شناسهٔ خبر: 25718571 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آسیب‌شناسی صادرات فرش کشور

آزاده حسینی گروه بنگاه‌ها : نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران در نشستی میزان صادرات فرش را در شرایط فعلی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این میزان کاهش ارزش صادرات در حالیست که در گذشته و در شرایط بهبود اوضاع تجارت، این رقم در حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

صاحب‌خبر -

هوشنگ فاخر گفت: متاسفانه برخی قوانینی که وجود دارد به‌صورت کلی تدوین شده و موارد و جزئیات که در این حوزه وجود دارد لحاظ نشده و از این‌رو صادرکنندگان فرش با مشکل روبه‌رو هستند. وی همچنین از تدوین استاندارد در حوزه فرش خبر داد و گفت: با پیگیری‌هایی که انجام شده تدوین استاندارد فرش در دست اجراست که بر اساس نوع مواد اولیه شامل نخ و پشم و رنگی است که در فرش به‌کار می‌رود. احد عظیم‌زاده تولیدکننده و صادرکننده عمده فرش نیز با بیان اینکه از صادرات فرش در کشور حمایت نمی‌شود، گفت: اغلب رقبای ما در بازار‌های جهانی که کیفیت بسیار کمتری نسبت به محصول ایرانی دارند، به دلیل حمایت دولتشان در سال‌های اخیر بسیار رشد کرده و توانسته‌اند بسیاری از بازارهای ما را کسب کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل مشکلات بسیاری که صادرات دارد با وجود آنکه به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده فرش بودم دو سال است از این بخش خارج شده‌ام.

وی تاکید کرد: شرایط بسیار سخت شده و دولت با رکود سعی در مهار تورم دارد، در حالی‌که این هنر نیست و در چنین شرایطی درخواست دولت مبنی بر تحویل ارز صادراتی با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی غیرمنطقی است. عظیم‌زاده تصریح کرد: تاجران فرش جزو صادرکنندگانی هستند که کالای خود را به‌صورت اعتبار اسنادی (LC) صادر نکرده و وجه کالای صادراتی را اغلب به‌صورت ریالی دریافت می‌کنند. علی میرزاده، صادرکننده به آلمان نیز فرش را به‌عنوان سفیر ایران و نشانی از هویت ایرانی در بازارهای بین‌المللی عنوان کرد و گفت: در بدو تاسیس اتحادیه صادرکنندگان هامبورگ آلمان ۳۶۰ عضو داشتیم، اما در حال‌حاضر ۲۰ عضو داریم و میزان حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز بسیار کمتر از قبل شده است.

 وی تصریح کرد: من معتقدم نفس‌های صادرات فرش به شماره افتاده و به این کالا به‌عنوان هویت ایران باید توجه ویژه‌ای شود، چراکه ارتزاق ۱۰ میلیون نفر از این صنعت است. این عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران گفت: بارها و بارها به دولت پیشنهاد دادیم که در مراسم رسمی از فرش ایرانی استفاده کند و حتی ما حاضر هستیم فرش آن را تامین کنیم. علی بادام برجا، مشاور رئیس این اتحادیه نیز با اشاره به بازگشت نرخ ارز صادراتی در سامانه نیما، گفت: این اقدام تیر خلاصی به صادرات فرش خواهد بود و صادرکنندگان امکان ندارد بتوانند با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از پس تامین هزینه‌های مواد اولیه برآیند. وی تاکید کرد: از دولت درخواست داریم در فرآیند تصمیم‌گیری، نظارت و اجرا، نقش اتحادیه‌ها را جدی بگیرد و ما را در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهد.

نظر شما