخواست خودشان مطرح است، قطعا آماده حضور در جلسه هستند اما ما هم موضوع را در نوبت می‌گذاریم تا به کارهای یک سال گذشته می‌پردازیم تا ان‌شاءالله نوبت طرح این دو موضوع شود.
در همین رابطه دیروز در آخرین اظهار نظر وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: بر اساس بررسی های ما فیلتر توییتر در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در سال 88 مصوب شده و به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است. در سال 96 بازپرس شهرستان مشهد گزارش و دستور قضایی به دادستان تهران ارسال کرده و اعلام می‌کند که در برخی از موارد توییتر در دسترس است و درخواست دارد که توییتر مسدود شود. البته یکی از حوزه‌های صلاحیت بازپرس مشهد، صلاحیت محلی است و اظهار نظر و حکم قضایی او می‌تواند در حوزه‌ی شهری مشهد باشد. ما اعتقاد داریم فیلتر توییتر مصوبه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است و تقاضا داریم این مسائل در جلسه همین کارگروه مطرح شود. جای طرح دغدغه‌ها در جلسه این کارگروه است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما