شناسهٔ خبر: 25718605 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

پارلمان لبنان آغاز به کار کرد

ابقای «نبیه بری» در جایگاهش

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان شد. وی که از سال ۱۹۹۲ سکان ریاست پارلمان لبنان را در دست دارد روز گذشته (چهارشنبه) بار دیگر در حالی که هیچ رقیبی نداشت در این پست ابقا شد. 
به گزارش سایت النشره، روز گذشته در نخستین روز دوره پارلمان جدید لبنان، «میشل المر» دستور برگزاری نخستین جلسه پارلمان را صادر کرد. مهمترین دستور کار نخستین جلسه پارلمان، انتخاب رئیس و معاون او بود. طبق قانون رئیس پارلمان لبنان از میان شیعیان انتخاب می‌شود.
در این جلسه «نبیه بری» با ۹۸ رای موافق و ۲۹ رای سفید و یک رای باطله برای ششمین دوره به عنوان رئیس پارلمان انتخاب شد. او برای چهار سال دیگر رئیس پارلمان خواهد بود.
همچنین پارلمان لبنان «ایلی فرزلی» را با ۸۰ رای موافق در مقابل ۳۲ رای «انیس نصار» به عنوان معاون رئیس پارلمان انتخاب کرد. این جلسه با حضور «سعد حریری»، نخست وزیر دولت موقت لبنان و رهبر جریان المستقبل برگزار شد.
رئیس پارلمان لبنان پس از انتخاب خود به عنوان رئیس پارلمان برای ششمین بار اعلام کرد، حمایت از قانون اساسی در اولویت پارلمان خواهد بود. به گزارش النشره، نبیه بری ضمن قدردانی از نمایندگان به خاطر انتخاب او و از ملت لبنان به خاطر شرکت در انتخابات، گفت، رقابت انتخاباتی در این کشور به پایان رسیده است.
وی تاکیده داشته که تروریسم در مرزهای شرقی و شمالی لبنان جامعه را مورد هدف قرار داده و ما در دفاع از ملت در کنار ارتش بودیم و علاوه بر آن در سال‌های گذشته ریاست دو پارلمان عربی و اسلامی را نیز بر عهده داشتیم.
رئیس پارلمان لبنان تاکید کرده است که پارلمان باید قانون تمرکززدایی اداری، قانون هیئت عمومی مبارزه با تروریسم را تصویب و قوانین لازم را صادر کند.
به گفته وی دغدغه اصلی پارلمان این است که از قانون اساسی و تبصره‌های مطرح شده در مقدمه آن درباره ساختار همزیستی مسالمت‌آمیز دفاع کند و با بررسی لایحه مربوط به اسکان و طرح‌های سیاسی در مقابل کمک‌های مالی یا معاملات سیاسی مخالفت کند. بری همچنین در پایان جلسه گفته است که به کاخ بعبدا خواهد رفت تا با میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان ملاقات کند. «میشل المر» نیز بعد از انتخاب بری با تبریک به نمایندگان جدید برای پیروزی در انتخابات و برگزاری اولین جلسه پارلمان جدید، ابراز امیدواری کرده است که این جلسه سرآغاز خیر و برکت برای کشور لبنان باشد.
وی به درایت، ملیت،‌ شجاعت و میانه‌روی نبیه بری به عنوان رئیس پارلمان لبنان از سال ۱۹۹۲ اشاره و گفته است بری از سال ۱۹۹۲ همواره بر وحدت لبنان و زندگی مشترک و ممانعت از هرگونه تفرقه بین لبنانی‌ها تاکید کرده است.
تسریع در تشکیل دولت
بعد از آنکه عربستان با همکاری آمریکا تحریم‌هایی را علیه چند شخصیت بزرگ حزب الله از جمله «سید حسن نصر الله»، دبیر کل حزب الله وضع کرد، نخست وزیر لبنان نیز در واکنش به این تحریم‌های آمریکایی و عربی اعمال شده علیه حزب‌الله لبنان گفته بود که شاید این تحریم‌ها روند تشکیل حکومت را تسریع کنند.
 به گزارش روسیا الیوم، «سعد حریری»، نخست وزیر لبنان که دوره نخست وزیری‌اش به پایان رسید، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید این کشور در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل شود.  حریری تأکید کرد: تصمیم گرفته شد تا دولت جدید به سرعت تشکیل شود و من باور دارم که تحریم‌ها علیه حزب الله شاید تأثیر مثبت داشته باشند و تشکیل حکومت جدید لبنان را تسریع کنند.
ممانعت از بازگشت آوارگان سوری
از سوی دیگر، نخست وزیر لبنان در واکنش به قانون شماره ۱۰ سوریه مدعی شد: هدف از قانون شماره ۱۰ ممانعت از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان است و به آنها می‌گوید که در لبنان بمانید.
این مقام لبنانی تصریح کرد: ما به خوبی شاهد اوضاع نامناسب منطقه و اتفاقاتی که در سوریه رقم می‌خورد، هستیم. همه ما چیزهای جدیدی که در قانون شماره ۱۰ سوریه ذکر شده است را شنیده‌ایم، این قانون تنها به دنبال ممانعت از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان است. این قانون در صورتی که آوارگان سوری طی مدت مشخص شده اموال خود را ثبت نکنند، آنها را تهدید به مصادره اموالشان می‌کند. وی در ادامه تأکید کرد: این قانون مربوط به ما می‌شود، چراکه به هزاران آواره سوری می‌گوید که در لبنان باقی بمانید. لبنان در قبال آوارگان مسؤول است اما ما باید از لبنان در مقابل آشوب‌های خارجی محافظت کنیم.  قانون شماره ۱۰ سوریه امکان تصرف اموال و ساختمان‌های عمومی و خصوصی را به دولت این کشور می‌دهد که به عقیده برخی این قانون این اجازه را به دولت می‌دهد که اموال و دارایی‌های آوارگان را مصادره کند. لبنان نسبت به این قانون معترض است، چراکه این قانون زمینه را برای سکونت صدها هزار آواره سوری در لبنان فراهم می‌کند. طبق گزارش‌ها اعلام شده در حال حاضر، حدود ۱.۵ آواره سوری در لبنان به سر می‌برند.

نظر شما