شناسهٔ خبر: 25718460 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سینماگران و اعتراض به کشتار غزه

فیلم‌ساز فلسطینی آن‌ماری جاسر در خلال برگزاری جشنواره کن ۲۰۱۸، در اعتراض به کشتار خونین اخیر مردم غزه که در جریان انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس‌شریف اتفاق افتاد تجمعی را برپا کرد. هنرپیشه مطرح لبنانی مانال ایسا نیز با در دست داشتن پلاکاردی که عبارت «حمله به غزه را متوقف کنید»

صاحب‌خبر -

روی آن نوشته شده بود، اعتراض خود را به اتفاقات اخیر سرزمین‌های اشغالی نشان داد. آن‌ماری جاسر در تجمع معترضان به کشتار غزه گفت: «امروز ما اینجا ایستاده‌ایم تا همبستگی خود را با مردمی که جان و عزیزان خود را از دست دادند اعلام کنیم. من می‌خواهم همه دست به‌دست یکدیگر دهند تا نشان دهند ما یک ارتباط انسانی با هم داریم و در مقابل رفتارهای غیرانسانی ایستادگی می‌کنیم.» بازیگر هالیوودی بنیسیو دل‌تورو، کارگردان روسی کانتیمیر بالاگوف، هنرپیشه فرانسوی ویرجینه لیدویان و رئیس هنری «جشنواره فیلم تلوراید» جولی هانتسینگر که همکاران جاسر در هیئت داوران جشنواره بودند با حضور در غرفه فلسطینی‌های این جشنواره، همبستگی خود را با مواضع او اعلام کردند.

فیلم‌هایی که مردم در حاشیه را نشان دادند

گرچه فیلم کارگردان مصری ابوبکر شوقی تحت عنوان «یوم‌الدین» نتوانست جایزه‌ای را در جشنواره امسال به‌دست آورد اما به عقیده کارشناسان این فیلم تا حدودی چهره جشنواره کن ۲۰۱۸ بود، چراکه داستانی قدرتمند از مردم در حاشیه را روایت کرد. به گزارش وبگاه تحلیلی، هنری «وریتی»، مشتریان سینمای پرطرفدار به‌دنبال فرار از واقعیت دنیای امروزی هستند. درحالی‌که فیلم‌های اینچنینی مخاطبان را با درد و رنج عمیق بسیاری از مردم آشنا می‌سازند. فیلم «سوختن» لی چانگ‌دونگ نیز که برنده جایزه ارزنده هیات داوران فیپرشی شد، در همین مضمون بود. همانند فیلم «زیر دریاچه نقره‌ای» دیوید رابرت میچل که تحسین همگان را برانگیخت، فیلم کره‌ای «سوختن» به اختلاف طبقانی در این کشور پرداخته است.

نظر شما