شناسهٔ خبر: 25718529 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

نابینایان را نمی‌بینیم

نابینایان هر از گاهی در جای‌جای میهن آثار ماندگاری از خود به جای می‌گذارند که حتی افراد بینا هم از انجام آن عاجزند، اما گاهی اوقات برخی مسئولان و مردم با بی‌توجهی‌های خود به توانایی‌های این افراد موجب رنجش آنان می‌شوند.

صاحب‌خبر -

این روزها نابینایان با مشکلات بسیاری مواجه هستند، از جمله بیکاری و نداشتن شغل مناسب. قوانین بسیاری برای اشتغال افراد دچار معلولیت وجود دارد، با این حال بیکاری در نابینایان نسبت به سایر افراد جامعه بیشتر به چشم میخورد به طوری که حدود 80 درصد نابینایان بیکار هستند.

بنابراین باید راهکاری برای حل اشتغال نابینایان یافت، مهمترین مشکل آنها فراهمنبودن زمینه مهارتآموزی است و به همین خاطر دولت باید مراکز حرفهآموزی را برای نابینایان ایجاد کند، چراکه کسب مهارت و آموزشهای ویژه از اولویتهای اشتغال نابینایان است. تا زمانی که آموزشهای زیر بنایی برای نابینایان در سازمان بهزیستی جدی گرفته نشود نهتنها مشکلات این قشر حل نخواهد شد، بلکه مشکلات و مسائل نابینایان به همین منوال ادامه مییابد و به آن دامن نیز زده میشود.

براساس آمار تخمین میزنند حدود 120 تا 130 هزار نابینا در کشور زندگی میکنند، قابل توجهتر اینکه حدود 99درصد از جوانان نابینا دارای مدرک کارشناسی در رشتههای علوم انسانی و علوم اجتماعی هستند، اما دولت بازارکار برایشان فراهم نکرده است.

برخی نابینایان هم که مدارک تحصیلی عالیه ندارند یا بیسواد هستند و با دستفروشی در معابر یا مترو مشغول کسب و کار کاذبند به بیان دیگر متاسفانه شرایط نامناسب سبب شده برخی از آنها که چارهای برایشان باقی نمانده به همان تکدیگری روی بیاورند، با این حال کم نیستند نابینایانی که برای دستفروشی هم با برخورد نامناسب ماموران شهرداری مواجهاند.

با توجه به اینکه نابینایان قشر خاص جامعه هستند و باید تحت حمایت ویژه قرار گیرند، دراین زمینه سازمان بهزیستی تلاش دارد وسایل توانبخشی مانند عصای سفید، ساعت گویا، لوح و قلم مخصوص را برایشان تامین کند، اما به دلیل نبود اعتبار این امر بخوبی محقق نمیشود به همین دلیل نیاز است که سازمانهای مردم نهاد نیز برای بهبود شرایط زندگی نابینایان جدیتر وارد عمل شوند و با ایجاد کارگروهی فوقالعاده دستکم معضل اشتغال نابینایان را کمرنگتر کنند تا آنها برای تامین نیازهای اولیهشان دچار مشکل نشوند.

علیاکبر جمالی - مدیرعامل انجمن نابینایان

نظر شما